• Anonym (...)

Hur står man ut med "bonusen"?

Bor med min kille och hans barn. Har ruttnat totalt på "bonusens" respektlöshet och att ständigt ha hen här som en jävla hemorojd. Får aldrig vara ifred! Behöver tips på hur man "står ut". Jag ska flytta så det behöver ni inte säga men kan inte det just nu, så hur gör ni andra som räknar dagarna tills ni blir av med fanskapet..?

• Svar på tråden Hur står man ut med "bonusen"?
  • kerstinsmide

Om det nu är en unge i sena tonåren så är det väl inte jättekonstigt att den är rebellisk. Men det blir  nog inte bättre av att du kallar den för fanskap osv. 
    Mitt tips är väl isf bara att sätta ner foten ordentligt. Många är ju lite vildare i tonåren. 

Hur länge har du bott med dem? Har du funnits i barnets liv länge så borde det väl inte vara något problem att sätta ner foten. Detsamma borde väl gälla din sambo.  

• Anonym (Samma)

TS, du skriver väldigt omoget och får därför inga seriösa svar. Men jag förstår din frustration till 100%! Har varit i samma sits som dig och jag var verkligen glad och naiv när jag såg fram emot att lära känna min sambos barn. En av de studerade utomlands och än idag 6 år senare har jag inte träffat personen eller pratat med henne. Men jag har fått många, många sms och mail om hur hatad jag är osv, hur värdelös jag är som inte har universitetsutbildning, hur äcklig jag är osv. Jag har ALDRIG någonsin svarat på ett enda SMS. Det andra barnet som jag bodde tillsammans med försökte jag med i 2 år. Hon var inte direkt otrevlig men har än idag inte frågat mig en endaste fråga utöver när maten är klar och när pappa kommer hem. Ändå försökte jag i 2 års tid göra allt för att vi skulle ha en relation. Övningsköra, fixa med lägenhet, köpa saker, köpa sånt som jag vet tonåringar vill ha, skjutsa, hämta, ställa upp med allt som behövdes. Efter 2 års tid flyttade hon till sin mamma och då gav jag upp. Eller hjälpte till att fix lgh senare men det ångrar jag idag för det förtjänade hon inte. Så visst förstår jag din ilska. Man blir inte en elak "styvmamma" över natten. För mig tog det ett par år. Idag bryr jag mig inte ett dugg om ungarna och skulle aldrig någonsin ställa upp för nån igen. Visserligen är de över 18 år nu men skulle nåm behöva flytta hit ens för en månad skulle jag rakt av säga nej. Deras pappa får umgås med de hur mycket han vill, men hit är de absolut inte välkomna.

• Anonym (o)
    Anonym (Samma) skrev 2013-11-25 19:06:46 följande:
    TS, du skriver väldigt omoget och får därför inga seriösa svar. Men jag förstår din frustration till 100%! Har varit i samma sits som dig och jag var verkligen glad och naiv när jag såg fram emot att lära känna min sambos barn. En av de studerade utomlands och än idag 6 år senare har jag inte träffat personen eller pratat med henne. Men jag har fått många, många sms och mail om hur hatad jag är osv, hur värdelös jag är som inte har universitetsutbildning, hur äcklig jag är osv. Jag har ALDRIG någonsin svarat på ett enda SMS. Det andra barnet som jag bodde tillsammans med försökte jag med i 2 år. Hon var inte direkt otrevlig men har än idag inte frågat mig en endaste fråga utöver när maten är klar och när pappa kommer hem. Ändå försökte jag i 2 års tid göra allt för att vi skulle ha en relation. Övningsköra, fixa med lägenhet, köpa saker, köpa sånt som jag vet tonåringar vill ha, skjutsa, hämta, ställa upp med allt som behövdes. Efter 2 års tid flyttade hon till sin mamma och då gav jag upp. Eller hjälpte till att fix lgh senare men det ångrar jag idag för det förtjänade hon inte. Så visst förstår jag din ilska. Man blir inte en elak "styvmamma" över natten. För mig tog det ett par år. Idag bryr jag mig inte ett dugg om ungarna och skulle aldrig någonsin ställa upp för nån igen. Visserligen är de över 18 år nu men skulle nåm behöva flytta hit ens för en månad skulle jag rakt av säga nej. Deras pappa får umgås med de hur mycket han vill, men hit är de absolut inte välkomna.
    Har inte din man nått att säga till om i sitt eget hem? 
  • Anonym (Samma)
    Anonym (o) skrev 2013-11-25 19:08:20 följande:

