• Anonym (N)

Söka gravidpenning vid studier och extrajobb?

Hej

Jag är studerande på heltid, och även gravid med mitt andra barn med bf i juni. Jag jobbar ca 1-2 dagar i veckan på mitt arbete som jag nu är tj ifrån pga av studier. Jag undrar om jag kan söka havandeskapspenning (gravidpenning?) 

Jag undrar alltså om jag kan söka gravidpenning från mitt jobb (fick det beviljat utan probem vid förra graviditeten) och ändå läsa klart terminen ut, eller finns det några hinder från att få det beviljat eller att kunna söka?

Tack för svar!

• Svar på tråden Söka gravidpenning vid studier och extrajobb?
  • Försäkringskassan

Hej!

Du har rätt till graviditetspenning om du har ett fysiskt påfrestande arbete och din arbetsförmåga på grund av graviditeten är nedsatt med minst en fjärdedel. Ett fysiskt påfrestande arbete kan till exempel vara ett arbete som innebär tunga lyft eller påfrestande, ensidiga rörelser. Du kan bara få graviditetspenning om inte din arbetsgivare kan omplacera dig till ett lättare eller mindre riskfyllt arbete. Det första du måste göra är alltså att minst en månad i förväg anmäla till din arbetsgivare att du vill bli omplacerad på grund av att du är gravid.

Det krävs att du skulle ha utfört förvärvsarbete en kortare tid under den period som du kommer att ansöka ersättning för. Du ansöker för tid där du skulle avstå från arbete.

Bifogar mer information om graviditetspenning.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/graviditetspenning

Hälsningar

Matts, handläggare

• Anonym (N)

Tack för svar

Jag "vet" att det inte är några problem att få gravidpenning beviljat på mitt arbete då det är både tungt och fysiskt krävande med tunga lyft. Jag har heller aldrig under mina år som anställd varit med om att någon gravid på min avdelning nekats det, men det jag undrar över är om jag kan söka det även som student.

Jag är alltså tjänstledig från mitt arbete pga av studier, barnet är beräknat i juni. Jag har under de åren jag studerat jobbat ca 1-2 dagar per vecka. Jag har inga fasta tider utan arbetar vid behov, kan vara mellan 3-10 timmar per pass. Jag har fått en studiestöds-SGI uträknad, dock har jag inte nyttjat den än..

Hur skulle ersättningen se ut om jag fick beviljad gravidpenning, beräknas den på min studie-stöds SGI, eller den vilande? För om jag arbetar som vanligt arbetar jag ju mer än jag gör nu under studietiden.

Tacksam för svar 

• Försäkringskassan

Hej!

Om du arbetar delvis kan man söka graviditetspenning. Hur mycket du får i ersättning kommer vi att utreda när du skickar in ansökan, utlåtande om omplaceringsmöjligheter samt inkomstuppgifter av din anställning.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Söka gravidpenning vid studier och extrajobb?