• sommar81a

Adhd utredning ? Ni som väntar på en och ni som har gjort en se hit!

Hej!
    Jag har en son på 6 år som väntar på ADHD utredning. Väntan på denna är 1-1,5 år! Hur lång tid får/ fick ni vänta? Ni som gjort utredning. Hur lång tid tog det ung? Och vad gör man exakt vid en sådan?

• Svar på tråden Adhd utredning ? Ni som väntar på en och ni som har gjort en se hit!
  • sommar81a

Hej! Det var ett tag sedan jag skrev här. Varit mkt på sistone.
    Snart är utredningen klar, psykologträffarna är klara, läkarbesöken, socionomträff med oss föräldrar. Nu återstår QB testet.. Sedan är det klart! Diagnos om 3 v senast. Blir en ren adhd diagnos.
    Känns skönt att det äntligen är klart :)

Vi har varit en vecka i Turkiet.. Gick överlag jätte bra med sonen, några utbrott men inga allvarliga :)
    Han hade det jätte skoj !!

Hur har ni det??

• memis

Sommar81: vad skönt att utredningen snart är klar och att ni får veta diagnos:) måste kännas som en lättnad!

Haft ett par bra dagar nu med mindre utbrott annars har det varit kaotiskt en längre periode:-/ trött i kropp och själ och vet knappt vad jag ska göra för att E ska vara glad. Så fort man tar i honom så anser han vi slår på honom, råkar man gå emot honom slänger han sig på golvet/marken och skriker "titta nu vad du gjort, du puttar mig" allt är dum i huvudet, korkad och fattar ingenting :(
    Tog upp det på BUP i onsdes och hon visste inte heller vad vi skulle göra, fortsätta som vi gör va tydligen det bästa (uppmuntran, beröm och så lite tillsägelser som möjligt) efter sommarlovet har hon bokat in 3 träffar med E sen fortsätter denna långa väntan på att det blir vår tur med utredning.
    Känns som en evighet!!

• sommar81a

J var så ett tag oxå.. Sa att vi gjorde det ena och det andra emot honom. Jobbigt att höra det och svårt hur man ska bemöta det.

J har slutat med det, kanske är det en period för er som förhoppningvis går över...

J upplever ibland saker värre.. Ex som för en stund sedan, jag lyfte ner honom från soffan och då tyckte han att det gjorde ont och blev arg på mig !?
    Upplever barn med adhd beröring mer?

J har svårt åt andra hållet oxå.. Att han blir för hårdhänt ibland fast det att han inte menar det..

• memis

Precis så är E också! Tar lika "hårt" i honom som lillkillen på 1.5 år och E skriker hur ont det gör medan den lille inte reagerar alls :-/

Hoppas verkligen E slutar med det snart.. Känns jätte hemskt när han säger att man slår honom :(

E blir också fort hårdhänt., lagom finns inte alls utan allt blir överdrivet.

• sommar81a

Fick tipset att man kan öva detta med hårt och löst.
    Sätt upp två händer så får E testa att slå på dina handflator. Säg åt honom att slå hårt resp löst. Kan man lära dem lite hur hårt resp löst känns med mera...

• sommar81a

Nu är utredningen färdig. Adhd bli diagnosen. J ska snart börja medicineras.

Är ett lättnad att detta är över och man får det svart på vitt det man har trott i många år. I och med detta skapas en mer förståelse och tolerans inför sonen i omgivningen.

• Hoppentoss

För oss tog det tid. Vi i familjen så att något var galet i fyran och sökte hjälp. Vi fick hjälp det år han fyllde 19. Kram på er.

• pingeming

Har min son adhd eller är han bara överaktiv?

Skulle vara intressant om någon av er här inne är sugna på att berätta om era barns beteende?

• Han o jag o barn

Är det fler än jag här som har ett barn som går upp supertidigt på morgonen och ska titta på tv och leka? Sen gör min dotter allt för att få tag i tv-kontrollerna som står uppe på bokhyllorna. Hon klättrar och kan när som få både tv och annat på sig. Hon kan inte för sitt liv förstå att jag säger till henne gång på gång. Börjar plåt sova dåligt pga jag vet att på morgonen därpå ska jag upp tidigt, säga åt henne att gå och lägga sig igen, stänga av tv:n och försöka hitta ett nytt ställe för kontrollerna. I morse slutade det med att jag gömde dom i vår garderob. Jag är orolig hela tiden att det ska hända något med henne. Sen är det allt tjafs och bråk däremellan. Vet att sedan mitt möte med psykologen att vår dotter mycket troligt, som vi har misstänkt hela tiden, att hon har adhd. Men hon kunde bara ge oss samtal innan hon ska börja 6 års. Men ska hon hålla på så här vill jag nog att det ska bli mer träffar.

Livet är inte alltid lätt, men det går alltid att förbättra!
  • pingeming
    sommar81a skrev 2014-06-22 09:43:13 följande:

Pingemin, jag delar gärna den.. Jag kan skriva ett meddelande till dig.

Åh tack snälla du gör jätte gärna det :)
  • Dimisi
    Han o jag o barn skrev 2014-06-22 08:47:09 följande:

Är det fler än jag här som har ett barn som går upp supertidigt på morgonen och ska titta på tv och leka? Sen gör min dotter allt för att få tag i tv-kontrollerna som står uppe på bokhyllorna. Hon klättrar och kan när som få både tv och annat på sig. Hon kan inte för sitt liv förstå att jag säger till henne gång på gång. Börjar plåt sova dåligt pga jag vet att på morgonen därpå ska jag upp tidigt, säga åt henne att gå och lägga sig igen, stänga av tv:n och försöka hitta ett nytt ställe för kontrollerna. I morse slutade det med att jag gömde dom i vår garderob. Jag är orolig hela tiden att det ska hända något med henne. Sen är det allt tjafs och bråk däremellan. Vet att sedan mitt möte med psykologen att vår dotter mycket troligt, som vi har misstänkt hela tiden, att hon har adhd. Men hon kunde bara ge oss samtal innan hon ska börja 6 års. Men ska hon hålla på så här vill jag nog att det ska bli mer träffar.

Ja, det har vår son (autism och adhd) gjort i flera år. Jag brukade göra iordning en liten matlåda åt honom och hans lillebror, med lite frukt och något kex. Ställde lådorna på tv-bordet och såg till att kanalen var inställd på barnkanalen. Sätta på tv:n klarade de själva. Så kunde jag slumra vidare med ett halvt öra mot tv-rummet.

De bråkar mycket annars, men morgontimmarna framför tv:n brukar vara de lugnaste på hela dagen. Numera har storebror lärt sig att inte väcka lillebror, så oftast är storebror ensam vaken första timmen. 
Svar på tråden Adhd utredning ? Ni som väntar på en och ni som har gjort en se hit!