• Kinora

Kan det bli fel datum på rul??

Hej!

Som rubriken lyder undrar jag om de kan mäta så det blir fel datum på ett rul?

jag får det verkligen inte att stämma med datumet vi fick nu.

Jag minns inte riktigt när jag fick min mens, dock minns jag när den sluta vilket var den 10 juli.(träffade då pappan till bebisen)
    Jag brukar blöda i 5 dagar, så den borde ha börjat den 5 juli och min cykel brukar ligga mellan 26-28 dagar.
    Jag brukar även få ont mitt i denna cykel, vilket jag fått för mig är för att jag har min ägglossning.  så i detta fall skulle det ha vart den 19 juli. Så enligt sista mens borde mitt bf vart den 10 april.
    På det första rul så fick vi ett datum till den 17 april, men nu när vi kom dit senare (bebisen låg så fel första gången så de kunde inte göra en full undersökning) men denna gång fick vi bf den 21 april istället. 

kan man få ett plus bara en vecka efter befruktning??

Jag är förvirrad! 

• Svar på tråden Kan det bli fel datum på rul??
  • strojes

Det kan nog skilja mellan olika uträkningar.

När jag väntade mitt första barn har jag för mig att jag och bm på mvc räknade ut ett datum i slutet på januari, beräknat på sista mensen.
    På rul fick jag ett datum som var någon vecka in i februari (skillde ca två veckor på uträkningarna).'
    Sedan kom dottern 10 dagar efter det datum som rul gav. Då skiljde det alltså ca 4 veckor mellan uträkningen enligt mensen och förlossningen.

• Lowika

Vården hävdar att alla barn är lika stora vid RUL i v 18-20. Det är inte sant. Avvikelsen kan bero på flera saker, en del ofarliga andra farliga. Precis som det kommer ut barn i olika storlekar, kan de vara olika stora vid RUL. Skillnaderna är dock oftast inte så stora. Om du eller pappan är små, eller var små som barn t.ex. så kanske denna lilla knodd är liten. En vecka är inte så mycket i sammanhanget, mätningarna är ganska oexakta egentligen (vad vården än säger....) Du märkte ju själv att de inte kunde mäta ordentligt första gången. Och få barn kommer sedan på utsatt datum iaf. Det är ju inte så att man kan skriva in det i kalendern

Dock, kan det, visserligen ovanligt och osannolikt, bero på en tillväxthämning hos fostret. Eftersom det hände mig, kanske jag är lite väl nojig över detta för det är verkligen jätteovanligt. Men om du bor i ett landsting där man får tillväxtultraljud skulle jag känna mig tryggare.

• gotaland

Jag vet exakt när min son blev till och det stämde inte med det datumet jag fick av BVC och jag försökte säga det men de hade bestämt sig. Kvittar ju i o f s barnet kommer ju när det kommer men det tråkiga är ju om man går över tiden. Jag gick över 2 veckor enligt deras beräkningar på bf men enligt mig då så gick jag ju över 3 veckor.

• CamillaSohlberg

Det stämmer jag hade bf 1 oktober enligt mens dom flytta fram det till 5 oktober och vattnet gick 24 september så man får ta det där som en vägledning

• Kinora

Tack för svar!

Jag kände mig mest bara förvirrad av detta, och undra som sagt om det kanske är vanligt att det blir så fel.
    Men det viktigaste är ju att bebisen växer och mår bra, och som sagt så kommer ju den att komma ut :)

• NLAL

Läkaren flyttade tillbaka mig en vecka. Sedan ville han flytta tillbaka mig en vecka till, men då sa jag åt honom att det kan omöjligt gå. Isf hade jag plussat innan jag ens blivit gravid.

• leiasmamma

Jag var på ett RUL då dom sa 16/1. I själva verket stämmer 1/1 som det äntligen står i min journal. Dom kan göra fel!

• emmisss

Tänk på om man flyttar fram bf för mycket så finns ju risken att det blir farligt om man går över tiden! Moderkakan kan sluta fungera om man går över mer än 2-3 veckor...

Jag hade på kub 27 juni och på rul 7 juli, det är tio dagar! Skulle jag gå över två veckor efter rul datumet och kub datumet är det som stämmer så kommer jag gå mer än 3 veckor över tiden!!

Jag vet oxå att ju tidigare ul man gör desto säkrare blir bf datumet eftersom bebisar i vecka 19-20 är olikas stora...

• Lowika
    emmisss skrev 2014-02-04 13:02:01 följande:
    Tänk på om man flyttar fram bf för mycket så finns ju risken att det blir farligt om man går över tiden! Moderkakan kan sluta fungera om man går över mer än 2-3 veckor...

Jag hade på kub 27 juni och på rul 7 juli, det är tio dagar! Skulle jag gå över två veckor efter rul datumet och kub datumet är det som stämmer så kommer jag gå mer än 3 veckor över tiden!!

Jag vet oxå att ju tidigare ul man gör desto säkrare blir bf datumet eftersom bebisar i vecka 19-20 är olikas stora...
    Det var min rädsla också när jag blev flyttade med sonen, hade då inte hört talas om tillväxthämning än...
    Han bestämde sig dock för att komma av sig själv i v 39
  • saal

Det stämmer i de flesta fall ganska bra så man väljer att utgå från det. 

Med min 2a kan jag säga att jag själv var mkt skeptisk (i ett hopp om att inte skulle behöva vänta sååå länge). Gjorde ett VUL och blev framflyttad 5 veckor!! från senaste mens (brukar ha hyfsat regelbunden). På RUL flyttar de fram lite till och helt plötsligt bestäms bf tll 6veckor senare än beräkning på senaste mens. På bf för RUL föds en stor pojke så jackpott för deras beräkning. Med tanke på storlek så kan han ju inte ha varit tillväxthemmad precis vid rul. Högt sf mått och TUL avslöjade att vi hade en stor grabb att vänta och jag ifrågasatte om det berodde på att jag kanske gått längre än de påstod men nä det var de bergsäkra på (de tittade på organutvecklad på de regelbundna tillväxtultraljuden). Dessutom haade jag en sen innan född i v 38 så får väll ge de rätt på RUL för den ovanligt exakta datumen.    

• vanja83

För mig stämde det inte alls! Enligt SM var hon beräknad till 22/6 och enligt rul 6/7 kommer till världen den 29/6 så mitt emellan =)

• UnhandyPillow

Hur snart efter befruktningen kan man få positivt på grav. stuckan? Enligt vul skulle jag blivit befruktad 25dec men fick ju positivt den 4 januari. Min BM såg jätte förvånad ut och sa att det va ju ovanligt. Men min fråga till er är: är det möjligt? Kan även nämna att jag har svårt att få positivt på tester ä. Tex i v. 20 tog jag ett aco test med första barnet. (Hade ett över) det visade negativt. Blev skiträdd och fick åka in och lyssna hjärta för att lugna ner mig. Då hade jag tagit 3 tester hemma men fick bara positivt på testet hos BM. Aco och clearblue har aldrig visat positivt för mig förutom denna gången då vi köpte ett digitalt test. Med andra barnet visade det positivt i v. 8 ungefär och då testade jag mig varannan vecka. Vet inte vad jag ska tro...

Svar på tråden Kan det bli fel datum på rul??