• ucb

Barn med lindrig utvecklingsstörning i Stockholm

Min son är 5år och har precis fått diagnosen lindrig utvecklingsstörning. Är det någon som kan rekommendera någon särskola i söderförort eller på Södermalm?

• Svar på tråden Barn med lindrig utvecklingsstörning i Stockholm
  • astegmatism
    ucb skrev 2013-11-27 18:40:44 följande:
    Min son är 5år och har precis fått diagnosen lindrig utvecklingsstörning. Är det någon som kan rekommendera någon särskola i söderförort eller på Södermalm?
    Det finns på södermalm, har funnits, förhoppningsvis så finns den kvar
  • ucb

Han är på en tvåårings nivå ungefär. Pratar inte så bra, vi använder stödtecken. Han har förmodligen någon tilläggsdiagnos oxå men det är han för liten för att testas för just nu.

• ucb

Glömde skriva att han har är Corpus Callosum Agenesi (CCA)

• sabiha

vad är cca? finns det andra symtom förutom talet? anledningen till att jag frågar är min son har autism(3år). utvecklingsstörning är vanligt vid autism säger man! jag vet att han inte har nån grav el måttlig utvecklingsstörning men jag har ingen aning om hur en lindrig variant kan te sig!!

• sabiha

tal och kommunikation utvecklas också annorlunda vid autism. tex min pratar men pratar på sina egna villkor!! det som skiljer sig enbart autism från enbart utv störning är att utvecklingen är långsam men jämn på alla plan vid utv störning medans vid autism är den ojämn dvs vissa saker utvecklas för fort och annat för sakta. hur märks lindrig utv störning i vardagen tex? det har jag ingen bild av!!

Svar på tråden Barn med lindrig utvecklingsstörning i Stockholm