• Anonym (undrande mor)

cerazette och biverkningar

hej!
    har sedan ett halvår ca ätit cerazette, har fungerat bra, men nu den sista månaden har jag fått väldigt oregelbundna blödningar, tycker också att jag blöder ganska mkt varje gång. Har även fått mkt akne. De jobbiga är egentligen inte blödningarna utan humörsvängningarna jag alltid får innan...

Min dotter är 8 månader, och kanske beror de på att jag den senaste månaden börjat trappa ner amningen och det är därför mensen sätter fart? Min fråga är om dessa oregelbundna blödningar är övergående eller om de kommer vara så här nu? Funderar på hormonspiral, skulle de bli annorlunda?
    Tack på förhand!!!

• Svar på tråden cerazette och biverkningar
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Din kropp håller förmodligen på att ställa om hormonerna efter förlossningen så det kan ta några månader innan du blir av med detta. Att byta till hormonspiral skulle kunna göra att du får stå ut med fler biverkningar under en längre tid eftersom alla preventivmedel med hormoner ger någon form av biverkningar i början.

Håll ut några månader till och se om det blir bättre. Byt annars till något annat alternativ.

Med vänlig hälsning Jenny

Svar på tråden cerazette och biverkningar