• Litet My

Näsblod, när söka hjälp?

Hej

Har en son som periodvis ofta blöder näsblod. Nu är det en ny period, värre än någonsin. Han har vaknat 2 nätter i rad av att det blött, nu inatt hade han blodat ner enormt mycket när jag såg på täcket. Det bara kommer utan att han är upprörd eller dyl utan det bara startar.

När bör man söka hjälp? Och vad kan vården hjälpa till med och när är det onormalt?

• Svar på tråden Näsblod, när söka hjälp?
  • Philippa

Min son hade så... jag fick tipset att spraya näsolja på kvällen och då blev det mycket bättre. Han blödde lätt o ofta pga torra slemhinnor i näsan.

• kgv

Tror inte du behöver oroa dig. När jag var liten blödde jag extremt mycket näsblod, i princip varje dag, och jag kunde (kan fortfarande) vakna upp mitt i natten av att det börjar rinna. Det var något jag lärde mig att hantera och hade alltid med mig papper och bomull i fickan/väskan. Det har blivit bättre och bättre ju äldre jag har blivit (är snart 30 nu ) Men jag har fortfarande väldigt lätt att blöda näsblod. Tror vissa bara har väldigt ytliga och känsliga kärl i näsan. 

• lilmissredhotts

Jag hade problem med näsblod flera gånger i veckan. Pratade med min läkare och fick bränna i näsan, för att reducera dom ytliga kärlen som brukade spricka.

• 3bairns

Våra två äldsta tjejer har haft det så också. Den äldsta har slutat nu men mellantjejen blöder ganska ofta näsblod. Vi ger näsolja på kvällen för att göra slemhinnan mindre torr och tycker att det funkar ganska bra. Bra att fräsa innan hon går och lägger sig också så att det inte är en kliig snorkråka som hon ligger och petar på. Sen har hon papper vid sängen så att hon kan ta när hon är på väg upp. Tror det är ganska vanligt även om det ibland kan vara lite läskigt när rummet luktar blod.

• Litet My

Tack, då testar vi näsolja till att börja med och hoppas att det hjälper. Tack för svar =)

Svar på tråden Näsblod, när söka hjälp?