I det här fallet nej. Och han håller med mig. Som sagt, det här är inte något som plötsligt hänt över en natt. Han vet hur hans barn betett sig så han förstår mig totalt. Samtidigt så är det hans brist på uppfostran efter skilsmässan från barnens mamma som satt oss i den här situationen. Tyvärr lät jag det gå alldeles för långt för jag hatar konflikter. Jag borde sagt ifrån tidigare. Men nu när barnen är över 18 så har de ett eget ansvar. De vet vad rätt och fel är men väljer att bete sig "fel" och då får man ta konsekvenserna.
  • Ess
    Anonym (o) skrev 2013-11-25 19:08:20 följande:
    Han har kanske också nått gränsen får vad han tål. Vuxna människor som bär sig så illa åt, finns det en enda anledning till att välkomna dem i sitt hem?
  • Ess
    Anonym (Samma) skrev 2013-11-25 19:21:52 följande:

I det här fallet nej. Och han håller med mig. Som sagt, det här är inte något som plötsligt hänt över en natt. Han vet hur hans barn betett sig så han förstår mig totalt. Samtidigt så är det hans brist på uppfostran efter skilsmässan från barnens mamma som satt oss i den här situationen. Tyvärr lät jag det gå alldeles för långt för jag hatar konflikter. Jag borde sagt ifrån tidigare. Men nu när barnen är över 18 så har de ett eget ansvar. De vet vad rätt och fel är men väljer att bete sig "fel" och då får man ta konsekvenserna.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (...) skrev 2013-11-25 16:45:09 följande:
    Tack för tipset. Det är ungefär så jag gör men det räcker med att hen dyker upp för att jag ska bli irriterad numera och det börjas genast tjafsas med pappan. Kanske ska skaffa ett par rejäla hörselskydd oxå.

Du måste kräva att pappan agerar. Konsekvenser av barnets beteende. Låt det inte går för långt bara :-/ Fast det kanske det redan har gjort.
  • Anonym (vilken sits!)

Ni som skriver att TS beter sig vidrigt som kallar det snart vuxna "barnet" för fanskap osv..kanske är det för att hon skriver av sig här? Hennes bubbla har nu spruckit av ungens påhopp,och hon orkar inte med sammetslena ord mera? Synd att det är hon som måste flytta och inte den snart vuxna ungen??

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Bonusmorsa) skrev 2013-11-25 01:01:52 följande:
    Har också ett bonusbarn som bitvis gått mej på nerverna. Dock har detta barn i övre tonåren börjat inse att vi lever efter principen "mitt hus, mina regler". Låter kanske konstigt men eftersom h*n aldrig just haft regler, öst i ansiktet på mej att jag kan hålla käften för jag bestämmer inte, jag är inte dens morsa. Man blir ganska luttrad till slut.
    Lärde mej efter mycket om och men att välja mina strider, sätta hårt mot hårt och vara lika jävlig tillbaka.
    Något bättre tips har jag tyvärr inte...

Att du flyttar ut hjälper väl inte i långa loppet för ditt bonusbarn kommer ju fortfarande att finnas i din killes liv, och det kommer nog att förbli ett grälobjekt som kommer att tära på förhållandet. Övervägt familjerådgivning? Även om du "bara" är bonusmamma kan det faktiskt vara en idé att lära sej kommunicera med varandra.
    Jag piskade iväg min familj i alla fall och det har blivit hundra gånger bättre!

Lycka till! För alla inblandades skull =)        
    Bara undrar - du skriver att du "piskade iväg din familj", vilka var det som gick på familjerådgivningen? Var tonåringen med? Har själv problem med en tonåring kombinerat med styvfamiljsproblematik och letar efter möjligheter att få hjälp med kommunikationen.
  • Anonym (...)
    Ess skrev 2013-11-25 17:11:26 följande:
    När du känner att du blir irriterad så försök släppa det, och bara gå därifrån. Tjaffsar han med pappan så är det pappans problem och inte ditt. Njut av tanken att du inte har några band till killen, utan när du flyttar ut så behöver du inte träffa honom något mer.
    Hörselkåpor med radio är ingen dålig ide. 
  • Anonym (...)
    Anonym (vilken sits!) skrev 2013-11-26 00:36:25 följande:
    Ni som skriver att TS beter sig vidrigt som kallar det snart vuxna "barnet" för fanskap osv..kanske är det för att hon skriver av sig här? Hennes bubbla har nu spruckit av ungens påhopp,och hon orkar inte med sammetslena ord mera? Synd att det är hon som måste flytta och inte den snart vuxna ungen??
    Tack! Pappan sa att han och biomamman pratat en del om att ordna bostad. Får se hur allt utvecklar sig.
  • Anonym (nej)

Nej, det finns inga tips! Man står helt enkelt inte ut med de där bölderna.

• nymedlem
    Anonym (nej) skrev 2013-11-29 00:17:14 följande:
    Nej, det finns inga tips! Man står helt enkelt inte ut med de där bölderna.

Bölderna?
Svar på tråden Hur står man ut med "bonusen"?