• Curlie

Foder till mainecoon/norsk skogskatt

Vi har en kattkille som är 15 månader. Han är 75% maine coon och 25% norsk skogskatt. Vi ger honom i dagsläget Friskies men det funkar uppenbarligen dåligt, då hans avföring stinker och han är ofta lös. Ibland "åker" han på rumpan här hemma. Han har inte mask och har aldrig varit utomhus. Han är okastrerad.

Efter en snabb googling inser jag att friskies och billiga torrfoder verkar vara värdelösa. Så vilket foder kan passa våran katt? Några tips?

• Svar på tråden Foder till mainecoon/norsk skogskatt
  • nemo1
    Monchichier skrev 2013-12-05 15:00:44 följande:
    De gånger jag fått paket från DHL har jag varit tvungen att skriva under på en manick budet har haft på sig.
    Paketet har alltså inte lämnats på ett utlämningsställe, utan kommit med DHL's lastbil och ett bud till den leveransadress jag angivit.

Men det är alltså inte så det går till här?
    Är ingen hemma så körs det till utlämningställe. Det är posten som tar över när det kommer till Sverige, DHL är tyska motsvarigheten.
  • Monchichier
    nemo1 skrev 2013-12-05 15:14:28 följande:
    Är ingen hemma så körs det till utlämningställe. Det är posten som tar över när det kommer till Sverige, DHL är tyska motsvarigheten.
    Det är väl ändå inte alls posten som tar över. Vi slutade ha ett monopol på brev och paket för länge sedan.
    Schenker, UPS, DHL osv kör sina egna leveranser och har egna sorteringsställen, bilar och personal. Även i Sverige.
  • nemo1
    Monchichier skrev 2013-12-05 15:53:07 följande:
    Det är väl ändå inte alls posten som tar över. Vi slutade ha ett monopol på brev och paket för länge sedan.
    Schenker, UPS, DHL osv kör sina egna leveranser och har egna sorteringsställen, bilar och personal. Även i Sverige.
    Vad ställer du hela tiden frågor för här inne när du verkar ha alla svar själv?? Beställer du till Sverige från zooplus så tar posten över frakten vid Sveriges gräns. 
  • AnnaSe
    nemo1 skrev 2013-12-05 17:20:57 följande:
    Vad ställer du hela tiden frågor för här inne när du verkar ha alla svar själv?? Beställer du till Sverige från zooplus så tar posten över frakten vid Sveriges gräns. 
    Det gör dem inte alls nemo1. Hur skulle det vara om du kollar upp det innan du hoppar på personen.
  • AnnaSe
    Monchichier skrev 2013-12-05 15:53:07 följande:
    DHL har egna utlämningsställen som du får åka och hämta varan från. Har dem sorteringsställe/lager på din ort så får du hämta varan där.
  • nemo1
    AnnaSe skrev 2013-12-05 21:46:49 följande:
    DHL har egna utlämningsställen som du får åka och hämta varan från. Har dem sorteringsställe/lager på din ort så får du hämta varan där.
    Då har DHL börjat ta dessa körningar också. För alla ggr jag köpt just därifrån så är det alltid just posten som kört ut. Att vi inte har ett monopol vet jag självklart men just varor från zooplus har tidigare alltid körts ut av just posten.
  • AnnaSe
    nemo1 skrev 2013-12-06 08:40:20 följande:
    Då har DHL börjat ta dessa körningar också. För alla ggr jag köpt just därifrån så är det alltid just posten som kört ut. Att vi inte har ett monopol vet jag självklart men just varor från zooplus har tidigare alltid körts ut av just posten.
    Då har du inte fått leveransen via DHL utan via DPD som samarbetar med Posten.

Från zooplus sida:

I samband med betalningen anger du om du helst vill att dina varor ska levereras med DPD/Posten Sverige eller med DHL. Notera att vi inte kan garantera att transportföretaget du valt blir det som sköter slutleveransen.  (Så även om du har valt DHL så kan leveransen ske med DPD/Posten)

Att tänka på vid leverans med DPD/Posten: Speditionsfirman DPD samarbetar med Posten Sverige. Paket på upp till 20 kg levereras direkt till din dörr på vardagar mellan kl. 9-16 och paket på över 20 kg kan hämtas ut på Postens utlämningsställe. Om leveransen inte lyckas vid första försöket lämnas ditt paket till Postens serviceställe i närheten av var du bor, där det kan hämtas ut.

• nemo1
    AnnaSe skrev 2013-12-06 12:31:30 följande:
    Då har du inte fått leveransen via DHL utan via DPD som samarbetar med Posten.

Från zooplus sida:

I samband med betalningen anger du om du helst vill att dina varor ska levereras med DPD/Posten Sverige eller med DHL. Notera att vi inte kan garantera att transportföretaget du valt blir det som sköter slutleveransen.  (Så även om du har valt DHL så kan leveransen ske med DPD/Posten)

Att tänka på vid leverans med DPD/Posten: Speditionsfirman DPD samarbetar med Posten Sverige. Paket på upp till 20 kg levereras direkt till din dörr på vardagar mellan kl. 9-16 och paket på över 20 kg kan hämtas ut på Postens utlämningsställe. Om leveransen inte lyckas vid första försöket lämnas ditt paket till Postens serviceställe i närheten av var du bor, där det kan hämtas ut.

