• Anonym (uppgiven)

Bio mamman skickar det lössdrabbade barnet till oss .

Alltså jag blir så arg att jag kokar! Idag är det måndag och sambons barn kommer hit en vecka. Dom har vecka-vecka system  En av min sambos barn kom till oss efter skolan idag. Han kryllade av löss i håret. Då ringer vi bio mamman eftersom det andra av sambons barn inte dykt opp med taxin och frågar var andra barnet är? och det visar sig hon är på mammans jobb för att hon har en massa löss och inte fick vistas på förskolan. Vi säger att hur i hela friden hon kan skicka hit sonen med löss? Varför hon inte behandlat honom? Bio mamman VISSTE att barnen hade löss ändå skiter hon i att säga oss något! Hon stängde av telefon och svarade inte mer.

Nu kommer alla andra i vår familj drabbas och jag hoppas innerligt att inte 2 månaders babyn får det! Man blir nog så less!

Jag har lust att köra sonen raka spåret tillbaka till biomamman men vill inte sjunka lika lågt som hon!
    Fy fan för denna vidriga människa!!!

• Svar på tråden Bio mamman skickar det lössdrabbade barnet till oss .
  • Anonym (..)
    Anonym (uppgiven) skrev 2013-11-25 20:40:14 följande:
    Ja jag förstår inte hur kvinnan tänker? Den äldre som är 11 år klagade på kliande redan för en tid sen. Den yngre hade mamman tänkt föra till förskolan men hon hade för mycket löss så hon blev väl stoppad i hallen av personalen. ALTSÅ så hade mamman tänkt skicka hit henne med efter förskolans slut. Helt paptetiskt va?

För en tid sen?? Så ni har haft barnet medans det klagade på kliande?
  • Litet My

Tillägger: Jag är heller inte speciellt rädd för löss, en avlusning går snabbt och enkelt, även de förhållningsregler som finns. Löss går sällan på spädbarn, men skulle de göra det är de lättbehandlade med matolja samt att de oftast har lite hår. Då hade jag blivit argare vid en magsjuka.

• Anonym (uppgiven)
    Anonym (..) skrev 2013-11-25 20:51:50 följande:

För en tid sen?? Så ni har haft barnet medans det klagade på kliande?
    Mamman har haft barnen, inte vi! Ena barnet kom idag.
    Varför informerar man inte andra föräldern om löss? Varför slänger man på då pappan ringer åt biomamman då vi upptäcker huvudet fullt med löss?

• Anonym (uppgiven)

Klart man blir upprörd! Mest för alla inblandade barns skull. Och att hon inte ens informerat skolan?

• Anonym (..)
    Anonym (uppgiven) skrev 2013-11-25 21:04:56 följande:
    Mamman har haft barnen, inte vi! Ena barnet kom idag.
    Varför informerar man inte andra föräldern om löss? Varför slänger man på då pappan ringer åt biomamman då vi upptäcker huvudet fullt med löss?

Om de har så mycket löss så kan de ju verklige ha haft löss redan när de var hos er sist?
  • Litet My

Oftast får man ju bara en lus som sedan lägger ägg som blir till fler löss, från ägg till färdig lus tar 3 veckor. Alltså har även du TS haft barnen en stor del under den tiden också och kunnat ha koll på barnens huvuden ( eller deras pappa).

• Litet My

Anonym(..): Ja det måste de haft. Dessutom brukar skolorna vara noga med att informera att det går löss, har dessa barn haft det såpass länge att det blivit många har garanterat fler barn också fått. Info från skola och dagis kan pappan själv se till att få till sig så slipper han ta det via mamman.

• Anonym (uppgiven)

Jag sköter den yngre och duschar och kammar och nope har inte upptäckt löss men skulle jag det så skulle jag be pappan informera mamman för att förhindra ytterligare spridning. Men kanske jag borde bli som biomamman tydligen? Nästa gång gör jag så.
    Men nu drar jag mig från alla påhopp här. Hoppas det stannar så här och vi alla slipper bli smittade.

• Anonym (VA?)
    Labolina skrev 2013-11-25 20:47:07 följande:
    Hon kanske tänker att deras pappa vill träffa dem löss till trots? Efter att ha läst på FL skulle jag ha varit LIVRÄDD för att inte skicka barnen till pappan då jag läst så många trådar angående tvärtom - dvs de (åtminstone pappas nya) vill anmäla mamman då hon inte velat flytta sjuka barn. Har då kallats för maktfullkomlig mamma som inte tycker pappan är viktig. För övrigt förstår jag inte problemet. Varför skulle barnet hinna smitta ngn? Antar ni avlusade asap?

Jamen precis.
  • Anonym (lusigt)

Jag tycker det är dåligt att inte meddela om en sådan sak. var likadant här för ett par år sedan, jag upptäckte löss på bonusbarnen vi startade behandling men biomamman fullföljde inte den. Vilket resulterade i att barnen fick behandlas tre gånger. En gång skickade biomamman dem till farmor fulla med löss så hon fick börja behandla det första hon gjorde när hon skulle ha dem ett lov.

