• Anonym (ska bara...)

Behöver skriva (läs gnälla) av mig..

SEN kan jag ta itu med det på ett konstruktivt och ickegnällande sätt.

Maken har ett barn som vi har helgumgänge med (pga avstånd och också ovilja från makens håll att ha mer) Det fungerar bra, men som så många andra har det så har jag det så att maken mycket gärna lämnar över ansvaret till mig.
    Visst ansvar har jag inget emot, absolut inte, men när jag och mitt barn måste ändra våra planer för att maken gjort egna utan att kolla med mig, då är det INTE ok.

Denna helg blev mer kaotisk än vanligt då makens jobb behövde honom hela lördagen (han kom hem vid 17.30 ungefär) detta var inget man kunde förutse och det blev akut så det säger jag inget om. MEN maken har då inte en tanke på att han kanske ska avstå från sin tävling på söndagen? För mig vore det självklart ÄVEN fast det ÄR sista tävlingen i serien och han ligger bra till.

Särskilt som att föra gången barnet var här så hade han kurs hela lördagen. Mitt barn får stå tillbaka så många ggr, först för sitt stora syskon som har ett funktionshinder och nu för hans barn. Det är inte ok!

Jag har medvetet gjort så att barnen är hos sin pappa olika helger för att de båda ska få egentid med vardera föräldern (några helger åker de dock båda till sin pappa) mest då för mitt barn som inte har funktionshinder, för att hon ska få tid med mig, vara prio ett då och då.

Detta fanns innan maken kom in i bilden så det är inget som är en överraskning för honom och han var ok med det.
    Dessutom kan vi inte ens åka nånstans för min bil har bara sommardäck på och ja jag kan byta själv, men då han har sagt att han ska göra det så har jag inte gjort det. (Behöver den inte varje dag till jobbet) Att byta däck och ta hand om hans barn finns inte på världskartan då vi inte har en egen tomt att göra det på = bilar omkring som hans barn glatt springer ut framför om man inte är med hela tiden.

Dessutom, när jag nu är igång och gnäller så sköter han inte sin del av hushållsarbetet, så det ska jag också ta upp

Tack för mig, känn er välkomna att gnälla av er om ni behöver.

• Svar på tråden Behöver skriva (läs gnälla) av mig..
  • Anonym (ska bara...)
    BioBonus skrev 2013-12-03 13:40:45 följande:
    Ja det kan vara skönt att skylla sina egna taskiga beslut på någon annan :)

Hoppas det löser sig för er. Ni verkar ju åtminstone kunna prata om det här, och finns kommunikationen så brukar även lösningen finnas!
    Ja, ajg får ta det lite långsamt bara, jag har en tendens att rusa iväg och vilja lösa allt genast och på engång, helst igår, medan han är mer eftertänksam och behöver fundera en dag eller två på saker och ting innan han ger ett beslut.
  • ica
    BioBonus skrev 2013-12-03 13:35:33 följande:
    Alltför många kanske? Jag tror alla, framförallt kvinnor, som valt att inte skaffa barn konstant blir ifrågasatta. Jag har två väninnor som valt bort barn, och det får alltid höra att - "men än är det inte försent du ska se att du hinner ändra dig." Som sagt - stort tabu.

Jag har en sån kompis. Men hon berättar bara att tyyväär så har det inte gått för oss. Sen slipper hon frågor. För då känner sig folk tydligen lite klumpiga som frågade när det inte vart nån liten unge.
  • BioBonus
    ica skrev 2013-12-03 13:42:33 följande:

Jag har en sån kompis. Men hon berättar bara att tyyväär så har det inte gått för oss. Sen slipper hon frågor. För då känner sig folk tydligen lite klumpiga som frågade när det inte vart nån liten unge.
    Ja, det brukar få tyst på den mest envetna småbarnsmamma :)
  • ica
    BioBonus skrev 2013-12-03 13:44:04 följande:
    Ja, det brukar få tyst på den mest envetna småbarnsmamma :)
    Och beskäftiga kärringar med!
  • BioBonus
    ica skrev 2013-12-03 13:44:48 följande:
    Och beskäftiga kärringar med!
    Märkligt vi har religionsfrihet och yttrandefrihet men inte barnfrihet ;)
  • MuppinCowboy
    BioBonus skrev 2013-12-03 13:30:28 följande:
     Hon fattade ett kasst beslut när hon tvingade barnet till ett liv med en motvillig pappa.
    Det håller jag med om.

