• Karran86

Hjälp!! Hur skall jag få mitt barn att sova på kvällen??

Hej alla sömnproffs!

Skulle vilja ha lite råd och tips vad jag skall göra med min lille kille (9mån) som har problem med sömnen. Ända sedan han föddes har det varit strul i princip varje kväll och ofta natt. Hans problem som egentligen är värst är kvällarna (har fått lite koll på nätterna) och de är de jag behöver hjälp med.

En kväll ser ut ungefär såhär:
    Ca 19.30-20 kvällsgröt
    Efter gröten brukar han va trött så på med pyjamas borsta tänder släcka ner överallt för att sedan amma honom till sömns. Lägger honom sedan i hans säng i hans rum.
    Sen går det ca 30-60 min så "vaknar" han. Säger "vaknar" för det verkar liksom inte som om han är riktigt vaken utan liksom stretar och gnäller och skriker liksom halvsovandes (börjar faktiskt misstänka nattskräck)
    Tar upp honom ammar igen, somnar lägger ner honom. Går en liten stund till, "vaknar" men då finns det inte så mycket mjölk så tar upp honom och vaggar till sömns, lägger ner och efter det brukar han sova, dessutom oftast numera sedan jag slutade nattamma ändå till morgonen runt sju tiden (jätteskönt)
    MEN, visst hade det varit så att detta funkade smärtfritt varje kväll hade det varit hyfsat lugnt men det stora problemet är att han oftast antingen vid andra amningen eller 2 uppvaket vid vaggningen inte går att söva om utan då (efter att både jag och min kille försökt länge) till slut får ge upp o sätta ner honom på golvet tända upp lite igen så han får leka av sig för att sedan amma honom till sömns igen. Då kan kl va allt mellan 22-00 och efter det brukar han sova hela natten.

Detta har ju gjort att jag och min sambo i princip inte haft en enda kväll på 9 mån där vi bara kunnat slappna av utan det har varit konstant kämpande med att lillen ska sova.
    Bortsett från att det är jobbigt för oss tycker jag så synd om min lille skrutt som inte får nån ordentlig sömn, han är ju jättetrött men kan liksom inte sova! Kvällssömnen blir ju så upphackad för honom.

Har nu tänkt att till helgen påbörja projekt "sova hela kvällen (och natten)" men jag vet inte hur!
    Jag misstänker ju att det är amningen som ställer till det men problemet är att han kan inte somna annars (förutom vagn då) Har försökt så många kvällar att lägga honom i hans säng, läsa en saga, sjunga lite, klappa honom, vagga sängen (har vyssan lull tassar) osv men det är omöjligt, sedan han föddes har detta funkat typ 3 gånger!
    Hur trött han än är så bara vägrar han att sova, han kan ligga i sängen o blunda o va nästan sovandes men sen är det som om han kommer på sig själv och börjar röja runt o krypa o greja igen!

Min plan är väl att kanske köra nån blandning av typ tassmetoden och 5mm. Jag vägrar att låta honom skrika sig själv till sömns utan att jag är där, att låta honom känna sig övergiven (det är iaf så jag känner för en stenhård 5mm) men jag tänker att man kanske kan prova att lägga honom, kanske läsa en saga en liten stund, klappa och sjunga och "tassa" honom för att sedan säga godnatt och gå ut. När han då protesterar gå in till honom direkt och kanske försöka tassa och klappa och så igen, ELLER ska jag ta upp honom, trösta och lägga ner trött men vaken?? Vad är bäst försöka trösta men inte ta upp utan hela tiden visa att man är där eller ta upp trösta lägga ner? Är verkligen så kluven inför detta men känner att jag måste få ordning på hans sömn för så som det är så får han för lite!
    Hur har ni gjort för att få era barn att somna i sängen?

Just det kan nämna att på dagen sover han oftast ca 2 timmar på förmiddagen och ca 1 timma mellan 15-16, har för ett tag sedan börjat med att han inte får sova efter 16, men är det kanske för sent? Fast han är ju iofs jättetrött vid 20 med dom rutinerna.

Åååh blir så frustrerad av att inte bara veta hur jag skall göra det, är tacksam för alla råd och tips jag kan få!

• Svar på tråden Hjälp!! Hur skall jag få mitt barn att sova på kvällen??
  • Litet My

Jag tycker snarare han sover väldigt väldigt bra för att vara ett barn på 9 månader- Ofta brukar separationsfasen vara i den åldern, dvs sämsta tillfället att ändra om rutiner. Barnet upptäcker att han/hon kan bli ensam och inte sitter ihop med föräldrarna och söker mer närhet.

Så sover han från ca 22-07 skall ni vara riktigt nöjda.

Hur fungerar det om ni lägger honom lite senare? Dvs att han är vaken en liten stund efter kvällsgröten? Det finns barn som istället blir pigga en stund av gröt och välling.

• Karran86
    Litet My skrev 2013-11-27 16:10:25 följande:
    Jag tycker snarare han sover väldigt väldigt bra för att vara ett barn på 9 månader- Ofta brukar separationsfasen vara i den åldern, dvs sämsta tillfället att ändra om rutiner. Barnet upptäcker att han/hon kan bli ensam och inte sitter ihop med föräldrarna och söker mer närhet.

Så sover han från ca 22-07 skall ni vara riktigt nöjda.

Hur fungerar det om ni lägger honom lite senare? Dvs att han är vaken en liten stund efter kvällsgröten? Det finns barn som istället blir pigga en stund av gröt och välling.

