• mayamimaya

Sjuårig dotter som kissar på sig

Hej!
    Vår dotter sju år , blir åtta i vår.
    Hon har aldrig blivit torr, men nu funkar nätterna bra.
    Vi har sökt hjälp  på barnmottagningen.
    De menade att vi skulle träna hennes blåsa genom att få henne att kissa ofta, så till slut skulle hon  känna att hon behöver kissa innan det är försent.
    Ett tag blev det bättre, men nu ett år senare är problemet värre igen.
    Det luktar illa om henne när hon kommer hem från skolan och hon är riktigt våt.
    Någon annan förälder som gått igenom det här. Nu måste vi lösa det här.
    Imorgon ringer jag mottagningen igen.
    Samtidigt har hon ofta ont i magen och är väldigt lös, kanske har det något samband.
    Vad har i gjort för att få ordning på det här? 

• Svar på tråden Sjuårig dotter som kissar på sig
  • CvW

Hej,
    hon kan ha förstoppning! Då har man ont i magen. Diarre rinner bredvid den hårda klumpen. I samband med detta kan man också kissa på sig dagtid. Vanligt problem.
    Hoppas det löser sig.

• Törnrosa3

Hej. Hoppas du får hjälp. Har ni varit i kontakt med en uroterapet? Har hon fått någon diagnos? Min 9 åriga dotter har en överaktiv blåsa. Vilket hon haft sedan 3 årsålder. Och med det förstoppningsdiarre och otaliga urinvägsinfektioner.

• Fia Maria

Min dotter har samma problem, hon luktar kiss ständigt. Men hon småskvätter ner sig mestadels och kan gå med fuktiga trosor hela dagen. Hon luktar så starkt när jag hämtar henne på fritids att det knappt går att ha henne i bilen. Hon får byta kläder innan vi åker.

Jag försöker få henne  att byta kläder under dagen men hon bara struntar i det, alternativt bara glömmer bort. Jag är orolig över att kompisarna snart ska börja reta henne.

Går detta över någon gång? Ska vi bara härda ut?

Har nu börjat få henne att ta på sig ett trosskydd på morgonen.... men det byter hon inte heller.

Vi har varit hos urolog och hon är inte förstoppad eller har andra medicinska problem.

• Törnrosa3

Fia Maria

Vi har fått sagt till oss att det är en mognadssak och att det oftast växer bort i 12 års åldern. Iaf kring överaktiv blåsa. Om det känns som någon tröst.

Rådet vi har fått kring illaluktandet är att tvätta underlivet med tvättcreme för att hjälpa till så att det inte blir rött och irriterat med resultat av att det kan svida samt lukta mycket. Jag föreslog trosskydd (Tena) för vår sköterska som vi har kontakt med för ca 1 år sedan. Men då slog hon bort det förslaget. Med motivering att det blir motsatt effekt. Men sist vi var där lät det annolunda. Då föreslog sköterskan trosskydd. Och hon poängterade att trosskyddet ska bytas varje toabesök. Antar att ni har hört er leda på rutiner, rutiner, rutiner. 3 timmars intervaller. Föra listor på dryck samt urinmängd.

Tänk vad mycket man måste kriga för sina barn

• Fia Maria
    Törnrosa3 skrev 2014-01-22 23:16:47 följande:
    Fia Maria
    Vi har fått sagt till oss att det är en mognadssak och att det oftast växer bort i 12 års åldern. Iaf kring överaktiv blåsa. Om det känns som någon tröst.
    Rådet vi har fått kring illaluktandet är att tvätta underlivet med tvättcreme för att hjälpa till så att det inte blir rött och irriterat med resultat av att det kan svida samt lukta mycket. Jag föreslog trosskydd (Tena) för vår sköterska som vi har kontakt med för ca 1 år sedan. Men då slog hon bort det förslaget. Med motivering att det blir motsatt effekt. Men sist vi var där lät det annolunda. Då föreslog sköterskan trosskydd. Och hon poängterade att trosskyddet ska bytas varje toabesök. Antar att ni har hört er leda på rutiner, rutiner, rutiner. 3 timmars intervaller. Föra listor på dryck samt urinmängd.

Tänk vad mycket man måste kriga för sina barn

Växer bort i 12 års ålder? Jösses! Hur ska vi hantera detta i 5 år till? Hur ska dottern orka ha det såhär?

Vi får jobba mer på att använda trosskydd och att byta trosskydd kanske.

Det är bara att bita ihop och kämpa på, allt kunde ha varit värre. Detta är ju inte för evigt.

Tack för ditt inlägg, det känns faktiskt lite bättre :)

• Lady Paraplyh

Är det inte rätt normalt att kissa på sig som sju åring? Jag har uppfattat det som normalt i alla fall.

Svar på tråden Sjuårig dotter som kissar på sig