• Pem00

    Jobbig och gropig väg, längtan efter barn!

    Hej!
    Vill mest skriva av mig lite! Genomgår just nu fertilitetsundersökning och fel har hittats på mannens spermier. Ska göras ett kontrollprov om två månader, visar det samma blir det provrör! Vet att man ska vara glad för att hjälp finns och det är jag också men det är fortfarande så himla jobbigt. Känner att det blir en lång väg att gå och en mental prövning. Längtan är så stor och oron total. Känner mig nerstämd och allmänt uttröttad av detta. Det mest naturliga fungerar inte och det finaste man kan vara med om omvandlas till läkarbesök, ingrepp och tårar! Vet att man ska vara positiv och antagligen har jag en bebis i famnen om några år, men vägen dit känns just nu som att bestiga ett berg!
    Vet att många är i samma situation och antagligen känner likadant.


  • Svar på tråden Jobbig och gropig väg, längtan efter barn!
  • Darling82

    Är i liknande situation, vi va på första besöket hos läkaren (för fertilitetsutredning) i torsdags och fick veta att sambons spermaprov va tomt på spermier. Ett riktigt slag i magen!

  • Pem00

    Ja det är tungt, vet inte ens om det är någon ide att försöka på egen hand! Känns som att omgivningen inte riktigt förstår heller, för mig känns det som hela livet stannat upp! Måste verkligen försöka hitta ngt annat att fokusera på för att inte bli deprimerad.

  • Pipal

    Vi har bara försökt i åtta månader men det har varit en gropig tid bara det. Detta är tuffare än vad jag trodde det skulle vara. Trodde iof det skulle gå på dom första tre försöken.

  • Darling82

    Hej, riktigt länge sen jag skrev något nu. Vi påbörjade vår utredning i november och fick veta att det är manlig faktor. Min sambo fick lämna två spermaprov som båda innehöll 0 spermier. Vi va riktigt under isen där ett tag.

    Igår var vi på Linnekliniken i Uppsala för testikelbiopsi, och det gick väldigt bra. Vi var inställda på att det skulle vara tomt men resultatet blev så bra att det frös ner och de va ovanligt fick vi veta. De nedfrysta spermierna kan om vi har tur användas till ett första IVF försök.

    Svar skickades direkt igår tillbaka till Gävle så nu väntar vi på att Gävle ska skriva på betalningsförbindelse så är det bara att köra igång med IVF. Linnekliniken har ingen väntetid så allt hänger nu på hur snabba Gävle är.

    Hur går det för er andra?

  • Pipal
    Darling82 skrev 2014-02-19 11:33:47 följande:
    Hej, riktigt länge sen jag skrev något nu. Vi påbörjade vår utredning i november och fick veta att det är manlig faktor. Min sambo fick lämna två spermaprov som båda innehöll 0 spermier. Vi va riktigt under isen där ett tag. Igår var vi på Linnekliniken i Uppsala för testikelbiopsi, och det gick väldigt bra. Vi var inställda på att det skulle vara tomt men resultatet blev så bra att det frös ner och de va ovanligt fick vi veta. De nedfrysta spermierna kan om vi har tur användas till ett första IVF försök. Svar skickades direkt igår tillbaka till Gävle så nu väntar vi på att Gävle ska skriva på betalningsförbindelse så är det bara att köra igång med IVF. Linnekliniken har ingen väntetid så allt hänger nu på hur snabba Gävle är. Hur går det för er andra?

    Vad härligt! Ni kommer verkligen att få eran bebis! Vi är på försök 11. Har bim om två dagar. Känns precis som vanligt, kommer nog få mens. Sen blir det väl utredning om det inte funkar försök 12 :/
  • Darling82
    Pipal skrev 2014-02-19 11:50:57 följande:

    Vad härligt! Ni kommer verkligen att få eran bebis! Vi är på försök 11. Har bim om två dagar. Känns precis som vanligt, kommer nog få mens. Sen blir det väl utredning om det inte funkar försök 12 :/

    Hoppas verkligen det, nu finns det ju iaf en chans! Om det inte funkar på de sista två försöken (håller tummarna att det gör det!!) så sök utredning på en gång! Jag kontaktade kvinnokliniken efter ca 10 mån. Fick då bara veta att det måste gå ett år. Sen dröjde det innan vi fick tid pga väntetid för spermaprov. Påbörjade vår utredning i november och sen har det tagit lite tid pga helger, väntetider, nya provtagningar. Är ju först nu 3 mån senare som vi vet läget. Förhoppningsvis får vi köra igång IVF snart. Va inställd på att det skulle bli först efter sommaren så känns riktigt bra nu.
  • Darling82
    hallonbacken skrev 2014-02-19 14:12:51 följande:

    Darling82: Har skickat PM till dig för vi är i liknande situation som er och hade några frågor.



    Hej, har svarat dig från mobilen igår, hoppas det kom fram!
  • Pipal
    Darling82 skrev 2014-02-20 08:55:14 följande:
    Hoppas verkligen det, nu finns det ju iaf en chans! Om det inte funkar på de sista två försöken (håller tummarna att det gör det!!) så sök utredning på en gång! Jag kontaktade kvinnokliniken efter ca 10 mån. Fick då bara veta att det måste gå ett år. Sen dröjde det innan vi fick tid pga väntetid för spermaprov. Påbörjade vår utredning i november och sen har det tagit lite tid pga helger, väntetider, nya provtagningar. Är ju först nu 3 mån senare som vi vet läget. Förhoppningsvis får vi köra igång IVF snart. Va inställd på att det skulle bli först efter sommaren så känns riktigt bra nu.

    Har fått ett lugn nu bara för att det är så kort kvar till utredning. Hoppas såklart att mensen ska utebli denhär gången. Är så himla nervöst, har ju bim imorgon, både tror och inte tror att jag är gravid. Brukar alltid tro att jag är det så det talar ju starkt emot :/
  • hallonbacken
    Darling82 skrev 2014-02-20 08:57:16 följande:

    Hej, har svarat dig från mobilen igår, hoppas det kom fram!
    Svaret kom fram (även om det inte dök upp någon symbol) och du har fått ett svar tillbaka!
Svar på tråden Jobbig och gropig väg, längtan efter barn!