• Anonym (villveta)

Ny SGI för samma barn!

hej,
    Jag har en viss SGI (jobbat 70%) nu när jag är föräldrar ledig och får ut föräldrapenning, jag kommer börja jobba snart och min man kommer vara föräldrarledig men jag kommer tillbaka till föräldraledighet om ca 8 månader (nu har jag jobbat 8 månader 100%) får jag ny SGI för samma barn eftersom jag jobbat 100% nu??

tacksam för svar

• Svar på tråden Ny SGI för samma barn!
  • Försäkringskassan

Hej!

Ja det stämmer, att du får en ny SGI nu när du har arbetat 100% i mer än 6 månader. Nu kommer ersättningen baseras på dina 100%. 

Hälsningar
    Tella, handläggare

• Anonym (villveta)

okej tack för svar,
    har en till fråga, om mina dagar tar slut och jag är fortfarande hemma med barnen men får barn om ett år igen men då har jag varit hemma utan fp under denna året får jag fortfarande samma SGI ersättning som jag hade med mina barn för ett år sedan?? eller försvinner det för man har inte jobbat på ett år??

• Försäkringskassan

Hej!
    Om du fortsätter att vara hemma när föräldrapenning tar slut blir din SGI 0 kr.
    Om  man är gravid när det yngsta barnet  1 år och 9 månader får man samma föräldrapenning för nästa barn.
    Du kan läsa mer på sidan 4 i bifogad länk.
    www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf&CACHEID=3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar
    Britta, handläggare

Svar på tråden Ny SGI för samma barn!