• Anonym (Hopplös biomamma)

Varför skickar biomamman med massa saker hela tiden?

Hejsan! Vill ha åsikter om vad ni tycker är rimligt att skicka med vv? Jag har både bonusbarn och egna barn och behandlar bonusbarnen som mina egna. I vårt hem har barnen det dom behöver. Leksaker, kläder, hygien prylar m.m . Med fyra barn i hemmet blir det mycket saker och jag sorterar så alla barn har ordning på sina leksaker, kläder, filmer osv. När jag åker kommunalt och hämtar bonusbarnen är det fullt med kassar och fullproppade väskor med leksaker, påse med ca 30 filmer och alltid 3 par skor extra. Ibland är det dockvagnar och kanske 10 olika gossedjur. Min sambo ringde biomamman om att det blir mycket saker att bära på dom dagarna vi tar bussen. Hon slutade skicka med så mycket en period. Nu har det börjat igen. Om jag köpt ex nya vinterjackor och bra vinterskor till barnen så köper hon det veckan efter och byter ut dom. Istället kan hon väl kompromissa och köpa nya vantar mössor eller nått till vintern som behövs. Känns som om hon härmar oss i vad vi köper och det tycker jag är löjligt. Jag börjar bli trött på att hon varje vecka ska skicka med saker till oss som vi redan har. Förra veckan var det handcremer och dusch tvål. Och så dagen innan ena bonustjejen skulle till sin mamma så gick hennes hårborste sönder. Jag köpte en ny under veckan hon va hos sin mamma. Men den ville hon inte ha för hennes mamma har skickat med en ny borste till henne. Jag bli galen på det här. Det här är bara några av sakerna som hon handlar upp till oss. Vad tror ni? Varför håller hon på så här hela tiden?

• Svar på tråden Varför skickar biomamman med massa saker hela tiden?
  • Anonym (WIlma)
    Brumma skrev 2013-11-29 09:41:27 följande:
    Va? Alltså - Biobonus är en av de sakligaste debattörerna på de här forumet jag vet... Som väldigt sällan låter känslorna styra inläggen. Som INTE ställer sig på någons sida vara för att de är bonusmammor eller biomammor utan utgår från situationen.
    Men länka gärna till alla dessa inlägg....
    "Eller så skärper lilla mamma till sig och slutar skicka med en massa saker som barnet inte behöver. Kan ju också vara en lösning. Så slipper TS och hennes man förlora inkomst (vilket ju blir fallet om han går ner i arbetstid) över en sån idiotisk sak som att mamma har ett behov av att packa ner tvål och tolv miljoner andra "superduperviktiga" saker.

Fast jag glömmer ju hela tiden bort att vi biomammor inte behöver ta ansvar för våra handlingar, för det ska alltid någon annan göra. Silly me!"

Ganska löjligt å bittert
  • Brumma
    Anonym (WIlma) skrev 2013-11-29 09:42:48 följande:
    Finns ett bara i denna tråden där hn lägger sig som en sur unge med någon bitter harrang om bonusmammor.
    Vilket syftar du på? För jag har läst dem alla o visst skriver hon att bonusmammor sällan kan göra rätt (för just här blir det väldigt tydligt) men tror du feltolkar ngt otroligt om du läser hennes inlägg så..
  • Brumma
    Anonym (WIlma) skrev 2013-11-29 09:46:12 följande:
    "Eller så skärper lilla mamma till sig och slutar skicka med en massa saker som barnet inte behöver. Kan ju också vara en lösning. Så slipper TS och hennes man förlora inkomst (vilket ju blir fallet om han går ner i arbetstid) över en sån idiotisk sak som att mamma har ett behov av att packa ner tvål och tolv miljoner andra "superduperviktiga" saker.

Fast jag glömmer ju hela tiden bort att vi biomammor inte behöver ta ansvar för våra handlingar, för det ska alltid någon annan göra. Silly me!"

