Hjälp!! Hur skall jag få mitt barn att sova på kvällen??
Hej alla sömnproffs!
Skulle vilja ha lite råd och tips vad jag skall göra med min lille kille (9mån) som har problem med sömnen. Ända sedan han föddes har det varit strul i princip varje kväll och ofta natt. Hans problem som egentligen är värst är kvällarna (har fått lite koll på nätterna) och de är de jag behöver hjälp med.
En kväll ser ut ungefär såhär:
Ca 19.30-20 kvällsgröt
Efter gröten brukar han va trött så på med pyjamas borsta tänder släcka ner överallt för att sedan amma honom till sömns. Lägger honom sedan i hans säng i hans rum.
Sen går det ca 30-60 min så "vaknar" han. Säger "vaknar" för det verkar liksom inte som om han är riktigt vaken utan liksom stretar och gnäller och skriker liksom halvsovandes (börjar faktiskt misstänka nattskräck)
Tar upp honom ammar igen, somnar lägger ner honom. Går en liten stund till, "vaknar" men då finns det inte så mycket mjölk så tar upp honom och vaggar till sömns, lägger ner och efter det brukar han sova, dessutom oftast numera sedan jag slutade nattamma ändå till morgonen runt sju tiden (jätteskönt)
MEN, visst hade det varit så att detta funkade smärtfritt varje kväll hade det varit hyfsat lugnt men det stora problemet är att han oftast antingen vid andra amningen eller 2 uppvaket vid vaggningen inte går att söva om utan då (efter att både jag och min kille försökt länge) till slut får ge upp o sätta ner honom på golvet tända upp lite igen så han får leka av sig för att sedan amma honom till sömns igen. Då kan kl va allt mellan 22-00 och efter det brukar han sova hela natten.
Detta har ju gjort att jag och min sambo i princip inte haft en enda kväll på 9 mån där vi bara kunnat slappna av utan det har varit konstant kämpande med att lillen ska sova.
Bortsett från att det är jobbigt för oss tycker jag så synd om min lille skrutt som inte får nån ordentlig sömn, han är ju jättetrött men kan liksom inte sova! Kvällssömnen blir ju så upphackad för honom.
Har nu tänkt att till helgen påbörja projekt "sova hela kvällen (och natten)" men jag vet inte hur!
Jag misstänker ju att det är amningen som ställer till det men problemet är att han kan inte somna annars (förutom vagn då) Har försökt så många kvällar att lägga honom i hans säng, läsa en saga, sjunga lite, klappa honom, vagga sängen (har vyssan lull tassar) osv men det är omöjligt, sedan han föddes har detta funkat typ 3 gånger!
Hur trött han än är så bara vägrar han att sova, han kan ligga i sängen o blunda o va nästan sovandes men sen är det som om han kommer på sig själv och börjar röja runt o krypa o greja igen!
Min plan är väl att kanske köra nån blandning av typ tassmetoden och 5mm. Jag vägrar att låta honom skrika sig själv till sömns utan att jag är där, att låta honom känna sig övergiven (det är iaf så jag känner för en stenhård 5mm) men jag tänker att man kanske kan prova att lägga honom, kanske läsa en saga en liten stund, klappa och sjunga och "tassa" honom för att sedan säga godnatt och gå ut. När han då protesterar gå in till honom direkt och kanske försöka tassa och klappa och så igen, ELLER ska jag ta upp honom, trösta och lägga ner trött men vaken?? Vad är bäst försöka trösta men inte ta upp utan hela tiden visa att man är där eller ta upp trösta lägga ner? Är verkligen så kluven inför detta men känner att jag måste få ordning på hans sömn för så som det är så får han för lite!
Hur har ni gjort för att få era barn att somna i sängen?
Just det kan nämna att på dagen sover han oftast ca 2 timmar på förmiddagen och ca 1 timma mellan 15-16, har för ett tag sedan börjat med att han inte får sova efter 16, men är det kanske för sent? Fast han är ju iofs jättetrött vid 20 med dom rutinerna.
Åååh blir så frustrerad av att inte bara veta hur jag skall göra det, är tacksam för alla råd och tips jag kan få!