• Anneande

Misshandlad av sin brukare på arbetstid.

Hej!
    Jag har fått ta i mot slag och strypning av en brukare med förvärvad hjärnskada.
    Jag har ont och har träffat läkare och sjukgymnast. Nu har min sjukskrivning gått ut och det är tänkt att jag skall börja jobba igen,med start på Tisdag! (jag har alltså varit borta 2 veckor från arbetet)

Jag mår psykiskt dåligt och händelsen upprepas om och om i mitt huvud.

Jag är projektanställd hos just den brukarn så jag har inte rätt att byta brukare.
    Där i mot så har jag rätt att vägra gå tillbaks under uppsägnings tid, men då bli utan lön. 

Min fråga är:
    Kan man bli sjukskriven under uppsägningstiden? och på så sätt få ha kvar en sjukersättning 1 månad? 

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Misshandlad av sin brukare på arbetstid.
  • Elaifiknow

Facket brukar inte vilja ge sig in i pågående konflikter - de brukar vilja vara med från början. En del kräver även att man ska ha varit med i X antal månader innan de företräder en medlem. Men ring Kommunal på din ort och rådgör med dem. Och sök annat jobb.

• liizz83

Om du kontakta facket så har ju de i sin tur tystnadsplikt.

Som föregående skrev, ring kommunal och fråga!

Men jag tycker det är helt sjukt att företaget inte är intresserade av att hjälpa sina anställda.

Ni befinner er i en livsfarlig situation på arbetsplatsen och det är inte acceptabelt!!

• Anneande

Tack för era råd.
    Jag har inte gått till jobbet idag och imorn skall jag till läkarn igen!
    Suck... 

• Lejonmamman01

Att du återupplever händelsen igen-och-igen, är ett tecken på "post-traumatiskt stressyndrom". Det är en psykiatrisk diagnos, som du kan använda för att bli sjukskriven. Gå till en läkare och berätta precis det du skrev här, så ska du se att han sjukskriver dig! Jag tror nämligen inte att det är rätt mot varken dig själv eller denne brukare att du fortsätter arbeta hos honom, för din rädsla nu kommer även att ge honom en sämre vård...

Sedan måste arbetsgivaren göra någonting. Typ att det alltid måste vara två assistenter tillsammans, eller att de väljer ut stora, starka män enbart... 

• Lejonmamman01
    Anneande skrev 2013-11-24 18:49:47 följande:
    Jo det får vi. Men det hindrar inte brukarn för att ta ett steg längre hela tiden. Nu har vi hamnat ända in i strypgrepp och tyvärr blev jag första som fick erfara det men under de här 2 veckorna borta från arbetet har brukarn gjort samma sak mot fler i assistansen. Och vi är ändå dubbelbemannade ändå blir det skador på oss.
    Det är tyvärr så illa att jag är rädd för min säkerhet. som tur e har jag endast fått en mjukdelsskada som kommer att läka med tiden + sjukgymnast, nästa gång kanske man blir betydligt mer skadad och kanske aldrig mer kan jobba över huvud taget.

inga kloga råd vad jag ska göra?

Förlåt - nu ser jag att ni redan är dubbelbemannade. Ja, då tror jag att den brukaren enbart ska ha stora, starka, manliga assistenter. Inte små flickor/kvinnor.
  • UniqueSnowflake
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-26 16:45:05 följande:

Förlåt - nu ser jag att ni redan är dubbelbemannade. Ja, då tror jag att den brukaren enbart ska ha stora, starka, manliga assistenter. Inte små flickor/kvinnor.
  • Anneande

Bra tanke! Jag är rätt bastant lång och stark, vilket inte hjälper särskilt mycket. Dom vill ändast ha kvinnliga assistenter då brukarn är en tonårstjej. Men jag håller med om att vissa små taniga tjejer på denna arbetsplats är ännu mer utsatta då dom flyger som vantar när det smäller. Jag tror att det ända sättet att minska det här problemskapade beteendet är struktur gränser och alla bör jobba efter en röd tråd. Jag har jobbat hos den här brukarn i 1 år nu och vi hade hoppats på förbättring när vi bytte assistansbolag i september, mer stöd i att faktiskt bygga upp en struktur m.m. Jag kommer från både boende och dv med funktionsnedsatta, mestadels autism. Jag och fler i assistansen vet vad som krävs men vi får inte för föräldrarna, tyvärr. Det kommer bara eskalera och bli värre och värre tills föräldrarna förstår eller åtminstone släpper taget och låta de proffetionella ta över. Idag blev min sjukskrivning förlängd ytterligare 1 vecka.

• Petite Chérie
    Anneande skrev 2013-11-27 12:59:47 följande:
    Jaha då fick man sparken. Hej då rah!
    Men herregud, varför då?
    Please, don't be a bitch to me. Because then i'll have to be a bitch back, and i'm better at it than you.
  • Punkster

Till att börja med ska du polisanmäla händelsen. Det spelar ingen roll att brukaren är underårig och har en förvärvad hjärnskada. Du har fortfarande blivit misshandlad. Om inte annat så sätter det press på din arbetsgivare att styra upp arbetssituationen.

För det andra, kontakta facket. Om du inte är medlem så se till att bli det. Vad var anledningen till att du blev uppsagd? Att du blivit sjukskriven? Det är inte okey.

Svar på tråden Misshandlad av sin brukare på arbetstid.