• Anonym (bonus)

jag vill bara väl men allt blir så fel

vet inte hur jag ska hantera den situation som uppstått.
    jag lever med en man, han har två barn sen innan, jag har två barn sen innan, mina bar har vi på heltid då deras pappa försvann ur deras liv för 2 år sen. 
    hans barn är hos oss varannan vecka, heter det iallafall. men sonen brukar vi ha lite mer då mamman inte orkar med honom tydligen. hon har sen han va 2 år (är nu 6) tjatat om att han har adhd, eller någon annan diagnos, han har fått på många samtal och utredningar på mammans bevåg, och alla säger samma sak, han har ingen diagnos, och framförallt så sätter vi ingen så tidigt. 
    hon har sen ett år tillbaka försökt få läkare att skriva ut ritalin till honom, och min sambo försöker förklara och läkare försöker förklara. men hon vill ha en diagnos! ja, han får utbrott som är ganska jobbiga, han retas, svårt att sammarbeta, och allt ska ske på hans villkor, men är det inte lite så 6 åringar är? eller har jag fel? 
    jag studerar på distans och har då ibland ganska mycket tid att kunna lägga på barnen, och hitta på saker. sist jag hade en ledig dag var i måndags, jag o barnen hade bestämt att åka till en jättestor lekpark som dom älskar att vara på. bonussonen hörde detta och frågade om vi inte kunde vänta med att åka till han slutat skolan, så han fick följa med. 
    jag svarade att för min del går det jätte bra, men att du ska till mamma imorgon, så vi får ringa och fråga henne isåfall.
    han ringde själv, och får som svar att det inte hinns med, och att hon ville prata med mig. 
    då fick jag i örat " bestäm för fan inte saker med MITT barn bakom min rygg" jag svarade lugnt och sansat att det va inte meningen att du skulle ta illa vid dig, och jag har inte lovat honom något alls, utan att vi skulle fråga dig förs och det är det vi gör. har ni annat planerat så självklart respekterar jag det. 
    får tillbaka att han ska för i helvete va på fritids. med hans problematik så kan man inte bara bryta hans rutiner hur som hellst. men sånt vet du inget om lilla gumman.

jag såg på bonusen hur ledsen han blev av att inte få följa med, och jag lovade honom att ta ledigt en dag nästa vecka när han kommer igen så vi åker dit. 
    lite till saken hör att dottern vill knappt längre vara här, enligt mamman, men när hon väl är här så frågar hon hela tiden om hon inte kan få stanna några dagar till. men då får pappan som svar "hon säger så mycket, hon vill inte va hos dig o det har jag sagt innan, du måste väl respektera din egna dotter". :(

innan jag o mina barn kom in i bilden så hade det varit mycket han o pappa, själva. så jag är jätte glad över att det funkar så bra, när han fått 3 "konkurenter" i hemmet. i början var det myyyyycket svartsjuka, mina barn var/är så små så som såg ju min sambo som en pappa ganska snart. klart det måste varit jätte jobbigt för bonusen. men vi har jobbat mycket på det och pratat, och han har märkt själv att här är vi alla en familj, oavsett vems blod man bär i ådrerna. och den sista tiden kan han lika väl komma o krypa upp i mitt knä som till sin pappa. så det känns så tråkigt att se när hon försöker krossa den relationen. 
    jag vill bara ha en god kontakt med henne, och har försökt vara i bakgrunden, och inte gått in som någon mamma, utan mer som en vuxen som finns där. 
    gör jag så fel? är det vi som ska tänka om på nått sätt? 
    bonusen säger mer och mer att han bara vill bo hos oss, men pappan uppmuntrar honom till att det ska vara roligt att åka till mamma. säger bonusen det till mamman så förstår jag ju självklart att det inte kan vara så roligt att höra som förälder.

jag antar att mycket bottnar i dålig självkänsla från sambons ex. hon har svårt för att vara själv, hon har haft 6 sambo sen dom separerade för 3 år sen. och ingen av dom har alls varit intresserade av barnen. 

usch va jag känner att allt blev luddigt nu. men hoppas någon kan o orkar läsa och förstå =)

• Svar på tråden jag vill bara väl men allt blir så fel
  • Anonym (bonus)
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-28 10:45:50 följande:
    Ja, det var jag som frågade, tänkte att det kan vara bra att fråga på fler håll, det är ju en rätt vag beskrivning så att säga och ju. Inga namn nämnda.  
    ok, tack så jätte mycket. <3 återkom gärna om du får nått svar. 
  • Anonym (bonus)
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-28 10:47:24 följande:

