• Ronja 551

Hur lägger ni era barn utan krig!?

Ni som har två små barn tätt, hur gör ni vid läggning?! Jag är själv varannan vecka... Har en ettåring och en treåring... Det är en fruktansvärd mardröm att lägga dem!

Det skriki o sparkas o kastas sängkläder... De avlöser varandra och jag kan inte vara på två platser sån tidig! Har provat alla knep jag någonsin kan komma på men det slutar ändå nästan alltid med att läggningen tar över 3 timmar och alla är vansinniga.

Själv vill jag inte uppleva en kväll till!!!!!
    De är glada trevliga och väluppfostrade barn i alla andra situationer, det är läggningen som är olidlig...

Viss?!

sassitch.blogg.se - gå ner i vikt och leva roligt!
  • Svar på tråden Hur lägger ni era barn utan krig!?
  • straw2008
    Frida Andersson skrev 2014-01-07 06:41:03 följande:
    Ni som samsover när slutar ni med det och hur gör ni då? Är det lättare att få över dom i egna sängar efter att haft dom i sin egen? Lite nyfiken då min känsla är att det måste vara svårare?? Har ni gaft dom ända sen små bebisar i era sängar?

vi har 2 barn som är helt olika, ett av dem har sovit i egen säng sen nyfödd men med oss ibland, ett har sovit med oss JÄMT. Man får olika barn o man får anpassa sig till det. har det varit motstånd från barnets sida så har vi inte satt oss emot utan fallit för deras önskan. Sov hos mina föräldrar länge o ÄLSKADE DET. Skulle aldrig kunna ta ifrån ett barn det.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008

O till alla er som har barn som somnar utan kamp... vi har helt enkelt olika barn. Skulle vara mer nyttigt med tips från föräldrar som har vänt en jobbig situation. Inte bara från er som har 11 åringar som somnar efter 2 mins saga....

I kinamockaskogen.....
  • zip87

Har en kille på snart 2,5 år & väntar syskon i februari.. Så vet inte än hur det är att lägga två..

Men sonen är just nu i en stark "kan själv" ålder.. Har tidigare läst bok i sängen som avslappning sen har han somnat snabbt..

Men nu ska han själv bläddra & "läsa" slutar ofta med utrivna sidor, frustrerad mamma & arg pojke... :/

Men jag fick tipset att lyssna på ljudböcker..

Så nu ligger vi o lyssnar på Astrid Lindgren tills han somnar.. Tar max 30 minuter nu!

Kan va värt att testa kanske? :)

• leandra

Att somna i egen säng och utan att förälder ligger bredvid ger barnet en tilltro till sig själv, och därmed trygghet. Om förälder alltid ligger bredvid ger föräldern en signal till barnet att det är "farligt" att ligga själv, att barnet inte klarar sig utan föräldern.

• leandra
    straw2008 skrev 2014-01-07 08:21:23 följande:

vi har 2 barn som är helt olika, ett av dem har sovit i egen säng sen nyfödd men med oss ibland, ett har sovit med oss JÄMT. Man får olika barn o man får anpassa sig till det. har det varit motstånd från barnets sida så har vi inte satt oss emot utan fallit för deras önskan. Sov hos mina föräldrar länge o ÄLSKADE DET. Skulle aldrig kunna ta ifrån ett barn det.
    Att falla för barnets önskan när det visar motstånd låter som curling för mig..
  • straw2008
    leandra skrev 2014-01-07 10:25:21 följande:

Vi har flera barn o ett vill tex sova i egen säng. Vårt andra vill inte, min man o jag älskar ju att ha sällskap av varandra i sängen ?
    I kinamockaskogen.....
  • modsey
    leandra skrev 2014-01-07 10:20:46 följande:
    Att somna i egen säng och utan att förälder ligger bredvid ger barnet en tilltro till sig själv, och därmed trygghet. Om förälder alltid ligger bredvid ger föräldern en signal till barnet att det är "farligt" att ligga själv, att barnet inte klarar sig utan föräldern.
    nja jag köper inte riktigt det där faktiskt.
    Mina stora barn som vi somnat och samsovit med sover gott och tryggt nu som tonåringar ändå Solig och har gjort sen de var innan skolålder.
    Fungerar det så förstår jag inte grejen med att lära sig somna själv ändå av det skäl du anger.
    leandra skrev 2014-01-07 10:25:21 följande:

Du har nog missuppfattat vad curling är, det är inte att sova med sina barn i alla fall
  • Psychopath

Mina är väl inte så odrägliga vid själva läggandet, men alltid när man säger till dom att dom ska gå och kissa och borsta tänderna. Får bokstavligen släpa ungarna i armarna till toan och dra av dom kläderna själva eftersom dom vägrar ta av sig, för att dom hellre springer runt, gapar och skriker, börjar bråka och gör vad som helst för att fördröja kvällsrutinen. SKITjobbigt. Mina är 5 respektive 2,5 år. Inte bara vid kvällsrutinen dom beter sig så heller utan det är rätt mycket tjafs hela dagarna, knappt så man orkar med. Hoppas denna trotsperioden går över snartDrömmer

• Ronja 551
    Psychopath skrev 2014-01-07 16:46:50 följande:
    Mina är väl inte så odrägliga vid själva läggandet, men alltid när man säger till dom att dom ska gå och kissa och borsta tänderna. Får bokstavligen släpa ungarna i armarna till toan och dra av dom kläderna själva eftersom dom vägrar ta av sig, för att dom hellre springer runt, gapar och skriker, börjar bråka och gör vad som helst för att fördröja kvällsrutinen. SKITjobbigt. Mina är 5 respektive 2,5 år. Inte bara vid kvällsrutinen dom beter sig så heller utan det är rätt mycket tjafs hela dagarna, knappt så man orkar med. Hoppas denna trotsperioden går över snart

Trotsperioder går inte över. Man kallar dem bara olika saker... 3-årstrots, 5-årstrots, 8-årstrots, tonåring o allt som kommer däremellan. Snart 4 timmar ikväll med... Ja tro ja ger upp!
    sassitch.blogg.se - gå ner i vikt och leva roligt!
  • Kasperina

Vill också gärna få tips... Har en femåring som vill läsas för i egen säng, och en ettåring som somnar i min famn och vaknar var 10:e minut om jag lägger ner henne, och som HATAR att man läser saga. Hon blir skogstokig. Jag är själv med barnen vv och fasar för varje läggning

• Valkyria75
    Valkyria75 skrev 2014-01-08 01:32:52 följande:
    Ts, hur gamla är dina barn?

Förlåt, såg att det stod i din ts nu...
  • jreinholds

Har en pp 19 månader och en på tre månader. Stora killen får välling runt sex. När han är klar med den byter vi blöja och tar på pyamas, ibland byter vi innan välling. Sen borstst vi tänderna. Han borstar en stund sen bostar jag. Säger godnatt till pappa, lille bror och hunden. Lägger han i sängen med sina nappar och gosedjur. Säger godnatt och går därifrån. Ibland somnar han på en gång och ibland tar det någon timma. Men han är aldrig arg. Lillebror har inga speciella rutiner än, kan vara ledsen ibland när vi gör klar storebror till sängen men då får det vara. Är ju snart tillbaka. Storebror har fått somna själv sen han var ca. 6månader. Sen vet jag ju inte hur det blir när lilla blir äldre. Kanske blir skrik och bök då :p

Svar på tråden Hur lägger ni era barn utan krig!?