• Anonym (Undrar?)

Vad gör jag med läkarintyget?

Har fått läkarintyg om 50 % sjukskrivning från min läkare. Vart skickar jag pappret?  Det står på pappret att det skal skickas till försäkringskassan, men läkaren sa att jag även skulle ge ett papper till min arbetsgivare?

Mvh

• Svar på tråden Vad gör jag med läkarintyget?
  • Försäkringskassan

Hej! Din arbetsgivare betalar sjuklön till dig dem 14 första dagarna, är du fortsatt sjuk efter sjuklöneperioden gör dem en anmälan till Försäkringskassan som då skickar hem en ansökan till dig. Tillsammans med ansökan skickar du in ditt läkarintyg i original. I de flesta landsting kan din läkare skicka in intyget eletroniskt direkt till oss, vilket går snabbare och du slipper posta intyget till Försäkringskassan. Man kan även ansöka om ersättning elektroniskt när din arbetsgivare gjort anmälan till Försäkringskassan, detta gör man med e-legitimation via Mina sidor på vår webbplats: www.forsakringskassan.se www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/login Här kan du läsa mer om hur det fungerar när man blir sjuk: www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/ Hälsningar Gabriella, handläggare

Svar på tråden Vad gör jag med läkarintyget?