Gapa stort - hur får man bebisen att ta ett ordentligt tag om bröstet?
Skulle behöva lite tips om hur man får bebisen att öppna upp munnen ordentligt vid amning.
Har en 6 veckors tjej, som älskar mat och verkligen gillar bröstet.
Hon föddes lite för tidigt och blev i början tillmatad med ersättning. Då hon inte ville ta bröstet till att börja med så fick hon först utpumpad bröstmjölk via kopp, och när mängderna ökade, med Medelas flaska.
Hon får ca 65% bröstmjölk och resten ersättning men målet är att kunna helamma henne.
Nu har hon lärt sig att ta bröstet, hon har dock problem med att ta ett ordentligt tag om bröstet. Hon gapar stort när hon söker bröstet men när det är dags att "hugga tag" så tar hon bara vårtan och ytterst lite av vårtgården. Hon får i sig mjölk och tycks bli mätt, men det är ohållbart eftersom jag har konstant ont i vårtorna och jag tror inte heller att hon suger speciellt effektivt.
Min BM har visat otaliga gånger hur jag ska hålla henne vid amning så jag tror absolut att jag har rätt position på bröst vs mun.
Har också testat att först ha amningsnapp (som är lite större) och sedan snabbt ta bort den då vårtan är lite mer markerad men det fungerar inte heller.
Skulle således behöva något tips på hur jag kan "lura" dottern att öppna munnen helt. Det har fungerat någon enstaka gång, så jag vet ju att hon kan - verkar dock som om hon glömmer hur hon ska göra.
Jag förstår ju att användandet av flaska har gjort henne lite tuttförvirrad och kanske valde vi inte rätt strategi under de första veckorna. Men jag tror starkt på att det går att "lära om" så tips och råd mottas tacksamt!!