Det förekommer att postspinal huvudvärk blir kronisk (och kronisk betyder långvarig, inte obotlig som många verkar tro). Det beror mig veterligen inte på att det fortfarande läcker, men jag kan inte mekanismen där.
En nervskada efter en epidural kommer i anslutning till att epiduralen blir lagd. Förlamning i benen är extremt ovanigt och beror då oftast på en blödnig i samband med att epiduralen läggs eller när man drar ut slangen. Nervskador som leder till domningsr, stickningar osv kan bero på att nålen kommer åt nervrötterna när epiduralen läggs, detta kommer med en gång, men brukar ge med sig under loppet av ett par veckor eller till och med månader. En del skador blir permanenta. En del skador kommer i samband med förlossningen, när barnet trycks ut genom bäckenbotten trycker även huvudet på nervflätorna man har i bäckenet. Dessa skador har alltså inget med epiduralen att göra.
Har du fortfarande besvär efter din epidural tycker jag att du ska höra av dig till den anestesiklinik som finns på sjukhuset där du födde. Om du inte kan ta kontakt direkt med dem kan du säkert vända dig till förlossningen eller din MVC-barnmorska. Ett annat alternativ är din vårdcentral, men jag tror anestesin/förlossingen/MVC blir mer raka spåret.
Ber om ursäkt för ett svamligt inlägg, är grymt trött.