• Anonym (Längtan)

Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?

Jag är gravid med vårt tredje barn, en tredje pojke. Jag har sedan jag väntade barn nr 2 längtat efter en dotter. Nu efter köns-Ul vet jag att det aldrig kommer bli någon dotter för mig. Jag försöker bearbeta detta så gott det går, och nu söker jag andra som är eller har varit i min situation, för att höra hur ni har tacklat det? Hur gick ni vidare? Går det någonsin över, denna längtan?

Självklart är jag lycklig över en frisk liten bebis i magen, men jag ljuger om jag säger att könet inte spelade någon roll, för det gjorde det.

Jag vill så gärna höra att det kommer att gå över, jag vill/orkar inte bära på detta och inte heller vill jag ha dessa mörka moln över den babylycka jag borde, och vill, kunna känna.

Hoppas innerligt på svar från andra pojkmammor där ute!
    Jag undanber mig svar från mammor till flickor som säger att de förstår mig, eftersom pojkar är "så jobbiga"  - för det tycker inte jag, det är inte därför jag känner såhär. Jag har hört det så många gånger och tycker bara det är en fördom, barn är ändå individer. Jag hade bara velat ha en blandad barnaskara.

• Svar på tråden Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?
  • Lejonmamman01
    LillGris skrev 2013-12-01 08:17:29 följande:

Det tvivlar jag inte på, jag bara undrar hur mycket förväntningar du lagt på henne att hon ska älska allt det där, och om din son har haft samma chans att se om han kanske också gillar det. Jag tror inte du har tvingat dem till något medvetet men jag är ganska säker (efter att ha läst svar från dig i flera trådar) att du uppfostrar dina barn rakt in i könsrollerna. Så jag tror inte din son haft en chans att tycka att bakning och servettvikning och virkning är roligt och mysigt, för du tycker inte att män ska hålla på med sånt.

Jo, jag ger dig rätt i att en del kan vara omedveten uppfostran. Dock har jag ALDRIG tyckt att flickor inte ska vara intresserade av matematik, naturvetenskap eller politik - tvärtom är det något som är viktigt för båda könen anser jag - men det har inte gått att intressera min dotter för det ändå... Jag tror som sagt att råmaterialet har ganska stor betydelse ändå, och DET MESTA i det råmaterialet är INTE könsspecifikt (det har jag heller aldrig påstått).
  • Anonym (tjejmamma)

Jag kan absolut förstå din känsla ts. Själv har jag tre underbara små tjejer som jag såklart älskar mest av allt. Men visst kan jag sörja en aning för att vi aldrig fick någon pojke...men det beror inte på vad man kan göra med tjej/kille för våra töser är då inte lika varann på en enda punkt. till sättet då...Utan det handlar mer om att det skulle varit så kul att få se hur en pojke som vi gjort skulle se ut. That´s it. Fast det här är inget som jag går o tänker på dagligen såklart...

Men nog kan jag förstå hur du menar....

• fridlyst

Känner igen detta! Jag har två högerhänta barn och jag hade såklart önskat ett vänsterhänt barn så att jag fick en blandad barnaskara. Jag kommer inte få fler barn så det här är en jättestor sorg. Får massor med kommentarer om detta, alla tycker synd om mig och jag kommer aldrig kunna bonda till dessa barn som jag skulle kunna till ett vänsterhänt barn. Jag kan säga så här att jag , nej, jag har inte gått vidare, livet blev verkligen inte som tänkt. Mina barn kan verkligen inte vika servetter ordentligt och dessutom är de inte lika intelligenta som jag :(