Hjärtefrågor NPF. Inga namn nämda som sagt och jag omnämde det inte som att det var härifrån. Bara en fråga om pulver. Tänklte skriva om föräldrabalken, men det var redan nämnt såg jag.
    ja, jag ska kolla upp föräldrabalken. Vi får alltid bara samma svar "åh, jag kommer inte ihåg vad det heter" o när man påminner så får man " åh det har jag glömt o kolla" alternativt " jag måste ha råkat slänga burken när jag hällde upp det i portionsburkar"
  • SupersurasunkSara
    Anonym (bonus) skrev 2013-11-28 10:50:39 följande:
    ja, jag ska kolla upp föräldrabalken. Vi får alltid bara samma svar "åh, jag kommer inte ihåg vad det heter" o när man påminner så får man " åh det har jag glömt o kolla" alternativt " jag måste ha råkat slänga burken när jag hällde upp det i portionsburkar"

Dumt och antagligen lögn. Fanns en del kostråd som jag fick tips om, kan lägga in de sidorna här så länge, fanns inget om något pulver i någon av dem när jag kikade lite snabbt.
  • Anonym (bonus)
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-28 11:01:33 följande:
    livetmedadhd.se/adhd-mat/

livetmedadhd.se/tillskott/
    tack, har googlat runder lite nu o hittar inget som skulle ge klarhet i det hela. 

jag vet ju att min sambos o hans ex relation inte var bra innan jag kom in i bilden, men känner att den har blivi sämre sen jag kom in..om jag läser lite mellan raderna.  jag vill så gärna ha en god kontakt med henne. Vi behöveri nte sitta o dricka vin o prata, inte alls så, men att kunna respektera varandra och vara lyhörda. 
    Min sambo har försökt på alla möjliga sätt förklara o nå fram till henne utan resultat. 
    jag funderar på om jag ska skriva ett brev till henne, eftersom hon inte verkar vilja lyssna. där jag beskriver min sida av storyn, eller det blir fel? va tror ni?
    och försöka nå fram till henne att jag inte är ute efter att bli hans mamma.  når jag fram till henne så kanske det till slut går att prata med henne om adhd:n.

Detta är en helt ny situation för mig, då jag alltid brukar nå fram till människor, och aldrig varit "hatad", utan brukar kunna förklara till olika typer av personer på deras vis, och se saker från olika perspektiv, för att sen kunna försöka hjälpa den andra att också se saker ur annans perspektiv. och har även arbetat med konflikthantering. men jag får inte grepp om henne. 
  • SupersurasunkSara
    Anonym (bonus) skrev 2013-11-28 14:23:57 följande:
    tack, har googlat runder lite nu o hittar inget som skulle ge klarhet i det hela. 

jag vet ju att min sambos o hans ex relation inte var bra innan jag kom in i bilden, men känner att den har blivi sämre sen jag kom in..om jag läser lite mellan raderna.  jag vill så gärna ha en god kontakt med henne. Vi behöveri nte sitta o dricka vin o prata, inte alls så, men att kunna respektera varandra och vara lyhörda. 
    Min sambo har försökt på alla möjliga sätt förklara o nå fram till henne utan resultat. 
    jag funderar på om jag ska skriva ett brev till henne, eftersom hon inte verkar vilja lyssna. där jag beskriver min sida av storyn, eller det blir fel? va tror ni?
    och försöka nå fram till henne att jag inte är ute efter att bli hans mamma.  når jag fram till henne så kanske det till slut går att prata med henne om adhd:n.

Detta är en helt ny situation för mig, då jag alltid brukar nå fram till människor, och aldrig varit "hatad", utan brukar kunna förklara till olika typer av personer på deras vis, och se saker från olika perspektiv, för att sen kunna försöka hjälpa den andra att också se saker ur annans perspektiv. och har även arbetat med konflikthantering. men jag får inte grepp om henne. 
    Jag tror inte ett brev är en god idé. Kanske, men tveksamt. Hon vill inte helt enkelt, det är inget att göra nåt åt.
  • nymedlem
    Anonym (bonus) skrev 2013-11-28 10:05:00 följande:
    men tack va gulligt sagt av dig. 

mina barns pappa har haft barnen 1 gång sen vi separerade för snart 2 år sen, och han blev sambo med en annan samma dag som jag slängde ut honom, jag hoppades på att hon skulle välkomna mina barn också. men tvärtom. hon ville inte ha mina "ungjävlar" i sitt hem. o pappan valde henne o lämnade barnen dagen efter o har inte hörts av sen dess. 
    är du ...hmm..hur ska jag uttrycka mig, "självmant" ensamstående, eller har pappan valt att sticka, eller har han rent av gått bort? 

