hur gör jag nu?
Var i en vårdnads- och umgängestvist med min dotters pappa. Innan huvudförhandling har pappan velat och ändrat om tider. Mest har han velat ha dottern mer än vi redan kommit överens om. Till slut fick jag nog och sa att vi måste hålla oss till det muntliga avtal då det blir jobbigt när han ändrar. Och då jag sagt nej är jag oflexibel och vägrar samarbeta. Jag satte dottern i kläm fick jag också höra.
Pappan ville fortsätta strida och det blev en dom som föll med alla hans önskemål.
Han sa att när domen faller kommer jag och dottern aldrig ha möjlighet att ändra tider och därmed t.ex inte resa för när domen fallit så gäller den fullt ut utan möjlighet till ändringar.
Nu har pappan själv ändrat i domen. Han har vid ett tillfälle begärt att få lämna tidigare. Han ville ha dottern dagen innan julafton (detta är utanför domen) och senare kom det fram att han skulle lämna henne på julaftons morgon. Och dessutom kräver han att få ha dottern i några av mellandagarna trots att detta inte heller är inom domen.
Jag sa ja till 23/12 men inget mer. Vi åker ev. bort 23/12 och jag ändrar i schemat så dottern träffar pappan och släkten. Men de andra dagarna vill jag att vi ska kunna njuta av vår ledighet och göra vad vi vill. Ev. ta en weekend någonstans. Pappan har ju ändå sina dagar med umgänge precis efter jul och hela nyårshelgen.
Jag får återigen höra att jag saboterar umgänget mellan far och dotter men det är ju "mina dagar". Vi har ju alldeles nyss fått klart vår vårdnadstvist så han ju haft möjlighet där att framföra sina önskemål.
Jag vill inte bara sitta hemma och ha planer som kan utföras OM pappan inte önskar att ha dottern.
När jag tidigare kämpade för att far o dotter ska ha en relation vägrade han. Han ville inte ens skriva under faderskapsintyget. Och vårdnaden fick jag själv. Trots att han ville ha barnet från början. Men sen skulle han plötsligt ha dottern ofta och även ha vårdnaden när jag valde att lämna honom.
Jag har också två gånger frågat honom om han kan ha dottern en dag i veckan då jag har möte på jobbet och slutar sent. Hinner inte hämta dottern då och egentligen blir allt stressigt eftersom min bror får gå tidigare från sitt jobb för att hinna hämta dottern på dagis och jag har tidigare lyckats lösa det så jag kan kan vara ledig dagen efter. Nu är förändrardagarna slut och jag kommer bara en gång till vara ledig dagen efter mötet så de dagarna kommer dottern att komma i säng vid 21 och upp kl 6 dagen därpå för att pappan totalvägrar ha henne just den dagen.
Känns som han bara är ute efter att styra över mig.
Han har ett barn sen tidigare som han skrivit över vårdnaden på till mamman. De får åka på resor o.dyl. Ofta verkar inte det barnet vara med hos pappan. Han är hemma hos mamman och barnet och min dotter har även sovit över där med pappan,
Vad ska jag göra? Är inte domen till för att följas när det ändå var hans önskemål som jag sa ja till? Kommer jag själv aldrig att kunna byta helg för tex speciella tillfällen eller resor?
Dottern har redan fått stå undan släktkalas och bröllop för att jag trodde man inte kan ändra när domen fallit.