• Anonym (danni)
    fridlyst skrev 2013-12-01 12:38:42 följande:
    Känner igen detta! Jag har två högerhänta barn och jag hade såklart önskat ett vänsterhänt barn så att jag fick en blandad barnaskara. Jag kommer inte få fler barn så det här är en jättestor sorg. Får massor med kommentarer om detta, alla tycker synd om mig och jag kommer aldrig kunna bonda till dessa barn som jag skulle kunna till ett vänsterhänt barn. Jag kan säga så här att jag , nej, jag har inte gått vidare, livet blev verkligen inte som tänkt. Mina barn kan verkligen inte vika servetter ordentligt och dessutom är de inte lika intelligenta som jag :(
    jasså du saknar alltså empati. trevligt. 
  • Anonym (... 2)
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-30 20:45:55 följande:
    Det där har jag aldrig hört. Däremot finns det uppfattningar om att det går åt andra hållet, alltså att fostret skulle påverka mamman så att en kvinna som väntar en flicka blir mjukare och sötare, medan en kvinna som väntar en pojke blir kantigare och fulare. Detta skulle då bero på att fostren hinner komma igång med en egen hormonproduktion i livmodern, och att den då går över till mamman och gör henne lite manligare eller kvinnligare beroende på vilket kön hon väntar. Men jag kan inte påstå att jag har sett att det stämmer. Jag har för övrigt hört ett gammalt skrock som säger tvärtom också, att kvinnor som föder döttrar BLIR fula, för att döttrarna tar deras skönhet. Men jag ser inte hur det skulle kunna gå till... Förr när fattiga mammor inte alltid fick tillräckligt med kalk "tog" ju barnen mammornas tänder, och det gjorde dem såklart fula, men det lär båda könen ha gjort i samma utsträckning.

Ok och jag har aldrig hört de du skrev ! Men hur som helst ska man vara glad oavsett om man får pojkar eller flickor bara barnen e friska så ska man vara glad !
  • Insatt
    Anonym (danni) skrev 2013-12-01 15:41:42 följande:
    jasså du saknar alltså empati. trevligt. 
    Det är nog ni som längtar sjukt mycket efter barn med en viss form på könsorganen som saknar nått.
  • Anonym (x)

Jag har 2 söner och om jag får en tredje skulle jag vilja ha en lillebror men det är ju för att jag har så mycket glädje av mina söner och vill ha syskon som är tighta genom hela livet och jag tror chansen är lite större bland samkönade syskon. Skulle det bli en tjej så är det lika välkommet men ända sedan jag var 15 har jag på något sätt sett mig i framtiden omgiven av söner. Jag har inte en aning om varför egentligen. Skulle jag få en tjej skulle hon få tuffa killkläder och jag skulle nog uppfostra henne lite grabbigt. Om hon inte visade sig vara en liten prinsessa som bara vill ha rosa, då skulle jag få acceptera det också.

• Svinfantast

Har 3 pojkar sedan innan, väntar nu tvåäggstvillingar och på rul konstaterade man 2 pojkar... Längtan efter en dotter har suttit i sedan jag fick min förstfödda... Min man vart med lite ledsen, detta innebär att vi kommer ha 6 pojkar i hushållet när tvillingarna anlänt... Någon fåne som jämförde detta med vänster och högerhänta är ju bara sorglig... Oavsett vad så älskar jag mina barn men det känns som om jag aldrig får känna av känslan att få ha en dotter...

• Anonym (Samma här...)

Hur mår du idag trådstartaren? Jag är i samma situation... Har sorgen gått över dig? Känns det lika starkt eller bleknar det med tiden?

• Lbem

Finns de som sitter och inte har möjlighet att få barn alls.

jag har en dotter och skulle jag få 5 döttrar till, eller om jag istället haft 5 pojkar,
    så skulle jag gråta av LYCKA.

Bland det sämsta jag läst. Usch.

• Anonym (E)
    Anonym (x) skrev 2013-11-29 13:43:58 följande:
    Precis. Många kvinnor vill ha döttrar men precis lika många män vill ha söner. Det tänker oftast inte de manshatande flickmammorna på.

Om kvinnan som vill ha en dotter är manshatande så är ju mannen som vill ha en son kvinnohatare enligt ditt sätt att tänka. Fjantigt. Du låter verkligen efterbliven.
  • Anonym (terapi)

Tänk att man kan uppleva sorg över så olika saker. Du pratar om sorg med ett friskt tredje barn på väg. Min vän blir snart förlöst akut med ett barn som har en tumör lika stor som en apelsin och ingen vet om det ens kommer att överleva. En annan vän är i sorg över att båda föräldrarna gått bort, en tredje vän riskerar att förlora sin fru i cancer. Jag tror många i dagens samhälle upplever för lite sorg och olycka eftersom man hänger upp sig på sådana här saker. Du kanske skulle gå i terapi? Eller ta en mindfulness-kurs eller liknande.

En annan sak är att jag håller med ovanstående om att jag tror barnen får roligare om de är tre bröder. Jag kan inte komma på någon syster-bror relation som är starkare än alla starka syster-syster och bror-bror-relationer jag har i min omgivning.

• Anonym (Mia)

Hur går det för dig idag med dina tankar?

Svar på tråden Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?