• DenNamnbitne

Vilket av dessa engelska gossenamn är din favorit?

Här kommer en rad stiliga typiskt engelska mansnamn. Vilket av dessa är din favorit? Jag försökte undvika de jag vet är populära.

Tänk er nu de engelska namnen i sitt engelska sammanhang. Jag tycker själv utländska namn kan vara(men behöver inte) knepiga i svenska sammanhang. Alistair Blomgren låter kanske inte lika bra som Alistair Lewis eller något dylikt.  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket av dessa engelska gossenamn är din favorit?
  • MissEofc

Nix det har jag inte, men googlade nu och såg henne. Hon är inte döpt efter nån, vi hadeväldiga problem att komma på nått namn till henne. Men 1 vecka innan bf kom namnet Melanie till mig som en blixt och när hon kom ut så var hon bara en Melanie :)

• aysn

Nathan är jättefint, men jag gillar ju hebreiska namn i allmänhet Röstade dock på Alistair som är mycket fint och mycket engelskt. Graham gillar jag också väldigt mycket, men tror mest det hänger ihop med positiva associationer till namnet. Många fina namn i listan!

• DenNamnbitne

Sacha Baron Cohens gangsterkaraktär Ali G var ju egentligen urengelsk och hette Alistair, men skämdes ögonen ur sig när hans mamma ropade det till honom.

• Matildet

Nathan är finastGlad

Abso-fucking-lutely.
  • DenNamnbitne
    Matildet skrev 2013-11-27 21:10:00 följande:
    Nathan är finastGlad
    Det är du inte ensam om att tycka 
  • aysn
    DenNamnbitne skrev 2013-11-27 21:06:31 följande:
    Sacha Baron Cohens gangsterkaraktär Ali G var ju egentligen urengelsk och hette Alistair, men skämdes ögonen ur sig när hans mamma ropade det till honom.

Haha, han är för rolig
  • DenNamnbitne
    aysn skrev 2013-11-28 10:37:42 följande:

Haha, han är för rolig
    Ja, den serien har sina förtjänster, även om jag föredrar Borat. Hans senaste The Dictator var också bra.
  • dreamy

Mina grabbar heter rätt engelskklingande namn, men de är allihopa (då man "gräver litet" från andra platser, dock "vanliga" i engelsktalande länder).

Elliot - Urgammalt hebreiskt namn som betyder typ "Gud är den ende" och har använts över nästan hela Europa i minst 1000 år. I Storbritannien vanligast som efternamn, främst sedan några hundra år tillbaka.

Dexter - Latin för höger. Fick betydelsen "skicklig" och "tygfärgare" i Storbritannien och användes som efternamn mestadels.

Hardy - Engelsk namn som betyder "stark". Kommer ursprungligen dock från vikingarna som tog med sig det i form av "Hard", "Harde" och liknande och betydde även då "stark".

Äääälskar "engelska" mansnamn då de ofta liksom "ser" så fina ut på papper. Litet sagoskimrande och mystiska och samtidigt "stolta". Tycker det dock är viktigt att namnen "går" att uttala vettigt på svenska utifrån stavningen, annars tycker jag personligen att det låter litet... knasigt... :/

Gillar tyvärr inte lika många urnordiska namn, även om jag liksom skulle vilja det. De går inte att uttala lika "fint" (typ Ulf, Ing, Vale) men KAN också vara väldigt gulliga och snudd på busiga typ Arvid, Loke, Odin osv.

• DenNamnbitne
    dreamy skrev 2013-11-28 11:15:38 följande:
    Mina grabbar heter rätt engelskklingande namn, men de är allihopa (då man "gräver litet" från andra platser, dock "vanliga" i engelsktalande länder).

Elliot - Urgammalt hebreiskt namn som betyder typ "Gud är den ende" och har använts över nästan hela Europa i minst 1000 år. I Storbritannien vanligast som efternamn, främst sedan några hundra år tillbaka.

Dexter - Latin för höger. Fick betydelsen "skicklig" och "tygfärgare" i Storbritannien och användes som efternamn mestadels.

Hardy - Engelsk namn som betyder "stark". Kommer ursprungligen dock från vikingarna som tog med sig det i form av "Hard", "Harde" och liknande och betydde även då "stark".

Äääälskar "engelska" mansnamn då de ofta liksom "ser" så fina ut på papper. Litet sagoskimrande och mystiska och samtidigt "stolta". Tycker det dock är viktigt att namnen "går" att uttala vettigt på svenska utifrån stavningen, annars tycker jag personligen att det låter litet... knasigt... :/

Gillar tyvärr inte lika många urnordiska namn, även om jag liksom skulle vilja det. De går inte att uttala lika "fint" (typ Ulf, Ing, Vale) men KAN också vara väldigt gulliga och snudd på busiga typ Arvid, Loke, Odin osv.
    Intressant att läsa vad du skriver. Jag hade lite samma inställning till nordiska namn till en början. Sen vande jag mig. Får man fråga vilket namn du röstade på?
  • dreamy
    DenNamnbitne skrev 2013-11-28 11:18:09 följande:
    Intressant att läsa vad du skriver. Jag hade lite samma inställning till nordiska namn till en början. Sen vande jag mig. Får man fråga vilket namn du röstade på?

Alistair, för jag tycker det "ser" vackert ut, däremot tycker jag det blir ett märkligt namn på svenska... :/
  • DenNamnbitne
    dreamy skrev 2013-11-28 13:08:37 följande:

Alistair, för jag tycker det "ser" vackert ut, däremot tycker jag det blir ett märkligt namn på svenska... :/
    Visst blir det konstigt i Sverige, men omröstningen förutsatte ett "engelskt" perspektiv.
  • Caroline 246

Många fina namn, svårt att välja men Nathan fick min röst.

Vi har namn som vi hoppas funkar i både england och sverige, men många i släkten(svenska) har tyckt att Anthony och Melonie har varit lite knepiga.

Svar på tråden Vilket av dessa engelska gossenamn är din favorit?