Vi andra klarade oss men hur kul var det för ungarna att aldrig bli av med lössen? Mamman kammade inte igenom håret som man skulle, barnen sa själv att hon struntade i det när dom sa att det skulle göras. 

• Litet My

Varför ska du TS göra som biomamman för att ge igen? Varför ska du ringa hennes chef och leva om? Det är väl i slutänden inte du utan pappan som ansvarar för kontakten med mamman och samarbetet. Det skulle inte förvåna mig om hon vill ha minimal kontakt pga dig om du IRL beter och uttrycker dig som du gör här.

• Fosfor

Det tar rejält med tid att få så mycket löss att någon , tex en fsklärare får syn på lössen krälandes i håret så där direkt i hallen vid lämning. Stackars barn. De måste ju haft löss i månader.

• MrsC74

Jag förstår att du blir irriterad för att mamman inte avlusat. Det är taskigt mot barnet. Inte mot er.

Ni kommer inte få löss om ni avlusar direkt vilket jag tar för givet ni gör. En 2 månaders får inte löss.

• Anonym (Vet hur d e)

Det där har vi haft problem med. Barnen har haft löss 5 ggr. Hon säger bara oj då, igen. Varje gång har vi upptäckt dom och avlusat. Informerat henne. Sen frågar vi barnen om hon avlusat dom med medlet. Men nej, det har hon aldrig gjort. Så hon låter oss ta hand om det som allt annat. Jag tycker bara synd om barnen som ska gå med löss innan dom kommer till andre föräldern.

• Anonym (zxc)
    Anonym (uppgiven) skrev 2013-11-25 18:01:02 följande:
    Alltså jag blir så arg att jag kokar! Idag är det måndag och sambons barn kommer hit en vecka. Dom har vecka-vecka system  En av min sambos barn kom till oss efter skolan idag. Han kryllade av löss i håret. Då ringer vi bio mamman eftersom det andra av sambons barn inte dykt opp med taxin och frågar var andra barnet är? och det visar sig hon är på mammans jobb för att hon har en massa löss och inte fick vistas på förskolan. Vi säger att hur i hela friden hon kan skicka hit sonen med löss? Varför hon inte behandlat honom? Bio mamman VISSTE att barnen hade löss ändå skiter hon i att säga oss något! Hon stängde av telefon och svarade inte mer.

Nu kommer alla andra i vår familj drabbas och jag hoppas innerligt att inte 2 månaders babyn får det! Man blir nog så less!

Jag har lust att köra sonen raka spåret tillbaka till biomamman men vill inte sjunka lika lågt som hon!
    Fy fan för denna vidriga människa!!!

Jag förstår att du är arg för att hon inte avlusar och inte informerar.
    Men löss smittar inte så snabbt och lätt som du tror. Mitt ena barn har haft löss flera gånger (fått i skolan) och det har hittills aldrig spridit sig till någon annan i familjen. Så avlusa du direkt så är chansen väldigt stor att ni andra slipper.

Problemet är ju att avlusning bör upprepas efter några dagar/en vecka (olika beroende på medel tror jag) och om mamman inte gör det så kan löss finnas kvar. När våra barn får löss brukar vi meddela varandra att "nn behöver avlusas på lördag igen" men i ert fall kanske det är bäst, för barnens skull, att ni avlusar igen innan barnen ska till mamman? 
  • Anonym (..)
    Anonym (Vet hur d e) skrev 2013-11-26 00:46:12 följande:
    Det där har vi haft problem med. Barnen har haft löss 5 ggr. Hon säger bara oj då, igen. Varje gång har vi upptäckt dom och avlusat. Informerat henne. Sen frågar vi barnen om hon avlusat dom med medlet. Men nej, det har hon aldrig gjort. Så hon låter oss ta hand om det som allt annat. Jag tycker bara synd om barnen som ska gå med löss innan dom kommer till andre föräldern.

Vad har ni för umgänge? vv?
  • BymBym

Klart det är dåligt att inte informera. Kan du ändra biomammas sätt? Om ja, gör det. Om nej, gilla läget. Bra att du spyr ut din irritation här, men försök vara en större människa i verkligheten för barnens skull

• Mileos

Har bara läst din trådstart TS.

LÖSS är mycket lätta att behandla! 

Visst dålig stil av biomamman. MYCKET dåligt!

Men istället för att brusa upp å nästintill få panik (?) så ta det lugnt, åk på apoteket å "bunkra upp".

Springmask däremot är ingen rolig historia... då kan man känna panik. Iaf för min del :p

Lycka till med lössen!

Framtiden är min!
Svar på tråden Bio mamman skickar det lössdrabbade barnet till oss .