• MissyMe

Teckenspråk på förskola eller inte??

Jag själv är hörselskadad och på grund av det vill jag att min dotter ska få lära sig teckenspråk också. Att hon ska kunna det flytande. Det är på grund av detta som jag helst vill att hon ska få gå på en förskola där de faktiskt använder teckenspråk i "vardagen". 

Det finns en förskola som ligger 25-30 minuter ifrån oss (promenad till bussen på ca 3 minuter, en bussfärd på 20 minuter ungefär och sedan 5-6 minuters promenad till förskolan från busshållsplatsen). Där använder de grundläggande teckenspråk i vardagen och all personal har precis gått kurs i teckenspråk. Samt att detta är en montessori-förskola och ett föräldrakooperativ. 

Det finns dock två olika förskolor (kommunala) med mellan 5-10 minuters promenad hemifrån. Här använder de INTE teckenspråk överhuvudtaget. Och hemspråk är inte att tänka på innan förskoleklass, om inte ännu senare än så. 

Vad är viktigast i det här läget? Avståndet, eller teckenspråket? 
    Jag kommer ju vara hemma med dotterns lilla syskon (som kommer vara kring 4 månader vid inskolningen i augusti - 2014). Då kommer dottern vara 16 månader. Så, det handlar om 15-timmars veckor. 

• Svar på tråden Teckenspråk på förskola eller inte??
  • Dr Mupp

DE kommunala förskolorna måste ta in tecken om det får in barn som använder det. Vår kommunala förskola fick gå en utbidning i stödtecken tack vare min son. Då är min son fullt hörande och har föräldrar som är fullt hörande och talande. 

Tack vare utbildningen så har fler barn lär sig stödtecken vilket har hjälpt bla det barnet som knappt talar nån svenska. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • MissyMe
    Men ååh skrev 2013-12-02 18:23:39 följande:

Min kompis och hennes syskon är "CODA". De har alltså döva föräldrar. Själva är de hörande. De har gått på vanliga skolor och pratat teckenspråk hemma. Under grundskolan fick de, en vecka per termin, åka till en skola för döva och då ha lektioner som leddes på teckenspråk och även lektioner i teckenspråk (språkets historia, uppbyggnad och grammatik t.ex). De tecknar bra idag även fast de alltid gått i de vanliga skolorna. 

Jag tror att så länge du konsekvent använder teckenspråket med henne och "tvingar" henne att prata med dig när hon är hemma så kommer hon att tala ganska bra teckenspråk. Sedan när hon blir så pass gammal att hon kan ha hemspråk är det ju bra om hon har det också för att bli säkrare på språket. Kan pappan teckenspråk borde han också göra så. Hon kommer ju då få svenskan i skolan och från massa andra håll ändå. 

Men om det funkar att ta dig till skolan längre bort så är det ju jättebra men jag tror som sagt inte att hon förlorar språket om hon går i en vanlig skola.

Jag har själv gått i en dövskola ovh haft mina syskon på den skolan en vecka per termin. Så den biten vet jag ju hur den fungerar och det kommer hon också få åka på.

Pappan varken kan eller vill lära sig själv teckenspråk så därför anser jag det är än viktigare att hon inte bara får det med mig.
  • hellokill3r
    MissyMe skrev 2013-12-02 18:30:39 följande:
    Jag har själv gått i en dövskola ovh haft mina syskon på den skolan en vecka per termin. Så den biten vet jag ju hur den fungerar och det kommer hon också få åka på.

Pappan varken kan eller vill lära sig själv teckenspråk så därför anser jag det är än viktigare att hon inte bara får det med mig.

Varför vill han inte? Jag antar att du läser på läppar, men ändå!
  • Signa tur

För mig är det tvärtom. Jobbar med tecken om dagarn, pratar det inte alls hemma. Och jag har lärt mig det som vuxen. Tänker att det inte ska vara något problem om dina barn inte har tecken på förskolan eftersom de båda ändå kommer att "tvingas" prata teckenspråk hemma.

Du förlorar en hel del tid på resvägen och sen ska det deltagas mycket på förskolan som då är ett kooperativ. Tänk dig för.

Men jag tycker ändå personalen skulle kunna jobba med tecken som stöd i vanliga förskolan ändå eftersom det främjar barnets språkutveckling. Dessutom borde ju du kunna prata med personalen vid överlämning.