Ganska löjligt å bittert
    Fast just det skrev hon i egenskap som biomamma... Kanske du missade?
  • BioBonus
    Anonym (WIlma) skrev 2013-11-29 09:46:12 följande:

Ganska löjligt å bittert
    Bittert? För att jag tycker att mamman (i det här fallet....) beter sig jävligt löjligt och försvårar överlämningar, som redan från början kan vara tuffa för barnen..

Bittert? För att jag är medveten om att det ofta på FL är så att vi biomammor inte kan göra fel, utan att det alltid är alla andra som skall underlätta för oss, för vi har det minsann inte alltid lätt med nya kvinnor som tar hand om våra barn?

Jag hänger inte med, men släpper det här nu för du har uppenbarligen redan din bild klar över vem jag är, och det är helt ok. 
  • Anonym (WIlma)
    BioBonus skrev 2013-11-29 09:50:44 följande:
    Bittert? För att jag tycker att mamman (i det här fallet....) beter sig jävligt löjligt och försvårar överlämningar, som redan från början kan vara tuffa för barnen..

Bittert? För att jag är medveten om att det ofta på FL är så att vi biomammor inte kan göra fel, utan att det alltid är alla andra som skall underlätta för oss, för vi har det minsann inte alltid lätt med nya kvinnor som tar hand om våra barn?

Jag hänger inte med, men släpper det här nu för du har uppenbarligen redan din bild klar över vem jag är, och det är helt ok. 
    Har du provat att läsa hur många bonusmammor det är som

*alltid vill tro det värsta om biomamman
    *alltid vill få det till att biomamman är svartsjuk
    *alltid vill få det till att biomamman vill ha pappan tillbaka
    *alltid vill få det till att biomamman inte vill barnet bästa

osv osv, ta gärna och kola in dem inläggen också
  • BioBonus
    Anonym (WIlma) skrev 2013-11-29 09:54:00 följande:

Men jag är inte dessa bonusmammor - så lägg inte det på mig personligen är du vänlig.
  • Anonym (WIlma)
    BioBonus skrev 2013-11-29 09:57:07 följande:
    Men jag är inte dessa bonusmammor - så lägg inte det på mig personligen är du vänlig.
    Fast det är oftst så du diskuterar samt dina "Fast jag glömmer ju hela tiden bort att vi biomammor inte behöver ta ansvar för våra handlingar, för det ska alltid någon annan göra. Silly me!"
    Sm inte tillför nåt mer än att göra sig löjlig och bitter
  • Brumma
    Anonym (WIlma) skrev 2013-11-29 09:54:00 följande:

Fast vad ANDRA skriver kan du ju inte lasta en enskild person för... Snacka om att dra alla över en gräns!!! Du gör ju EXAKT det du beskyller Biobonus för!!!
  • Anonym (WIlma)
    Brumma skrev 2013-11-29 10:03:08 följande:
    Fast vad ANDRA skriver kan du ju inte lasta en enskild person för... Snacka om att dra alla över en gräns!!! Du gör ju EXAKT det du beskyller Biobonus för!!!
    Biobonus är en av dem det tycke rjag är tydligt när man läser hennes inlägg
  • BioBonus
    Anonym (WIlma) skrev 2013-11-29 10:01:43 följande:
    Fast det är oftst så du diskuterar samt dina "Fast jag glömmer ju hela tiden bort att vi biomammor inte behöver ta ansvar för våra handlingar, för det ska alltid någon annan göra. Silly me!"
    Sm inte tillför nåt mer än att göra sig löjlig och bitter
    Jag diskuterar nog aldrig så faktiskt. Jag kan inte ens diskutera så eftersom jag är på båda sidor av det här. Det skulle ju vara som att anklaga mig själv för allt detta. Jag vill mina barn väl, jag är inte svartsjuk, jag är inte bitter, jag  vill inte ha min fd man tillbaka....

