• Kejo

Gapa stort - hur får man bebisen att ta ett ordentligt tag om bröstet?

Skulle behöva lite tips om hur man får bebisen att öppna upp munnen ordentligt vid amning.
    Har en 6 veckors tjej, som älskar mat och verkligen gillar bröstet.
    Hon föddes lite för tidigt och blev i början tillmatad med ersättning. Då hon inte ville ta bröstet till att börja med så fick hon först utpumpad bröstmjölk via kopp, och när mängderna ökade, med Medelas flaska.
    Hon får ca 65% bröstmjölk och resten ersättning men målet är att kunna helamma henne.

Nu har hon lärt sig att ta bröstet, hon har dock problem med att  ta ett ordentligt tag om bröstet. Hon gapar stort när hon söker bröstet men när det är dags att "hugga tag" så tar hon bara vårtan och ytterst lite av vårtgården. Hon får i sig mjölk och tycks bli mätt, men det är ohållbart eftersom jag har konstant ont i vårtorna och jag tror inte heller att hon suger speciellt effektivt.

Min BM har visat otaliga gånger hur jag ska hålla henne vid amning så jag tror absolut att jag har rätt position på bröst vs mun.
    Har också testat att först ha amningsnapp (som är lite större) och sedan snabbt ta bort den då vårtan är lite mer markerad men det fungerar inte heller.
    Skulle således behöva något tips på hur jag kan "lura" dottern att öppna munnen helt. Det har fungerat någon enstaka gång, så jag vet ju att hon kan - verkar dock som om hon glömmer hur hon ska göra.

Jag förstår ju att användandet av flaska har gjort henne lite tuttförvirrad och kanske valde vi inte rätt strategi under de första veckorna. Men jag tror starkt på att det går att "lära om" så tips och råd mottas tacksamt!!

• Svar på tråden Gapa stort - hur får man bebisen att ta ett ordentligt tag om bröstet?
  • Flickan och kråkan

Förutom andra bra råd här - hur är det med mjölkmängden och utdrivningsreflexen? Nu har jag aldrig delammat, men rimligtvis borde man kunna ha mycket mjölk eller i alla fall kraftig utdrivningsreflex även vid delamning. Mina barn har också tagit ett litet tag och bröstet första veckorna. Det har i huvudsak berott på att det varit trevligast för dem. Det har helt enkelt kommit för mycket och för fort när de tagit hela bröstet som de ska. De har varit mätta och nöjda men det tär ju på bröstvårtorna om man inte gör något åt det.

• 3bairns

Ett tips är ju att använda din pekfinger på bebisens haka så att när bebisen gapar stort så håller då kvar hakan tills bröstet är i munnen. Så var jag tvungen att göra på mina när de var små för även om de gapade stort så var det ju inte ens en sekund munnen var öppet stort.
    De växer fort och snart kommer inga trix behövas Lycka till!

• straw2008
    3bairns skrev 2013-11-28 10:18:24 följande:
    Ett tips är ju att använda din pekfinger på bebisens haka så att när bebisen gapar stort så håller då kvar hakan tills bröstet är i munnen. Så var jag tvungen att göra på mina när de var små för även om de gapade stort så var det ju inte ens en sekund munnen var öppet stort. De växer fort och snart kommer inga trix behövas Lycka till!

Minst en arm för att hålla/korrigera barnet, en hand för at klämma ihop sitt bröst, kan foten hålla i barnets haka kanske ? hahahVar iaf HELT omöjligt för oss.
    I kinamockaskogen.....
  • Flickan och kråkan
    straw2008 skrev 2013-11-28 11:44:50 följande:

Minst en arm för att hålla/korrigera barnet, en hand för at klämma ihop sitt bröst, kan foten hålla i barnets haka kanske ? hahahVar iaf HELT omöjligt för oss.
    Man klämmer ihop sitt bröst och håller ner hakan/underkäken med samma hand . Den arm man inte stöttar barnet med. Om man ligger ner så behöver man inte stötta barnet med den ena armen.
  • straw2008
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-28 11:48:49 följande:
    Man klämmer ihop sitt bröst och håller ner hakan/underkäken med samma hand . Den arm man inte stöttar barnet med. Om man ligger ner så behöver man inte stötta barnet med den ena armen.

