• Smultronet84

Ska jag köra på som vanligt inom äldreomsorgen?

Hejsan,
    Plussade igår och är helt överlycklig, trodde inte att det var sänt men såå välkommet! Dock kommer oron nu, jag jobbar som undersköterska på ett äldreboende, mycket tunga lyft och ja inte en helt okomplicerad arbetssituation.
    Eftersom min graviditet är så pass tidig (vecka 5) vill jag inte berätta på jobbet ännu men samtidigt så vet jag inte om jag skall/får utföra alla de arbetsuppgifter jag tidigare gjort?
    Finns det någon här inne som varit/är med om samma sak och som kan ge lite goda tips och råd.
    Mvh Lilly

• Svar på tråden Ska jag köra på som vanligt inom äldreomsorgen?
  • Flamma

Jag har jobbat som vanligt, förutom sjukskrivnings tiden med hyperimesis. Fick berätta tidigare än jag ville pga mitt tillstånd. Det ska ju inte vara nån fara att jobba

Grattis!

• missan75

Det beror väl på vad en inte helt okomplicerad arbetssituation innebär. Handlar det om att du arbetar med väldigt utåtagerande dementa och riskerar slag mot magen varje dag?

• Smultronet84

Hej igen och tack för era svar!
    Nej jag arbetar på en omvårdnadsavdelning där det inte finns någon större problematik med utåtagerande personer, däremot har vi väldigt tunga personer så det blir en hel del "jobbiga" lyft. Sedan har vi även en kvinna som är storrökare som kräver en hel del omsorg, jag vill helst inte alls gå in till henne när hon sitter o röker för jag klarar inte röken, samt att jag inte vill utsätta varken mig eller mitt ofödda barn för passiv rökning. Får man ställa krav på detta?
    Mvh Lilly

• LängtansBlåaBlomma

Ja du får ställa såna krav tror jag, om du kan motivera det, men då måste du ju berätta redan nu för arbetsledaren och det kanske du inte vill.

• linneamedo

Jag vet inte hur det är på boenden men i de ordinära boendet får vi vägra dom hjälp ifall de väljer att fortsätta röka när vi är där om vi har bett dom avstå! (Det har ju aldrig hänt, men det är lagligt tydligen!) Det borde ju fungera på liknande sätt hos er tänker jag. Sjukt dålig arbetsmiljö - gravid eller ej!!

• j3nnyy

Hej :) jag jobbar på en geriatrik avd med ortopediska patienter. (Nyopererade som ska rehabiliteras) som undersköterska. Är inga problem enligt min Bm att fortsätta jobba som vanligt med tunga lyft o sådant (så länge man inte haft blödningar eller liknande såklart) försök bara att ta de lite lugnare :) men är väldigt svårt att bli sjukskriven utan annan anledning än "bara" tunga lyft. Är i v 28 nu och jobbar fortfarande, dock bara halvtid sen en månad tillbaka. Glöm inte att ansöka om grav penning från fsk. Då får du vara hemma 60 dagar innan barnet beräknas komma! Lycka till och grattis till graviditeten!

Svar på tråden Ska jag köra på som vanligt inom äldreomsorgen?