Och att vi biomammor inte kan göra fel är ju hela den här tråden ett bevis för, och jag tycker det är obegripligt att andra ska ta ansvar (och till och med gå ner i arbetstid) enbart för att en vuxen människa (i det här fallet en mamma) inte kan inse att hon gör det praktiskt så otroligt mycket svårare än det behöver vara.
  • BioBonus
    Anonym (WIlma) skrev 2013-11-29 10:06:05 följande:
    Biobonus är en av dem det tycke rjag är tydligt när man läser hennes inlägg
    Så synd att du uppfattar mig så. 
  • Lindsey Egot the only one
    BioBonus skrev 2013-11-29 09:50:44 följande:

Fast TS kan ju även välja att lämna kvar sakerna på tex fritids om det är dit sakerna har släpats
  • BioBonus
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-29 12:28:02 följande:
    Fast TS kan ju även välja att lämna kvar sakerna på tex fritids om det är dit sakerna har släpats
    Absolut. En bra och konkret lösning på problemet, och så får de ligga där (så länge fritis inte klagar) och mamman tar hem dem igen.
  • Fjärilslarv

att skicka med vissa saker har jag förståelse för som favvoleksaken, favvofilmerna osv.

• BioBonus
    Fjärilslarv skrev 2013-11-29 12:44:10 följande:
    att skicka med vissa saker har jag förståelse för som favvoleksaken, favvofilmerna osv.
    Det har vi alla. Det är extra tvål, tre par skor och tusen leksaker vi undrar lite över :)
  • Fjärilslarv
    BioBonus skrev 2013-11-29 12:48:44 följande:
    Det har vi alla. Det är extra tvål, tre par skor och tusen leksaker vi undrar lite över :)
    jo det är en överdrivt. om det inte är aprilväder försåss ;).
  • BioBonus
    Fjärilslarv skrev 2013-11-29 12:54:42 följande:
    jo det är en överdrivt. om det inte är aprilväder försåss ;).
    Och om man bortser från den lilla detaljen att allt finns dubbelt :)
  • Fjärilslarv
    BioBonus skrev 2013-11-29 13:00:09 följande:
    Och om man bortser från den lilla detaljen att allt finns dubbelt :)
    hehe jo sant.
  • Tom Araya
    Anonym (Hopplös biomamma) skrev 2013-11-26 00:36:40 följande:
    Hejsan! Vill ha åsikter om vad ni tycker är rimligt att skicka med vv? Jag har både bonusbarn och egna barn och behandlar bonusbarnen som mina egna. I vårt hem har barnen det dom behöver. Leksaker, kläder, hygien prylar m.m . Med fyra barn i hemmet blir det mycket saker och jag sorterar så alla barn har ordning på sina leksaker, kläder, filmer osv. När jag åker kommunalt och hämtar bonusbarnen är det fullt med kassar och fullproppade väskor med leksaker, påse med ca 30 filmer och alltid 3 par skor extra. Ibland är det dockvagnar och kanske 10 olika gossedjur. Min sambo ringde biomamman om att det blir mycket saker att bära på dom dagarna vi tar bussen. Hon slutade skicka med så mycket en period. Nu har det börjat igen. Om jag köpt ex nya vinterjackor och bra vinterskor till barnen så köper hon det veckan efter och byter ut dom. Istället kan hon väl kompromissa och köpa nya vantar mössor eller nått till vintern som behövs. Känns som om hon härmar oss i vad vi köper och det tycker jag är löjligt. Jag börjar bli trött på att hon varje vecka ska skicka med saker till oss som vi redan har. Förra veckan var det handcremer och dusch tvål. Och så dagen innan ena bonustjejen skulle till sin mamma så gick hennes hårborste sönder. Jag köpte en ny under veckan hon va hos sin mamma. Men den ville hon inte ha för hennes mamma har skickat med en ny borste till henne. Jag bli galen på det här. Det här är bara några av sakerna som hon handlar upp till oss. Vad tror ni? Varför håller hon på så här hela tiden?
    Detta verkar vara slöseri med både tid, energi och pengar. Men är det du som ska ta det. Uppmana din man till bättre kommunikation med mamman.
  • nattregn
    Anonym (Hopplös biomamma) skrev 2013-11-26 00:36:40 följande:
    Du kan inboxa mig om du vill.
Svar på tråden Varför skickar biomamman med massa saker hela tiden?