"Pappan" till mitt barn ........hmm......... glömde (!) hämta oss från BB!  Ren tur att jag hade min egen lägenhet kvar för det var oförlåtligt. Fick höra efteråt att han varit hos älskarinnan.

Jag tjatade de första åren om att han skulle träffa sitt barn. Han ville tyvärr aldrig det, vet inte om det berodde på honom eller hans nya. Det är 12 år sen och han är glömd för både mig och mitt barn.

Mitt barn har en fadersfigur i mitt ex och träffar honom ibland trots att det som sagt är slut mellan oss.
  • nymedlem
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-28 14:34:13 följande:
    Jag tror inte ett brev är en god idé. Kanske, men tveksamt. Hon vill inte helt enkelt, det är inget att göra nåt åt.

Jag tycker inte heller du ska skriva ett brev. Tycker absolut inte att du ska göra det.
  • Anonym (bonus)
    nymedlem skrev 2013-11-28 15:06:37 följande:

Jag tycker inte heller du ska skriva ett brev. Tycker absolut inte att du ska göra det.
    ok, jag lyssnar på er =)
    det va bara en liten desperat tanke. men men. jag får släppa tanken på att vi ska få en god kontakt. och hjälpa min sambo med det jag kan framförallt när det kommer till det här pulvret som sonen får. 
  • SupersurasunkSara

Såg svar på facebook nu, om det kunde vara fitline. Men skulle mamman lägga ner 1000 kr per månad på något mumbojumbo? Såg att det kostade det när jag googlade, samt att det inte finns innehållsförteckning varken på burken eller hemsidan (har inte kollat upp det själv).

• Anonym (bonus)
    nymedlem skrev 2013-11-28 15:02:20 följande:

"Pappan" till mitt barn ........hmm......... glömde (!) hämta oss från BB!  Ren tur att jag hade min egen lägenhet kvar för det var oförlåtligt. Fick höra efteråt att han varit hos älskarinnan.

Jag tjatade de första åren om att han skulle träffa sitt barn. Han ville tyvärr aldrig det, vet inte om det berodde på honom eller hans nya. Det är 12 år sen och han är glömd för både mig och mitt barn.

Mitt barn har en fadersfigur i mitt ex och träffar honom ibland trots att det som sagt är slut mellan oss.
    men oj!!! vilken människa. får rysningar! 
    va skönt att ditt barn ändå har någon fadersgistalt i sitt liv och att det kan funka även om ni inte lever ihop längre. 
    kramar till dig!
  • Anonym (bonus)
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-28 15:14:20 följande:
    Såg svar på facebook nu, om det kunde vara fitline. Men skulle mamman lägga ner 1000 kr per månad på något mumbojumbo? Såg att det kostade det när jag googlade, samt att det inte finns innehållsförteckning varken på burken eller hemsidan (har inte kollat upp det själv).
    detta kan det absolut vara. priset har hon påtalat många gånger. och krävt pengar. pengar som inte vi vill lägga på något vi inte vet vad eller, och inte heller på någon som alla andra förutom hon och hennes föräldrar säger sig ha adhd. 
    ska absolut kolla upp detta närmre ikväll. tack så hemskt mycket. 
  • Anonym (bonus)

Har nu äntligen fått reda på att det var det här fitline som hon ger honom. jag har googlat, men blir inte direkt klokt på vad det är för nått och vad det har för effekter. någon som vet lite mer om det?

• Litet My

När jag sökte på Fitline hamnade jag på en sida där man sålde allt från proteingrejer, till viktminskningsgrejer men även produkter för barn som innehöll vitaminer. Och som man blandade ut i vatten till en saft. Power Coctail någonting hette den.

• Anonym (bonus)

Ja dit kom jag också. Men sen har jag inte blivit klok på vad effekterna är.. är det någon som testat eller känner någon som har? Jag hittade någon artikel där en läkare hade skrivit att det var som de flesta multivitiminer man köper i affären. . Så att ta 700 i månaden för det känns ju lite väl isåfall. Framförallt när han dessutom inte har någon diagnos dokomenterad

Svar på tråden jag vill bara väl men allt blir så fel