• Anonym (ledsen)

Sen abort?

Hej. Jag undrar vilken vecka (senast) som man får göra abort? Jag är i vecka 17. 

Pappan till barnet har lämnat mig och jag känner att jag kommer inte klara allt det här själv. Det är ett tungt beslut som jag antagligen kommer ångra. Jag vill egentligen inte göra det.
    Har inte sovit på hur länge som helst och bara tänkt. Det känns fel att ta bort det men lika fel att sätta det till världen.

Inga påhopp snälla.. 

• Svar på tråden Sen abort?
  • Anonym (anna)

Om du inte kan ta hand om barnet så kanske det är bättre att adoptera bort det.

• Anonym (x)

V 18 så då brinner det i knutarna. Klarar du verkligen av att ta en tablett som dödar fostret och sedan föda ut en minibebis? Hade inte jag gjort.

• Anonym (Nej)

Finns jättemånga tjejer som blitt lämnade och klarat av att få barn och vara ensamstående mamma! Så du kan klara det du med. Glad Efter v.18 krävs tillstånd av socialstyrelsen för sen abort och dina skäl skulle nog inte godkännas. Du vill ju inte heller,det är bara panik du drabbats av vilket är förståeligt just nu.

Har du inga vänner,familj,bekanta som kan stötta dig?

• zeraff

Klarar du av att föda ut det döda fostret?
    Det blir en förlossning när du har gått så pass långt och du kommer inte må bra om du redan nu mår så pass dåligt. Det finns stöd att få istället för att avbryta graviditeten nästan halvvägs.

Varför tror du att du att du inte kommer klara detta själv?

• Katlan
    Anonym (anna) skrev 2013-11-23 16:01:41 följande:
    Om du inte kan ta hand om barnet så kanske det är bättre att adoptera bort det.
    Anonym (x) skrev 2013-11-23 16:03:39 följande:
    V 18 så då brinner det i knutarna. Klarar du verkligen av att ta en tablett som dödar fostret och sedan föda ut en minibebis? Hade inte jag gjort.
    Kan ni inte bara sluta med skuldbeläggandet???
    Tror ni inte TS har det jobbigt nog ändå?

• Anonym (Jag)

Jag velade angående "sen" abort då min graviditet upptäcktes i vecka 12 och jag inte fick göra en skrapning, utan skulle då istället "föda" ut ett foster som var ca 8cm. Pappan stack när han fick reda på det. Och jag ville inte alls ha barn men ville inte heller göra abort så "sent"(sent enligt mig). Livet som helt ensamstående är verkligen skitjobbigt ibland, och ibland känner jag nästan att jag ångrar att jag ändå inte gjorde abort. Jag älskar mitt barn men livet har verkligen blivit svårt. Har du någon familj som kan hjälpa dig med barnet nån helg då och då? Det är nog det jag önskar allra mest att jag hade, resten går ganska bra. Om du gör abort kommer det kännas jobbigt, om du behåller kommer det förmodligen också vara jobbigt. Så fråga dig själv vad du själv tycker verkar minst jobbigt och utgå från det. Man får starkare mediciner/smärtstillande vid abort än vid en normal förlossning eftersom man inte behöver vara orolig för att skada fostret.

• Anonym (svårt)
    Katlan skrev 2013-11-23 16:07:42 följande:
    Kan ni inte bara sluta med skuldbeläggandet???
    Tror ni inte TS har det jobbigt nog ändå?

Det är inte skuldbeläggande. Det är frågor om TS tror att hon klarar av vad som komma skall. Svåra frågor absolut, men inte skuldbeläggande.
  • Locas

Tycker inte du borde göra abort så sent.
    Du kommer få föda fram fostret och de kommer vara hemskt! Bättre är de väl då att gå hela vägen å adoptera bort ? Du kommer gå igenom i princip samma förlossning å allt men me undantaget att barnet dör..

Är själv ensamstående mamma å varit ända sen min son började växa i min mage. Å tro mig, sååå jobbigt är de inte. Iofs har ja en snäll son, men allt går bara man vill!

• Anonym (ledsen)

Jag har bestämt mig och jag kommer inte att göra abort. Skulle nog aldrig klara att göra det. 

Jo jag har familj, släkt och vänner som ställer upp, absolut! Så jag kommer att behålla barnet. Har börjat känna fosterrörelser och det var en del som fick mig att tänka om. Tänk att det är min lilla skapelse som ligger i magen och sparkar.  

• Anonym (Nej)

Jättestort grattis då till lille bebben i magen! Glad Du kommer klara det här,du är varken först eller sist som ensamstående och med stöd och familj blir det mycket lättare.

• Anonym (A)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-11-24 11:48:31 följande:
    Jag har bestämt mig och jag kommer inte att göra abort. Skulle nog aldrig klara att göra det. 

Jo jag har familj, släkt och vänner som ställer upp, absolut! Så jag kommer att behålla barnet. Har börjat känna fosterrörelser och det var en del som fick mig att tänka om. Tänk att det är min lilla skapelse som ligger i magen och sparkar.  
    Grattis till bebisen =) 

Jag tror att du kommer klara det super bra, det är nog vanligt att känna panik om man precis blivit lämnad och tankar om hur man ska klara det själv kommer. Men att få barn är det bästa som finns och det mesta flyter på naturligt och vissa dagar är det jobbigare men var inte rädd för att be om hjälp, både av dina nära och BVC.

Lycka till Kram 
  • Anonym (En annan ensamstående)

Med familj släkt och vänner kommer du långt som ensamstående! Grattis till bebisen därinne!
  • Anonym (Samba)

Du avgör själv men jag tycker inte du ska göra det om du tvekar och innerst inne vill ha barnet.Du kanske ångrar dig sedan?  Tala ut med en kurator

• GlenndenStore

Äh det kan aldrig anses som fel att sätta ett barn till världen. Dessutom vet jag att det finns flera män där ute som gärna skulle adoptera ett barn om de kunde. Undertecknad kan dessvärre inte få egna barn och har blivit dumpad två ggr pga det. Jag skulle kunna tänka mig att ta över en papparoll om jag hittade en kvinna som ville att dennes barn skulle ha en pappa. Varför måste man ha en kärleksrelation med en kvinna för att göra något sådant? Kan man inte bara vara vänner?

Har en kompis oxå som älskar barn men aldrig fått några egna eftersom de kvinnor han varit ihop med tyckt att han varit för fet och för ful. Han skulle oxå tänka sig att adoptera ett barn på samma sätt som jag beskrv innan.

Varöfr finns det inga sådana "dejtingsiter" på nätet, tro??

Behåll säger jag. Livet kan ju oxå faktiskt bli kul och spännande med ett barn!

• whybother

Lycka till TS!
Svar på tråden Sen abort?