Insanejane77 skrev 2013-12-03 15:05:08 följande:
Nej fosterrörelser ska inte minska, dom ska kännas lite annorlunda i karaktär mot slutet då det är mindre plats att röra sig, men minska ska de inte! Det där sa en sköterska till mig att det var normalt så som du säger men det stämmer INTE! Om du inte kan få fin bebis att röra sig dvs om du inte kan väcka den på något vis genom antingen högs ljud eller att dricka iskallt så pH hellre in en gång för mycket än för lite!
Min dotter dog i magen i v 37 och när jag ringde in och sa att jag inte kunde känna henne längre så var sköterskan i telefonen irriterad och sa åt mig att dricka ett glas iskall röd saft (!!!) så skulle jag se att hon nog kom igen. Om inte gick jag väl komma in då om det var nödvändigt. Spydig dom bara den var hon.
Jag gjorde allt jag kunde under ett halvt dygn för att väcka min dotter och lyssnade på orden att jo, man kände minskade rörelser mot slutet som sköterskan också sagt. Men till slut åkte jag alltså in och i vanlig ordning var det suck och stön och blickar som sa att jag var en nojjig förstagångsföderska. Men när vi gjorde ultraljudet visade det sig att det var för sent! Så fosterrörelser ska absolut INTE avta mot slutet, bara ändra karaktär!
Orsaken till att min dotter dig var att jag fick en variant av allvarlig havandeskapsförgiftning med leversvikt och även där missade sjukvården att jag var sjuk. Jag sa att jag var sjuk och mådde dåligt, hade gått upp 12 kg på 3 v och frågade om jag inte kunde ha den varianten av hsfg som heter HELLP och som ibland bara syns i blodet för inget dyntes i blidtryck eller äggvita. Jag alltså GAV dom den rätta diagnosen varpå dom svarade att det var så ovanligt så det hade jag inte och jag skulle genast sluta googla på internet osv.
Lyssna inte för mycket på gammelutbildade damer inom vården, ring hellre en gång för mycket än att ångra sig resten av livet för att man bara svalde allt dom gav en.
Lycka till!
Usch vad hemskt! Beklagar verkligen! Sånt här väcker ju verkligen tankarna.
Det är absolut bättre att ringa en gång för mycket. Känns det fel så är det bättra att va på säkra sidan. Hon jag pratade med när jag ringde var jättebra. Hon sa att vi kunde komma in när vi ville och eftersom att min sambo var iväg på ett ärende sa jag att vi kommer snart. Då förtydligade hon att vi skulle komma in på direkten. Väl där inne var dom också jättebra. Förklarade och kontrollerade, och skickade mig sen vidare till tul. Hon på tul var också jättebra och fick en ny tid om två veckor.
Det är så att han rör sig där inne, men inte lika mycket och inte lika hårt. Där är ju mindre plats i magen nu så han får ju inte samma slag som innan. Nu vrider han mest på sig, puffar lite smått och sådär. Inga sparkar och slag längre. Och när jag känner att nu har det gått lite för länge utan rörelser, och tänker att jag kanske borde ringa in, så rör han på sig. Nu också med tanke på att han är fullt frisk och kry där inne sen dessa kontrollerna så är ju allt som det ska med han. Antar att han kanske har en slö period bara.. Håller koll på han mer noga nu och hur ofta han rör sig.
Fick också tipset på bb av att dricka nåt väldigt kallt, lägga mig ner på vänster sida och om han under en halvtimme rört sig mindre än tio gånger efter det så skulle jag ringa direkt. Något man inte ska göra i onödan, men kände jag han för lite var det ett bra sätt att kolla han på själv.