Anonym (Bonusmorsa) skrev 2013-11-25 01:01:52 följande:
Har också ett bonusbarn som bitvis gått mej på nerverna. Dock har detta barn i övre tonåren börjat inse att vi lever efter principen "mitt hus, mina regler". Låter kanske konstigt men eftersom h*n aldrig just haft regler, öst i ansiktet på mej att jag kan hålla käften för jag bestämmer inte, jag är inte dens morsa. Man blir ganska luttrad till slut.
Lärde mej efter mycket om och men att välja mina strider, sätta hårt mot hårt och vara lika jävlig tillbaka.
Något bättre tips har jag tyvärr inte...
Att du flyttar ut hjälper väl inte i långa loppet för ditt bonusbarn kommer ju fortfarande att finnas i din killes liv, och det kommer nog att förbli ett grälobjekt som kommer att tära på förhållandet. Övervägt familjerådgivning? Även om du "bara" är bonusmamma kan det faktiskt vara en idé att lära sej kommunicera med varandra.
Jag piskade iväg min familj i alla fall och det har blivit hundra gånger bättre!
Lycka till! För alla inblandades skull =)
Bara undrar - du skriver att du "piskade iväg din familj", vilka var det som gick på familjerådgivningen? Var tonåringen med? Har själv problem med en tonåring kombinerat med styvfamiljsproblematik och letar efter möjligheter att få hjälp med kommunikationen.