• lantisen02

Det här med maten, gröt 2 ggr/dag....6.5 månaders bebis

Önskar lite tips och råd gällande mat till min 6.5 månaders kille. Jag ammar som huvudmat, har bytt ut ett amningstillfälle mot gröt, han äter gröt på em./kvällen ca 17-18, har börjat med smakisar vanlig mat på lunch, ibland äter han mycket ibland lite och ammar efter. Jag skulle vilja att han åt ett till mål annat än amning dagligen snart. Jag funderar på att köra med gröt på förmiddagen innan sovdags, alltså efter morgonamningen (vid ca 0800) och kanske gröt vid 10:00-10-30. Eller tycker ni att jag ska försöka köra på med "vanlig mat" vid lunch istället? Dock brukar det finnas mkt mjölk i brösten då och lilleman är mer sugen att amma då än på förmiddagen innan sovning. Är det bra med 2 grötmål om dagen? Han verkar mer hungrig nuförtiden och vill äta ofta. Tänker om han blir mer mätt på gröt! Vet att det är Max 3 välling/gröt per dag, men hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Det här med maten, gröt 2 ggr/dag....6.5 månaders bebis
  • lantisen02

Känner igen mig i isolande, börjar bli psykiskt påfrestande att aldrig få sova mer än 4-5 timmar i sträck....men det är väl bara att stå ut. Sömnbristen är fasen jobbigare än ja trodde. Och jag tänker på att amma ofta på dagen, han kan ibland äta varannan timme, men ibland vill han inte äta på 4 timmar,,,
    tack för era synpunkter.

• Knyttan
    lantisen02 skrev 2013-12-02 20:42:53 följande:
    Känner igen mig i isolande, börjar bli psykiskt påfrestande att aldrig få sova mer än 4-5 timmar i sträck....men det är väl bara att stå ut. Sömnbristen är fasen jobbigare än ja trodde. Och jag tänker på att amma ofta på dagen, han kan ibland äta varannan timme, men ibland vill han inte äta på 4 timmar,,,
    tack för era synpunkter.
    Min kille är likadan, vissa dagar är det amning ofta, ibland kan han "glömma bort" att äta på flera timmar, oftast om vi är ute och gör något spännande. Men han har haft en ganska jobbig period då han velat amma jätteofta nattetid - vi pratar om en gång i timmen minst, men det beror kanske på att han precis fått sin första tand. Så jag tycker det är jätteskönt nu när han sover 4-5 timmar i sträck! Så olika det kan vara...
  • isolande

Mina barn ammade ca 20 ggr/ dygn fram till dess de fick gröt på kvällen, då började de successivt sova mer och mer. Det gick på ett par veckor, sen sov de hela natten. Ersättning gjorde ingen skillnad, de åt Max 50-60 ml/ mål man erbjöd. Jag vet att jag gjort "fel" med båda, men det var en bra lösning för vår familj...

• isolande

...ska tillägga att min BVC måste tillhört de mossiga, för vi fick rek att börja med smakisar vid 4 mån. Var inte alls påläst då och hade ingen erfarenhet av barn öht. Nu vet jag eg bättre men valde ändå att göra lika med lillebror. Han ammade ännu mer än första.... Måste haft vatten till bröstmjölk...

• LillGris
    lantisen02 skrev 2013-12-02 20:42:53 följande:

tack för era synpunkter.

Testa att ge lite ersättning då? Det är bättre än att ösa på med mat om det funkar. Eller om du kan pumpa ut och ge flaska så kan ju pappan ta honom nån gång på natten så du får sova:)
  • Magda86

Pga dålig viktuppgång rekomenderade bvc att vi skulle ge mat från 6 månader. Började med smakisar vid 4 månader.

Våran dotter är nu 7 månader(5,7kg) och såhär äter hon ungefär..

7.30 0,5 dl gröt med 1msk fruktpure

11.00 1-1,5dl mat

14.00 flaska ca 150ml

17.00 1-1,5dl mat

20.00 flaska ca 150ml

02.30 flaska ca 150ml

(Detta är på ett ungefär)

• Tekaka
    La Lola skrev 2013-12-02 19:26:07 följande:
    Ersättning...?
    och vad gör man om barnet vägrar flaska? hur gör man då på kvällarna/nätterna?
  • La Lola
    Tekaka skrev 2013-12-17 21:39:18 följande:
    och vad gör man om barnet vägrar flaska? hur gör man då på kvällarna/nätterna?
    Testar alla sorter som finns av både ersättningar, flaskor o div nappar. Ge på sked eller koppmata.
    Eller pumpa ur om man inte vill fortsätta amma.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Tekaka
    La Lola skrev 2013-12-17 21:43:30 följande:
    Testar alla sorter som finns av både ersättningar, flaskor o div nappar. Ge på sked eller koppmata.
    Eller pumpa ur om man inte vill fortsätta amma.
    så man skall sitta mitt i natten och koppmata menar du?
    vi har en tös som till slut tog HIPP ersättning, men hon vill enbart dricka om hon får sitta i sin matstol (hon är 6 månader imorgon). Alla andra ställningar och rum och ljus är uteslutet, hon skriker då och slänger sig åt alla håll.
    Hon är en tuttig bebis och hur man gör med en sån bebis på natten om man vill sluta amma, det vet jag inte
  • Tekaka
    Tekaka skrev 2013-12-17 21:46:41 följande:
    vi har en tös som till slut tog HIPP ersättning, men hon vill enbart dricka om hon får sitta i sin matstol (hon är 6 månader imorgon). Alla andra ställningar och rum och ljus är uteslutet, hon skriker då och slänger sig åt alla håll.
    Hon är en tuttig bebis och hur man gör med en sån bebis på natten om man vill sluta amma, det vet jag inte
    Men nu har hon börjat rata HIPP med  mer och mer. Och ersättning vill hon bara dricka dagtid, på kvällen vägrar hon
  • La Lola
    Tekaka skrev 2013-12-17 21:46:41 följande:
    Nä, till natten får man väl amma eller pumpa ur tex.
  • Tekaka
    La Lola skrev 2013-12-17 21:51:34 följande:
    Nä, till natten får man väl amma eller pumpa ur tex.
    ja men det är just det...om man vill sluta amma helt?
    på kvällen är samma problem, hon gallskriker och slänger sig om hon ser flaskan
  • La Lola
    Tekaka skrev 2013-12-17 21:53:38 följande:
    ja men det är just det...om man vill sluta amma helt?
    på kvällen är samma problem, hon gallskriker och slänger sig om hon ser flaskan
    Hon skriker även om hon får bröstmjölk alltså?
  • Tekaka
    La Lola skrev 2013-12-17 21:56:29 följande:
    Hon skriker även om hon får bröstmjölk alltså?
    nej tutten skriker hon inte till, bara flaskan.
    men jag vill sluta ge tutten.
    att ge bröstmjölk på flaskan funkar inte heller.
  • La Lola
    Tekaka skrev 2013-12-17 21:57:54 följande:
    nej tutten skriker hon inte till, bara flaskan.
    men jag vill sluta ge tutten.
    att ge bröstmjölk på flaskan funkar inte heller.
    Det var bröstmjölk i flaska jag tänkte på alltså....
  • Tekaka
    La Lola skrev 2013-12-17 22:00:46 följande:
    Det var bröstmjölk i flaska jag tänkte på alltså....
    men jag kan göra ett nytt försök imorgon kväll och natt med bröstmjölk på flaska och se om hon vill ha.
Svar på tråden Det här med maten, gröt 2 ggr/dag....6.5 månaders bebis