• Petraaan

Dags att börja träna? v21

Hej! jag är gravid med andra barnet i v 21. då jag tränat å styrketränat en del innan har jag nu efter en väldigt lång paus pga en jobbig start på graviditet äntligen börjat känna mej pigg, och fräsch igen! haft problem med ryggen, illamående deprission och trötthet men NU har det förhoppningsvist vänt och jag hoppas på att kunna börja träna nu ett tag innan kroppen blir för medtagen av grav.

Men frågan är nu, Hur ska jag börja? efter en så lång paus känner jag mej vilsen. hur ska jag tänka kring lyft och vikter? eller ska jag försöka hålla mej till kondition spinning promenader crosstrainer mm? Jag har nämligen börjat känna av foglossning, men det gör inte ont ännu. man vill ju helst slippa få ont så länge som möjligt, kan detta förvärras av att evetnuellt lyfta vikter? Jag har tärnat ett tag på tu man hand men aldrig gravid. bör jag investera i en personlig tränare som har lite koll? spar ju helst dom pengarna till efter grav... men ändå!

Hur tänker ni kring mage/core träning?

Jag har hittills gått upp 8 kg så vill självklart försöka bromsa eventuell onödig viktuppgång,
    även om vikten inte är i fokus just nu.
    Min mage är gigantisk (bebisgigantisk) ser ut som att jag bara har några veckor kvar men föder inte först april så vill gärna underhålla kroppen så länge som jag orkar. BOMBA mej med tips ideér för att få igång mitt tänk :)

• Svar på tråden Dags att börja träna? v21
  • emelielj

Har inga tips tyvärr men samma undran!

Är i v 20 med andra barnet, börjar få foglossning och har der fortfarande lite jobbigt på jobbet men måste komma igång med lite träning igen!

• Annastalknapp

Jag tränade som vanligt fram till vecka 32-33 nånting, den enda skillnaden var att jag körde mindre mage mot slutet och fokuserade mer på de inre magmusklerna, så som att sitta på balansbollar och så.

• mikkau

Jag tränade hela graviditeten, och det är absolut inga problem utan hjälper rätt bra mot ryggproblem och så. Det går att träna med vikter men man ska tänka på att inte lyfta tungt, hellre lite lättare vikter och många repetioner. Ett tips är att träna mycket rygg, bäcken och ben. Ta hjälp av en sjukgymnast för att få övningar, om ni frågar er barnmorska kan hon säkert skicka er till någon som kan :)

Jag fick foglossning rätt tidigt i graviditeten och kunde därför inte springa, men crosstrainer, cykel och promenader är väldigt bra konditionsträning. Och en hyfsad kondition är bra att ha vid förlossningen :)

• Petraaan

Jo alltså förstår ju fördelarna med det och så. Det svåra är vart man börjar nu helt plötsligt. Tror jag börjar med ben imorgon men känner mej rädd om höften därav rädsla med vikter. Men testat köra med väldigt låga vikter sen får jag väl öka successivt efter vad man orkar! Hur kör ni cardio nu?

Svar på tråden Dags att börja träna? v21