Men hur håller man paddan då ? *bara skojja*
    I kinamockaskogen.....
  • Flickan och kråkan
    straw2008 skrev 2013-11-28 13:25:44 följande:

Men hur håller man paddan då ? *bara skojja*
    Om du ligger ner så kan du ju ha den i den lediga handen .
  • 3bairns

Nu har jag ju inte klämt ihop brösten och inte har jag någon padda heller men ni ger mig ett gott skratt med bilder som någon slags bläckfisk som ska amma en liten viftande mini-bläckfisk

• Kejo

@KaeJ, Det är Calma jag använder. Tycker att den verkar smart, är rätt övertygad om att den ändå begränsar tuttförvirringen - den fungerar jättebra. Jag gillar att lillan ändå får jobba lite själv för att få maten.

• Kejo
    straw2008 skrev 2013-11-28 11:44:50 följande:

Haha, ja och därför var rådet i ett tidigare inlägg om att vira in bebisen helt klockrent! Då klarar man av problematiken med fäktande armar iaf
  • Kejo
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-28 10:08:39 följande:
    Förutom andra bra råd här - hur är det med mjölkmängden och utdrivningsreflexen? Nu har jag aldrig delammat, men rimligtvis borde man kunna ha mycket mjölk eller i alla fall kraftig utdrivningsreflex även vid delamning. Mina barn har också tagit ett litet tag och bröstet första veckorna. Det har i huvudsak berott på att det varit trevligast för dem. Det har helt enkelt kommit för mycket och för fort när de tagit hela bröstet som de ska. De har varit mätta och nöjda men det tär ju på bröstvårtorna om man inte gör något åt det.
    ja, utdrivningnen kan vara stark stundtals - och det är möjligt att det är trevligare att ta ett litet tag. Tyvärr blir det ju ohållbart i längden, det klarar inte mina vårtor av.
    Rättade det till sig för dina barn, tog de ett större tag till slut?
  • Kejo
    En bebis i magen skrev 2013-11-27 20:49:19 följande:
    Jag hade Lanolin på såren, men hade bara lite sår denna gång. Om du har sårskorpor som torkar kan du ta koksaltslösning på brösten en stund innan amning. Du kan dränka in små sårtvätts, ja såna där man tvättar sår med. Billigt på Apoteket.
    Efter amningen brukade jag smörja vårtan med bröstmjölk, låta torka och sedan på med lanolinen. Min son har aldrig reagerat på att den skulle smaka illa eller så.
    Kikar på Apotekets hemsida och ser att Lanolin är för husdjur - är det samma salva vi menar?
    "Kan även användas till hovsprickor och hovinpackning samt tassar och spenar m.m."

Haha, inte det första jag skulle tänka på att smeta på bröstvårtorna (även om den nämner spenar)
  • Kejo
    3bairns skrev 2013-11-28 15:19:39 följande:
    Nu har jag ju inte klämt ihop brösten och inte har jag någon padda heller men ni ger mig ett gott skratt med bilder som någon slags bläckfisk som ska amma en liten viftande mini-bläckfisk
    I mitt fall är det Davids kamp mot Goliat - och det är då inte jag som är den starka i kampen
    Hur mycket jag än parerar så finns det en liten bebisarm som lyckas slinka i vägen ändå.

• Kejo
    I969 skrev 2013-12-01 10:58:31 följande:
    Här är den lanolinsalva jag hade (det finns andra märken också) www.netoteket.se/sarvard/lansinoh-hpa-lanolin.... Den smakar kanske inte ursmarrigt men jag har inte märkt att bebisen har några invändningar. Och angående viftande armar så löste vi det med en lätt lindning. Hoppas det går bättre för er
    Haha det var denna jag hittade www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx

Tycker att din verkar vettigare, tack!! Viss skillnad mellan bröstvårtskräm och salva för "torr och sprucken hud, för alla husdjur"
  • Flickan och kråkan
    Kejo skrev 2013-11-30 00:11:24 följande:
    ja, utdrivningnen kan vara stark stundtals - och det är möjligt att det är trevligare att ta ett litet tag. Tyvärr blir det ju ohållbart i längden, det klarar inte mina vårtor av.
    Rättade det till sig för dina barn, tog de ett större tag till slut?
    O ja, har ammat mina äldsta problemfritt relativt länge (runt året) och trean är över 5 månader och helammas. Eftersom jag har haft mycket mjölk så har de inte kunnat hantera det som riktigt pyttiga och därför tagit litet tag för att inte drunkna. Jag har även blockammat. Om det är kraftig utdrivning framför allt så kan du ju testa att handmjölka ur första stormfloden innan du lägger till ditt barn. Du kan också testa att ammat på samma bröst två amningstillfällen på raken.
Svar på tråden Gapa stort - hur får man bebisen att ta ett ordentligt tag om bröstet?