Jag har fött tre barn och faktum kvarstår att man som kvinna står för en rätt överväldigande del av förlossningsarbetet. När förlossningen väl är igång så är jag mycket i min egen värld. Jag hanterar värkarbetet på det sätt som passar mig och när man är långt inne i förlossningen så är det tveklöst bara jag och mitt värkarbete (jag har haft okomplicerade och snabba förlossningar men djävulusiskt ont gör det och är inne i min egen bubbla på många sätt).
Det jag behöver av min sambo är framför allt praktisk närvaro så att säga. Att han under lugn, utan en massa hejarrop och/eller ömkanden, hjälper mig praktiskt. Han har hjälpt mig genom att vara närvarande, hjälpa mig ner- och uppför trappor när det är dags att ta sig till förlossningen, hämta barnvakt till de större barnen, köra fram bilen när jag säger att det är dags, sitta framför mig under värkarbetet så att jag kan dra och slita i hans armar och händer när värkarna drar i, att han kopplar ihop slangen till lustgasen när jag i smärtan lyckats dra av den, att han finns där och lyssnar när jag vrålar att jag aldrig, ALDRIG mer ska föda barn
.
Det kommer att gå fint. Se till att vara lite påläst om själva skeendet/gången och prata med henne om vad hon önskar - hon har ju fött barn tidigare. Man är ju olika
.