Detta är nytt sedan jag beställde sist.
  • Curlie
    Lady Paraplyh skrev 2013-12-05 06:40:57 följande:
    Det stavas norsk skogkatt (utan S) med huskatt är bättre att säga då det är det katten är!

Satsa på ett foder från djuraffären med högt köttinnehåll t.ex Orijen.

Så även om han varit ren maine coon och haft en stamtavla - DÅ hade behov av annat foder funnits eller? Blir det en huskatt om man korsar en birma och en perser också?

I vilket fall som helst..... Vi ger burkmat och har testat många olika sorter men han föredrar torrfoder. Han smakar knappt på burkmaten...

När han åker på rumpan så beror det på att han har bajs i pälsen, dvs att avföringen är lös och därför misstänker jag ju att fodret är boven. Ska testa några av tipsen jag fått här i tråden.
  • Curlie
    nemo1 skrev 2013-12-01 21:06:31 följande:
    Torrfoder från mataffären är big no no. Eukanuba är ett bra foder bla. Annars har du ngr som är helt spannmålsfria men ge blötmat det är bättre ään alla torrfoder. Om katten åker på rumpan så kan analkörtlarna behöva tömmas, boka tid för vettundersökning. Och varför tror du att din huskatt skulle behöva annat foder en andra katter?

Läs gärna kattstaus.se för det låter som du skulle behöva läsa på lite om katters behov och beteende.

Jag tror att han behöver annat foder "än andra katter" eftersom att min perser äter samma mat utan att bli dålig.
  • Monchichier
    Curlie skrev 2013-12-06 16:35:54 följande:

Så även om han varit ren maine coon och haft en stamtavla - DÅ hade behov av annat foder funnits eller? Blir det en huskatt om man korsar en birma och en perser också?

I vilket fall som helst..... Vi ger burkmat och har testat många olika sorter men han föredrar torrfoder. Han smakar knappt på burkmaten...

När han åker på rumpan så beror det på att han har bajs i pälsen, dvs att avföringen är lös och därför misstänker jag ju att fodret är boven. Ska testa några av tipsen jag fått här i tråden.

Den frågan kan jag svara på!
    Ja, det blir en huskatt. Huskatter är alla katter som är blandraser, bondkatter och de som saknar stamtavla.
    Alla katter som inte är registrerade i en kattorganisation är också huskatter, Även om båda föräldrarna är registrerade raskatter så kallas avkomman huskatt om den inte registreras.

• Curlie
    Monchichier skrev 2013-12-06 16:48:30 följande:
    Den frågan kan jag svara på!

Ja, det blir en huskatt. Huskatter är alla katter som är blandraser, bondkatter och de som saknar stamtavla.

Alla katter som inte är registrerade i en kattorganisation är också huskatter, Även om båda föräldrarna är registrerade raskatter så kallas avkomman huskatt om den inte registreras.

Så vilket foder som passar katten bäst beror alltså på vad det står i ett papper? Om man tar tipex och skriver något annat i papprena, ändras näringsbehovet då också?

Eller det kanske helt enkelt är så att alla katter behöver samma foder, långhårig som korthårig, mainecoon, perser eller bondkatt, ute som inne. Eller?
  • Monchichier
    Curlie skrev 2013-12-06 16:53:38 följande:

Så vilket foder som passar katten bäst beror alltså på vad det står i ett papper? Om man tar tipex och skriver något annat i papprena, ändras näringsbehovet då också?

Eller det kanske helt enkelt är så att alla katter behöver samma foder, långhårig som korthårig, mainecoon, perser eller bondkatt, ute som inne. Eller?

Det var inte alls det jag sa. 

Jag sa bara att raskatter är de katter som är registrerade hos ett kattorganisation. Alla andra katter är huskatter, blandras som bondkatt som oregistrerade renrasiga katter.

Jag sa ingenting annat.

• nemo1

Foder för olika raser är enbart ett försäljningsknep. Köp vanligt vuxenfoder tex Eukanuba. Men jag hoppas du redan har börjat fasa över honom på ett bra foder, Friskis duger inte ens till fåglarna.Och jag hävdar fortfarande att katten ska till veterinär för undersökning av analkörtlarna om han hasar på golvet. Se till att kastrera katten innan du har kattkiss överallt, ett beteende som är svårt att bli av med även efter en kastrering!

• Furstinna

Jag kör Canagan och det mår dom väldigt bra på. Bästa fodret enligt mig.

• Curlie
    nemo1 skrev 2013-12-06 19:34:44 följande:
    Foder för olika raser är enbart ett försäljningsknep. Köp vanligt vuxenfoder tex Eukanuba. Men jag hoppas du redan har börjat fasa över honom på ett bra foder, Friskis duger inte ens till fåglarna.Och jag hävdar fortfarande att katten ska till veterinär för undersökning av analkörtlarna om han hasar på golvet. Se till att kastrera katten innan du har kattkiss överallt, ett beteende som är svårt att bli av med även efter en kastrering!

Han hasar ju bara på golvet när han varit lös i magen, aldrig annars.
  • nemo1
    Furstinna skrev 2013-12-06 19:37:40 följande:
    Jag kör Canagan och det mår dom väldigt bra på. Bästa fodret enligt mig.
    Mycket bra foder, men jag har en katt som inte tål potatis.
  • Spnks

Mina katter får Orijens torrfoder och Mjaus blötmat. Dom är mycket nöjda över det :)

Svar på tråden Foder till mainecoon/norsk skogskatt