Jo absolut så är det en klar förbättring mot tidigare när även nätterna var katastrof men vill ändå få ordning på kvällarna för problemet är ju att jag märker att han behöver mer sömn, han är jättetrött vid 20 och somnar jättegott när han ammas till sömns. Har provat att lägga senare men det gör ingen skillnad, hela uppvaknande ritualen skjuts bara fram ist. Dom få gånger han faktiskt sovit från att han somnat tills på morgonen har han mått som allra bäst.

Vet att runt 9mån har de separstionsfasen men min plan är ju som sagt inte att lämna honom utan köra en lite snällare variant, men är nyfiken på hur andra gjort och behöver hjälp för såhär kan vi inte ha det längre, varken han eller vi som föräldrar
  • mammalovis

Att en 9-månaders sover 9 timmar i sträck är definitivt ingenting ni kan klaga på. Min första dotter vaknade med 3-1 timmars mellanrum hela natten till över året ... så barn är olika. Men åter till ämnet.

Om man ska se till barns förmåga att somna om själva när de vaknar så ska man ju inte amma dem till sömns och lägga ner dem då miljön inte är densamma när de vaknar och skapar förvirring. Min andra dotter (6 månader) försöker jag lägga ner precis innan hon har somnat vid bröstet eller också vaknar hon på vägen in till sovrummet. Hennes sovsignaler i sängen är väldigt tydliga då hon självmant lägger sig åt ett speciellt håll när hon vill sova.

Det jag funderar på är hur ert tempo är på dagarna och vilka rutiner ni har några timmar innan sovdags. En del barn blir ju övertrötta av dagens intryck och har då jättesvårt att komma till ro. Hinner han tanka tillräckligt med närhet innan det är dags att amma sista målen? Sedan bukar man ju prata om att dämpa både belysning och ljud framåt kvällen för att visa att inget mer roligt kommer hända. Ännu en sak är ju att barn behöver vara tillräckligt mätta i magen för att komma till ro. Min lilla somnar först framåt 22-00 då hon ätit tillräckligt för att hamna i matkoma gissar jag.

Er tid som föräldrar kommer.

• MrsP79

Jag tycker att ni verkar ha en bra plan, dvs en blandning av att "tassa" och 5-minutersmetoden. Alla barn är ju som sagt olika, det som funkar på en funkar inte på en annan. Men att få höra hur andra gör skadar ju inte! Kanske han skulle sova lite kortare tid på förmiddagen så att han somnar tidigare på eftermiddagen, säg t.ex. mellan 9-10.30 och sen 14-15.30? Då kanske han är så trött vid 20-21 så att han faktiskt somnar efter kvällsmålet. De flesta "experter" är väl överens om att det bästa är om barnet somnar själv (såklart att man visar att man finns i närheten). Barn vaknar ju lite då och då, och om allt runt omkring är som det var när man somnade, så är det lättare att somna om. Jag har alltid försökt att vara så "tråkig" som möjligt när mina barn har vaknat på natten, för att visa att vi ska sova. Pratat vänligt med dom men minimalt! Ni kommer säkert att klara det, blir kanske jobbigt till en början, men håll ut!

• Karran86

Tack så mycket för svaren! Kan berätta att jag är jätteglad att vi bestämde oss för att få ordning på kvällssömnen det funkar, inte perfekt men väldigt väldigt bra nu och vår lille kille är pigg och glad!

Första kvällen (30 november) tog det ganska exakt en timma av skrik o gråt, han blev förbannad helt enkelt och tyckte att jag skulle plocka upp och amma till sömns som vanligt så klart men jag va bara lugn och klappade och tassade, sjöng, la ner när han ställde sig upp, kramade om när han stod upp och tröstade och det funkade! Jag va så förvånad att det "bara" tog en timma, jag hade liksom ställt in mig på att det skulle ta flera timmar sen sov han hela natten! Andra kvällen tog det bara 20 min, lite skrik men mest bara gnäll och tredje kvällen bara ca 10 min!!! 3e kvällen var dessutom inget skrik eller gråt bara lite lätt gnäll! Detta är så fantastiskt, ända sedan första kvällen har han sovit hela nätterna och framförallt hela kvällarna sedan han somnat vilket gjort att han vaknat mer utvilad och glad och jag och hans pappa fått koppla av lite på kvällarna. En enda gång har han vaknat på kvällen och då plockade jag upp honom och tröstade och det tog väl starka 2 sekunder så sov han igen

Är så skönt att fått lite ordning på det, nu tar det iofs oftast mellan 30-60 min att lägga honom för han bökar runt en del och har sig men det är inget skrik eller gråt och det känns väldigt bra att jag gjorde det på "mitt sätt" ist för att köra nån hård 5mm eller Anna Wahlgren (som min kompis gjort på sin son och som iofs funkar men känns inte rätt)

Jag har ju hela tiden varit en av dom som varit spiksäker på att mitt barn är alldeles för envist och aktivt och "med" för att tro att det skulle funka men kan ju råda dom som har det jobbigt till att nummer 1: börja ge ditt barn omega 3, vår pojk fick en helt annan ro i kroppen sen han började få det, från att inte kunnat slappna av en sekund i famnen (eller nån annanstans heller) så kan man numera tom sitta och mysa litegrann i soffan utan att han får spelet

Nummer 2: lyssna inte för mycket på folk som försöker antingen få dig att köra nån hård metod utan bygg din egna variant, gör det som känns rätt för er och lyssna framför allt inte på folk som försöker få dig att nöja dig med att inte få sova på nätterna eller koppla av på kvällarna bara för att det "är så att ha barn, och det blir bättre när de blir större", går problemen att lösa så skall man göra det, det mår både föräldrar och barn bättre av!

Svar på tråden Hjälp!! Hur skall jag få mitt barn att sova på kvällen??