• BMTS

Syskonvagn - bäst att ha barnen på rad eller i bredd?

Vi väntar barn i februari och vår son kommer då att vara 17 månader gammal. Vi behöver med andra ord en syskonvagn och frågan är vilken modell man ska satsa på - en där barnen sitter i bredd eller på rad? Vi har varit runt och tittat en del och det verkar finnas för- och nackdelar med båda sorterna. Att det är svårt att ta sig fram oavsett vilken sort vi väljer utgår vi ifrån.  Vi bor i lägenhet i stan och åker mycket buss. 

Ni med erfarenhet av syskonvagnar, hur ska vi välja? Alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Syskonvagn - bäst att ha barnen på rad eller i bredd?
  • Mandelbiskvi

Vi hade exakt som ni 16 (knappt 17) mån mellan våra och hade en Mountain Buggy. Dock bor vi ute i villaområde.
    Eller kan stora syskonet åka på ståbräda redan?
    Urban Jungle dubbelvagn är faktiskt rätt bred och bånglig. Vet inte om den är så smart på bussen ärligt talat. Tror inte det. Vi ville haft en annan smalare vagn som var mindre att fälla ihop, minns bara inte märket nu...
    Vissa skaffar inte syskonvagn, vi har faktiskt haft våra älsta (de som är "pseudotvillingar") i dubbelvagnen mycket, ror vi slutade när de var 3 resp 4 år.

I stan kanske en Phil & Teds är bättre?
    Vet inte alls hur den är dock så puffar vidare frågan...

• Duckan

Om ni åker mycket buss känns ju en där barnen sitter på rad väldigt tokigt enligt mig. Snacka om att ta upp allt utrymme vid barnvagnspaltserna vilket också gör det svårt att komma med om det redan står en vagn där.

• TreFantastiskaBarn

Phil & Ted bygger på höjden och är mer som enkelvagn, jag är supernöjd med vår. Funkar lika bra på landet som i stan och barnen sitter jättebra. enda nackdelen är att det inte är vändbart, men den lilla ligger under och får därmed intrycken något begränsade. Supernöjd som sagt, och jag har provat en del vagnar genom åren (har fyra barn trots nicket).

• glenda

16 månader och två veckor mellan mina. Först tänkte jag att jag skulle klara mig med sele och enkelvagn men det blev för krångligt så jag köpte en mountain buggy duet. Jag rekommenderar den varmt! Vi bor i London men har varit mycket i Stockholm och åker mest buss och tunnelbana. I Stockholm får man plats med den med två andra vagnar på barnvagnsplats, i London funkar den på tuben eftersom det inte är ngt problem att ta den upp och ner i rulltrappa. Nu är barnen 2 år och 9 månader och det börjar väl visserligen bli lite tungt upp i rulltrappa, men det funkar. Nackdelen är väl att den bara får plats i bakluckan på en relativt stor bil.

Svar på tråden Syskonvagn - bäst att ha barnen på rad eller i bredd?