• bebis maj 12

B12 sprutor till barn med autism och matsvårigheter?

Hej! Min son på 4 1/2 år lever på chips och glutenfria hårdbröd mackor. Detta har han levt på i över ett år. Innan vi fick veta att han är glutenintolerant så fick vi i honom lite makaroner och pannkaka,men detta slutade han med efter vi bytt till glutenfritt. Han slutade äta varierat vid 2 års ålder. Han har inte växt på längden nästan något sen han va tre år. Nu pratas det om att ev börja med B12 sprutor för att öka aptiten. Vill gärna veta om någon har erfarenhet av detta?

Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael -12, ängeln Jonah -13
  • Svar på tråden B12 sprutor till barn med autism och matsvårigheter?
  • Vaniljpinglan

Glutenfri mat är inte gott så all förståelse för ditt barn men finns så mycket annat som är gott som du som förälder måste visa på, jag och mina barn som har gluten tar b12 tablett varje morgon istället för sprutor för det vart en så dyr kostnad så då var tabletterna bättre

• bebis maj 12

Han har absolut inget intresse av mat.... Tabletter skulle jag inte få i honom... Så då är det bara sprutor som gäller. Ska träffa läkaren nästa onsdag.

• Vaniljpinglan
    bebis maj 12 skrev 2013-12-02 12:17:28 följande:
    Han har absolut inget intresse av mat.... Tabletter skulle jag inte få i honom... Så då är det bara sprutor som gäller. Ska träffa läkaren nästa onsdag.

Varför skulle du inte få i han en tablett som ser ut som en salmiakruta i tablettasken salmiak? En smula liksom.....
  • bebis maj 12

Han skulle kräkas.. Jätte känslig!

• sabiha

jag hade ingen aning om att man fick högre aptit av b12 tvärtom aptiten blir sämre av just injektioner!!! det som ökar aptit annars är zink tillskott. däremot brist på b12(och järn) är mycket vanligt vid gluten intolerans.

• Vaniljpinglan
    sabiha skrev 2013-12-02 17:11:50 följande:
    jag hade ingen aning om att man fick högre aptit av b12 tvärtom aptiten blir sämre av just injektioner!!! det som ökar aptit annars är zink tillskott. däremot brist på b12(och järn) är mycket vanligt vid gluten intolerans.

Nej man får inte mer aptit b12 rensar tarmar från slagg och restprodukter och gör att man inte blir så trött därför föredras att man tar det i tablettform annars skall det ställas in hur ofta man ska ge sprutan då blir man ofta pigg direkt och sen mattas det av om man blir trött samt att det är kostsamt då man först får köpa ut sprutan på apoteket och sedan betala vårdpersonal som ger den skillnaden blir ett par hundra kronor, plus att man skall ta den med ett annat vitamin/tillskott för att få full effekt.
  • Mamori

Intressant att höra hur det går. Jag har också ett matkänsligt barn med autism som överlever på chips, potatiskroketter, kexchoklad och hårt bröd med smör. Det enda tillskott som har fungerat för oss är D-vitamindroppar eftersom de inte verkar smaka något så de droppar vi på kroketterna. Han har ätit så här sedan han var ungefär två år också och nu är han 7 år. I perioder går det bra att äta fiskpanetter på förskolan men det totalvägrar han sedan två månader tillbaka. Han har dock vuxit på längd och vikten har ökat normalt, fast han ligger på en kurva under medel i båda. Hur tänker ni kring protein? Det känns som största problemet för oss.

• bebis maj 12

Dietisten vill att han ska få i sig mjölk då det innehåller allt han behöver. Fattar inte hur det ska gå...

• Mamori
    bebis maj 12 skrev 2013-12-02 18:31:16 följande:
    Dietisten vill att han ska få i sig mjölk då det innehåller allt han behöver. Fattar inte hur det ska gå...
    Chips innehåller ofta mjölkpulver, även om det är i minimal mängd. Accepterar han något pålägg på smörgåsen? Smör? Ost?
  • bebis maj 12

Bara massa smör...

• Mamori
    bebis maj 12 skrev 2013-12-02 19:19:56 följande:
    Bara massa smör...
    Alltid något =)
  • Blixa

Håller med Mamori. Smör är ju alltid något! Ni använder fetaste sortens bregott utgår jag ifrån?

Jag funderar på mat som "liknar" chips och knäckebröd i konsistensen om det är det som är viktigt... Han gillar inte kladdigt? Vi har ett barn som levt på risgrynsgröt, lite tvärtom. :)
    Riskakor? Inte så högt näringsinnehåll kanske...
    Mjukost på knäckemackan? Sådan vanlig "mild ost" på tub. Smakar typ inget.