Kanske denna man är redo i framtiden att bli en bra pappa, kanske inte, men oavsett har han då gått miste om viktig värdefull tid.
  • ica
    BioBonus skrev 2013-12-03 13:46:14 följande:
    Märkligt vi har religionsfrihet och yttrandefrihet men inte barnfrihet ;)

Vilken bra tanke. I synnerhet skulle jag vilja ha barnfrihet från vissa barn. I alla fall tills de gått några år i skolan och fått lite uppfostran. Föräldrarna tycker inte att man ska hämma sina barn.
  • Anonym (ska bara...)
    MuppinCowboy skrev 2013-12-03 13:48:43 följande:
    Det håller jag med om.

Kanske denna man är redo i framtiden att bli en bra pappa, kanske inte, men oavsett har han då gått miste om viktig värdefull tid.
    Här kan jag tillägga att han aldrig kommer bli den pappa som mamman vill. Däremot fungerar han som jag tror att jag skrev, mycket bra med mina barn som klarar sig bra själva. De lagar mat själva om så är men ibland ber de om hjälp och då hjälper han dem gärna.
    Jag tror, och har alltid trott, att han kan få en bra relation med sitt barn framöver, när barnet inte är så krävande och i behov av tillsyn. Detta är en av orsakerna till att jag ville att han ska försöka ha en kontakt redan nu, men jag kan ha haft väldigt fel där.

• ica
    Anonym (ska bara...) skrev 2013-12-03 13:54:18 följande:
    Här kan jag tillägga att han aldrig kommer bli den pappa som mamman vill. Däremot fungerar han som jag tror att jag skrev, mycket bra med mina barn som klarar sig bra själva. De lagar mat själva om så är men ibland ber de om hjälp och då hjälper han dem gärna.
    Jag tror, och har alltid trott, att han kan få en bra relation med sitt barn framöver, när barnet inte är så krävande och i behov av tillsyn. Detta är en av orsakerna till att jag ville att han ska försöka ha en kontakt redan nu, men jag kan ha haft väldigt fel där.

Alla gillar inte små barn. Många tycker det är roligare och lättare när de kan prata och inte behöver hjälp med allt. Men vi kvinnor älskar bebisar.
  • Fanny b
    Anonym (ska bara...) skrev 2013-12-03 13:54:18 följande:

Det kan ju vara så att det blir som du tror, att din sambo kommer ha en bättre relation med sitt barn när det blir äldre och mer självgående, men jag tycker du ska fråga dig själv om du fram till dess vill ta så mycket ansvar för ditt bonusbarn och därmed riskera att ibland få prioritera honom framför dina egna barn?

Sedan finns det också en annan aspekt av detta, nämligen risken att när ditt bonusbarn blir självgående så kommer han välja bort pappan. Risken för det blir mindre om din sambo redan nu anstränger sig för att försöka ha en bra relation till honom, men som jag uppfattat det så är han inte intresserad av det.
  • BioBonus
    ica skrev 2013-12-03 13:55:43 följande:

Alla gillar inte små barn. Många tycker det är roligare och lättare när de kan prata och inte behöver hjälp med allt. Men vi kvinnor älskar bebisar.
    Inte jag... Jag var så glad när mina egna barn blev tillräckligt stora för att det skulle gå att föra ett samtal med dem, för dem att emellanåt klara sig själva. Så där skiljer sig även jag från "kvinnonormen". Jag vill ha småbarnsfrihet ;)
  • ica
    BioBonus skrev 2013-12-03 14:04:53 följande:
    Inte jag... Jag var så glad när mina egna barn blev tillräckligt stora för att det skulle gå att föra ett samtal med dem, för dem att emellanåt klara sig själva. Så där skiljer sig även jag från "kvinnonormen". Jag vill ha småbarnsfrihet ;)

Och sen får man njuta mer av deras personlighet.
  • Anonym (ska bara...)
    Fanny b skrev 2013-12-03 14:01:00 följande:
    Det kan ju vara så att det blir som du tror, att din sambo kommer ha en bättre relation med sitt barn när det blir äldre och mer självgående, men jag tycker du ska fråga dig själv om du fram till dess vill ta så mycket ansvar för ditt bonusbarn och därmed riskera att ibland få prioritera honom framför dina egna barn?

Sedan finns det också en annan aspekt av detta, nämligen risken att när ditt bonusbarn blir självgående så kommer han välja bort pappan. Risken för det blir mindre om din sambo redan nu anstränger sig för att försöka ha en bra relation till honom, men som jag uppfattat det så är han inte intresserad av det.

Ja, det är den frågan jag ställt mig nu och svaret är nej, jag är inte beredd att försaka mina egna barn till förmån för hans.
    Ja, risken att barnet väljer bort pappan finns alltid, och ja den minskar så klart om han är beredd att ta ett huvudansvar. Han är inte så intresserad nej, mycket bottnar i att han inte alls tycker om småbarn. Annat bottnar i att han inte har en aning om vad man kan hitta på med dem, det är där jag kommer in som 'arbetsledare'.
Svar på tråden Behöver skriva (läs gnälla) av mig..