• Anonym (Smygknarkaren)

Får läkaren göra så?

Jag är beroende av opiater. Jag har ätit dessa i flera år pga ryggsmärtor efter flera bukoperationer. För ca ett år sedan fick jag ett kraftigt slaganfall efter att ha tagit på tok för många Tramadol på en gång. Läkaren bytte då ut dem mot OxyNorm och OxyContin en tid. Dock blev jag så dålig i magen och fick svårt med sömnen av de tablettera, dessutom upplevde jag som sjukdomskänsla i kroppen. Så jag ringde och frågade läkaren om jag kunde få byta till något annat långtidsverkande. Ja visst, det gick bra. Så skriver han ut 400 Tramadol Retard på ett bräde. Med FYRA uttag utan några som helst datumrestriktioner, aöötså 1600 st bara sådär. Klart, jag blev ju nöjd, har saknat dessa tabletter och deras så mycket bättre verkan fram till nu. Så nu gäller det att jag lyckas hålla kontrollen på detta nu. Jag tackar ju inte nej, men jag undrar om läkaren inte gjorde en blunder här när jag både haft missbruksproblem med Tramadol och dessutom fått slaganfall av övetdosen. Allt står väl i journalen? Tycker bara att det är lite konstigt. :-/

• Svar på tråden Får läkaren göra så?
  • Maria 434
    barn02och10 skrev 2013-11-28 10:09:35 följande:
    Ja men det står ju också att man kan få flera uttag på samma recept om man hämtar ut de på ett och samma apotek, och läkaren har själv sagt till mig att jag endast kan hämta ut på mitt apotek. Så då verkar hon ju till att följa regelverket ändå.

Va bra
  • frappa
    Maria 434 skrev 2013-11-28 09:52:26 följande:

Då gör dom ett mycket allvarligt fel som skall rapporteras.

www.fass.se/LIF/product?2&userType=2&nplId=20...

Klicka på "särskild receptblankett krävs" sedan på "läkemedelsboken" - Läs texten som är röd där så framgår det tydligt att det endast får vara ett uttag

Nä, nått allvarligt fel är det då inte.

Sen är jag inte insatt i reglerna, och är de att det medges bara ett uttag.

Så är det absolut inte ett allvarligt fel.

Sen enkelt att kringgå detta, genom skriva ut större engångsuttag.

• Maria 434
    frappa skrev 2013-11-28 13:08:56 följande:

Nä, nått allvarligt fel är det då inte.

Sen är jag inte insatt i reglerna, och är de att det medges bara ett uttag.

Så är det absolut inte ett allvarligt fel.

Sen enkelt att kringgå detta, genom skriva ut större engångsuttag.

Självklart är det allvarligt om det finns läkare och apotek som inte följer regler kring läkemedelshanteringen
  • frappa
    Maria 434 skrev 2013-11-28 13:15:33 följande:

Självklart är det allvarligt om det finns läkare och apotek som inte följer regler kring läkemedelshanteringen
    En marginell förändring av receptet, då ej ett allvarligt fel.
    Du verkar ha en agenda kring dessa mediciner.
  • Anonym (Dsk)
    aldrigmer skrev 2013-11-28 08:11:29 följande:
    Tramadol blev narkotikaklassat för ca 1 år sedan - lite osäker om tiden, kan vara två år - och sådana preparat kan man inte få flera uttag per recept på. Så är det.
    Visst kan man få flera uttag på narkotikaklassade läkemedel om man bedöms behöva läkemedlet under en längre period. Däremot finns det en spärr för alla läkemedel som man fått utskrivna under läkemedelsförmånen. Inget nytt uttag kan göras innan två tredjedelar av ordinerad dos har använts.
  • Anonym (fel)

Alla ni har fel!

Narkotiska klassade läkemedel med beteckningen V-III får skrivas ut med flera uttag, dvs itereras. Det är bara narkotiska klassade läkemedel med klass II, ex mofrin, oxycontin, oxynorm, concerta, ritalin, som inte får iterera.

• Anonym (Dsk)
    Anonym (fel) skrev 2013-11-28 23:02:27 följande:
    Alla ni har fel!

Narkotiska klassade läkemedel med beteckningen V-III får skrivas ut med flera uttag, dvs itereras. Det är bara narkotiska klassade läkemedel med klass II, ex mofrin, oxycontin, oxynorm, concerta, ritalin, som inte får iterera.

Flera uttag kan skrivas även på klass ll. På vissa finns dock begränsningen att endast läkare med specialkompetens eller dispens.
  • frappa

Skönt fått detta utrett, jag hade ingen aning om hur reglerna var.

Utan bara jag hade erfarenheten att få tramadol i många uttag.
    Nu visade det sig att inte ens ett fel hade gjorts, hur känns detta Maria 434?
    En sak jag är rätt säker på att du är lika upprörd fortfarande, med skillnaden du inte kan peka på en regel som gör det fel.
    Så blir det när man har en agenda.

• Trilllana
    aldrigmer skrev 2013-11-28 08:11:29 följande:
    Tramadol blev narkotikaklassat för ca 1 år sedan - lite osäker om tiden, kan vara två år - och sådana preparat kan man inte få flera uttag per recept på. Så är det.
    Menar du just tramadol, eller narkotikaklassad medicin?
  • Maria 434
    frappa skrev 2013-11-29 13:13:39 följande:

Skönt fått detta utrett, jag hade ingen aning om hur reglerna var.

Utan bara jag hade erfarenheten att få tramadol i många uttag.
    Nu visade det sig att inte ens ett fel hade gjorts, hur känns detta Maria 434?
    En sak jag är rätt säker på att du är lika upprörd fortfarande, med skillnaden du inte kan peka på en regel som gör det fel.
    Så blir det när man har en agenda.

Jag är inte ett dugg upprörd, jag är bara lite trött på pillerknaprande zombies
  • Trilllana
    Maria 434 skrev 2013-11-29 13:17:31 följande:

Är man pillerknarkande zombies för att man äter medicin som läkaren skrivit ut och får det på flera uttag? Det var en annorlunda variant av det hela.
  • frappa
    Maria 434 skrev 2013-11-29 13:17:31 följande:

En hel del av dessa har riktiga och svåra problem med smärta.
    Så de välkommnar dina nedvärderande kommentarer, eller inte *facepalm*

• Anonym (fel)
    Anonym (Dsk) skrev 2013-11-29 08:06:44 följande:

Flera uttag kan skrivas även på klass ll. På vissa finns dock begränsningen att endast läkare med specialkompetens eller dispens.
    Ja, det stämmer. Detta görs bl.a. för patienter som går på metadon-behandling och hämtar ut på apotek. Tycker att denna information är irrelevant i detta fall då det handlar om tramadol, som endast är narkotika klassad i Sverige, vad jag vet. Kanske är tramadol narkotika klassad i de andra nordiska länderna men inte i övriga världen.
Svar på tråden Får läkaren göra så?