• bebis maj 12

Funderar också på det.. Något som liknar det han redan äter... Mjukost skulle nog inte gå... Bregott kör vi med vår pedagog skulle prata med IBT handläggaren hur vi ska tänka och göra... Är så viktigt att han börjar äta så han kan vara längre på förskolan så jag kan börja jobba nästa år.

• Mamori
    bebis maj 12 skrev 2013-12-03 08:51:45 följande:
    Funderar också på det.. Något som liknar det han redan äter... Mjukost skulle nog inte gå... Bregott kör vi med vår pedagog skulle prata med IBT handläggaren hur vi ska tänka och göra... Är så viktigt att han börjar äta så han kan vara längre på förskolan så jag kan börja jobba nästa år.
    Annars kan han få ett papper från hab så att de tar in den mat han äter, oavsett om det är knäckebröd eller vad det är (kanske inte chips...). Vi fick det och vår son fick fiskpanetter varje dag på förskolan, och nu när han har börjat skolan så försöker de med samma fast nu äter han inte det för tillfället, samt det enda bröd han äter (frukostbröd) och digestivekex som vi skickar med i skolväskan. De frågade nyss om de skulle börja köpa in potatiskroketter om det är större chans att han äter det.
  • bebis maj 12

I och med att han är glutenintolerant så har vi lämnat in intyg på det. Sen har dom hans mackor och chips på dagis.

• Blixa
    Mamori skrev 2013-12-03 18:53:23 följande:
    Annars kan han få ett papper från hab så att de tar in den mat han äter, oavsett om det är knäckebröd eller vad det är (kanske inte chips...). Vi fick det och vår son fick fiskpanetter varje dag på förskolan, och nu när han har börjat skolan så försöker de med samma fast nu äter han inte det för tillfället, samt det enda bröd han äter (frukostbröd) och digestivekex som vi skickar med i skolväskan. De frågade nyss om de skulle börja köpa in potatiskroketter om det är större chans att han äter det.

Gott att höra! Skolköket här är också mycket samarbetsvilliga.
  • sabiha

bebis maj;
    min äldsta dotter som nu 16 har också glutenintolerant men INTE autism och min yngsta son har autism men INTE gluten intolerant.
    nu vill jag ge dig några goda råd så att din sons tarmar ska läka sig så snabbt som möjligt:)
    1- min dotter var fyra år när vi fick veta att hon hade glutenint. hon var extrem mat kinkig: hon åt aldrig frukost tex!! det ända hon åt var pannkaka utan nåt, makaroner utan nåt, hamburgare med endast kött utan allt annat och kanske ibland åt hon en liten danone jordgubb kvarg. och på dagis åt hon enbart skorpa 1-2 st. Hur som helst eftersom hon inte har autism kunde hon beskriva väl hur det kändes. hon sa alltid att hon fick mycket ont i magen efter maten och mådde illa( trots detta och trots 20 tals läkarbesök tog det 2 år för läkarna att förstå att hon hade gluten intolerant:() Det är just pga gluten int som hon så matkinkig pga all smärta det har orsakat...
    2-har ni pratat med läkaren som har gått in kollat hans tarmar? För att läkaren sa till oss eftersom tarmen är skadat pga gluten intoleransen ska ni även ge laktosfritt under det första året eftersom en skadat tarm har även svårt att bryta ner laktos(mjölksocker)
    3- prova minallvit tuggtabletter det innehåller högre doser b-vit och smakar jordgubb dock saknar den järn och det finns flyttande järn tillskott i hälsokost som du kan prova ge i medicin spruta. men börja med det ca 3 mån efter gluten o laktosfri kost och börja med en liten dos och öka det successivt eftersom det är lätt att bli förstoppat annars vilket kan dämpa aptiten ytterligare. öka pytte lite dosen åt gången när du ser att han är förstoppat backa tillbaks ett steg då har du hittat rätta dosen.
    4-eftersom din son har autism gör en hälsokarta med olika bilder tex en bild på mage, en bild som föreställer ont, en anna som föreställer mår bra, en bild på hjälp etc så att han kan beskriva sina känslor för dig lättare...
    LYCKA TILL det är tufft men det blir bra efter en period kan jag lova dig. idag äter min dotter med god aptit och alla livsmedels kategorier... dock är sonen kinkig med maten nu:)

• Venne

Bara hade en tanke om protein. Fläsksvålar kanske om barnet nu gillar chips och krispigt?

• bebis maj 12

Han är utredd för gluten för 1 1/2 år sen och har ätit glutenfritt sen dess. Hans glutenvärden är nu jätte bra. Innan han fick diagnosen glutenintolerant så åt han lite pannkaka och makaroner. Han gillar enbart dill chips inga andra smaker. Inte godis,så vitaminer med smak är att utesluta. Vi är snart där att vi måste börja med sondmatning om inget förändras snart. Och för två års ålder åt han allt!!

Svar på tråden B12 sprutor till barn med autism och matsvårigheter?