• MissyMe
    Dr Mupp skrev 2013-12-02 18:26:49 följande:

DE kommunala förskolorna måste ta in tecken om det får in barn som använder det. Vår kommunala förskola fick gå en utbidning i stödtecken tack vare min son. Då är min son fullt hörande och har föräldrar som är fullt hörande och talande. 

Tack vare utbildningen så har fler barn lär sig stödtecken vilket har hjälpt bla det barnet som knappt talar nån svenska. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    Här i kommunen gör de det först då de börjar med hemvård, dvs ettan ev förskoleklass. Inte tidigare..
  • MissyMe
    hellokill3r skrev 2013-12-02 18:34:20 följande:

Varför vill han inte? Jag antar att du läser på läppar, men ändå!
    Jag både hör (om än mindre än hörande) och pratar ren svenska, så han ser inte behovet.
  • MissyMe
    Signa tur skrev 2013-12-02 18:34:21 följande:

För mig är det tvärtom. Jobbar med tecken om dagarn, pratar det inte alls hemma. Och jag har lärt mig det som vuxen. Tänker att det inte ska vara något problem om dina barn inte har tecken på förskolan eftersom de båda ändå kommer att "tvingas" prata teckenspråk hemma.

Du förlorar en hel del tid på resvägen och sen ska det deltagas mycket på förskolan som då är ett kooperativ. Tänk dig för.

Men jag tycker ändå personalen skulle kunna jobba med tecken som stöd i vanliga förskolan ändå eftersom det främjar barnets språkutveckling. Dessutom borde ju du kunna prata med personalen vid överlämning.

I och mef att jag KAN prata så tvingas de inte till teckenspråk på samma sätt som om jag vore döv.

Är hörselskadad, alltså hör och pratar jag bra om än hör mindre än vanligt.
  • Dr Mupp
    MissyMe skrev 2013-12-02 18:35:03 följande:
    Här i kommunen gör de det först då de börjar med hemvård, dvs ettan ev förskoleklass. Inte tidigare..
    De kan de inte om det handlar om funktionshinder. Anmäl kommunen till skolinspektionen om de vägrar.
  • Alvas mamma

Jag har läst teckenspråk i många år och jag förstår verkligen hur du menar, det blir en helt annan sak att få det med sig i vardagen. Att börja med ett språk så tidigt som möjligt underlättar för fortsatt utveckling.

Jag ser absolut inget negativt med att barnet lär sig det redan i förskolan.

Dock förstår jag också hur andra tänker med lång resväg.

Finns det ingen möjlighet att ni kan åka bil en vända eller vissa dagar?

Finns det möjlighet att pappan/din sambo lämnar alt hämtar från dagis? Så behöver du och bebisen bara åka en vända.

• MissyMe
    Dr Mupp skrev 2013-12-02 19:09:02 följande:
    De kan de inte om det handlar om funktionshinder. Anmäl kommunen till skolinspektionen om de vägrar.
    Även om det inte är hon som är hörselskadad/sen med tal etc?
  • MissyMe
    Alvas mamma skrev 2013-12-02 19:14:21 följande:

Jag har läst teckenspråk i många år och jag förstår verkligen hur du menar, det blir en helt annan sak att få det med sig i vardagen. Att börja med ett språk så tidigt som möjligt underlättar för fortsatt utveckling.

Jag ser absolut inget negativt med att barnet lär sig det redan i förskolan.

Dock förstår jag också hur andra tänker med lång resväg.

Finns det ingen möjlighet att ni kan åka bil en vända eller vissa dagar?

Finns det möjlighet att pappan/din sambo lämnar alt hämtar från dagis? Så behöver du och bebisen bara åka en vända.

Maken vill ha så lite att göra med förskola, teckenspråk, barnens "vardag" att göra så detta ligger på mig. (Läs andra trådar jag skrivit. Bland annat om att jag är ensam i tvåsamheten och ensam ansvarstagande).

Jag har inte körkort så det är buss som gäller om jag inte ska gå hela sträckan på ca 5 km kanske..
  • MissyMe

Ska i januari på besök i den privata förskolan. Känns den bra kommer jag nog välja den, främst på grund av teckenspråket.

• turksnillet3

Skulle vilja lära mig teckenspråk men har lite svårt då jag stammar å kan tänka mig att det måste se lite märkligt ut om jag skulle börja stamma (med teckenspråk).

Man eju smart va typ
Svar på tråden Teckenspråk på förskola eller inte??