Hej alla! Jag har fått stor hjälp under min graviditet med att på denna sida hitta svar på saker som man själv undrar. Därför vill jag dela med mig av min erfarenhet av graviditeten (som tyvärr nu verkar vara ett missfall).
Jag är i v. 11+6. Vid sänggåendet i tisdags hade jag fruktansvärt ont i magen, som extremt kraftig mensvärk (vilket jag dock inte brukar ha vid vanlig mens, kan bara föreställa mig hur det känns), jag tog en Alvedon och låg med värmedyna på magen.
Dagen efter (onsdag) var det ok, och jag hade inget särskilt magont på kvällen då jag la mig.
Nästa dag (torsdag) fick jag lätta, brunaktiga flytningar. Jag har inte haft vare sig det eller några blödningar tidigare under graviditeten, men jag har ju läst att det är normalt, så jag kände mig inte särskilt orolig.
Dagen efter(fredag) fortsatte dock flytningarna och blev rikligare och rödfärgade, med färskt blod alltså. Jag hade värk i nedre magen som av mensvärk. Flytningarna övergick till blödning som märktes av främst vid toalettbesök. Även mörkt färgade klumpar började komma, så då insåg jag att det med största sannolikhet handlar om ett missfall. Vid 22-tiden på kvällen hade jag väldigt ont i magen, alvedon och värmedynan fick komma till undsättning igen.
Nu på lördagen har jag fortfarande kraftig värk och blödningar med klumpar i, ligger bara hemma och väntar ut det hela. Har ringt sjukvårdsupplysningen och väntar på samtal från dem. Förmodligen är detta tillstånd inget att åka in akut gör, utan jag får åka in till min barnmorska nu under veckan och göra en kontroll antar jag.
Ledsamt att detta hände nu när jag nästan var i v. 12 och nästan var på "den säkra sidan", samt att jag är 41 år gammal och inte har barn sen tidigare. :( Men men, ser ju här att missfall är vanliga, och sen kan det gå bra nästa gång. Naturen har sin gång - är det något fel på fostret är det ju bra att graviditeten avbryts. Jag hoppas på en ny graviditet snart.
Lycka till alls där ute med era magar! :) Skulle ni ha otur som jag och få missfall, ge inte upp! Det är väldigt vanligt, det är inget som försvårar en ny graviditet.