• underlandetialice

Min dotter 12år magsjuk, ingen VAB, vad göra??

Min dotter är 12 år. Hon har nu blivit magsjuk, hur gör man då?? Jag kan absolut inte lämna henne ensam i det här skicket! Hur gör ni andra? Vill ju inte förlora min semester på att vara hemma nu. Den behöver vi ju för att vila upp oss på sommaren . Hälsning från ensamma mamman.

• Svar på tråden Min dotter 12år magsjuk, ingen VAB, vad göra??
  • Hilmas Mamma

Obetald dag... Det skulle jag ABSOLUT ta en dag med magsjuka barn på gränsen till att klara sig själv... O nej.... Man måste i te själv bli smittade om nån annan i familjen är magsjuk!!! Jag har inte varit magsjuk sen jag själv var ca 11 år... O både min dotter, sambo o medans jag bodde hemma hos mina föräldrar fortfarande både mamma, pappa o syster har varit magsjuka i omgångar o jag har klarat mig utan minsta känning....

• jag är den jag är
    Hanna 82a skrev 2013-12-04 18:42:13 följande:
    Jag förstår er som tycker att en 12-åring borde klara sig själv men TS är tydligen en snäll och omtänksam person och vill stanna hemma. Men TS vill du verkligen så får du nog räkna med att göra det obetalt eller ta en semesterdag. En obetald dag borde alla ha utrymme för kan jag tycka för vad gör man annars om man själv blir sjuk? Då blir det ju en karensdag=obetald.

Jag däremot förstår faktiskt inte alls alla som tycker att en 12-åring "borde" klara sig själv hemma.
    Jag har nämligen mycket liten förståelse för människor som vill placera alla i ett fack och som förutsätter att alla är som dem och att det som funkar för dem måste funka för alla andra.

Min 12-åring lider - som jag skrev ovan - av riktigt svår kräkfobi. Jag skulle aldrig någonsin tvinga henne att vara ensam när hon är magsjuk!

I ett annat inlägg skriver någon att de nästan förlorat ett barn till följd av magsjuka (ja, det kan faktiskt hända vid extrem uttorkning t.ex), då är det inte så konstigt att de vill vara där och ha koll när något av barnen får magsjuka.

Så nej, jag har ingen förståelse för människor som tycker att en 12-åring "borde" klara sig själv hemma.
    Men du är kanske mer förstående än mig
  • modsey
    La Lola skrev 2013-12-04 12:48:48 följande:
    Så kan man väl inte resonera?
    Visst, vissa yrken inom vården, ja då bör man kanske stanna hemma.
    Men alla kan ju inte vara hemma från sina jobb bara för att nån i familjen har magsjuka....
    nä inte ens inom vården behöver man vara hemma om man har magsjuka anhöriga.
  • Wilma45
    La Lola skrev 2013-12-04 14:35:43 följande:
    Så man ska anta att man kommer att bli sjuk?

Man kan nog räkna med det.
  • Wilma45
    Natulcien skrev 2013-12-04 14:37:36 följande:
    Så hemma hos er så är båda föräldrarna hemma om barnet (-n) är magsjuk (-a)?

Jag blev inte magsjuk när sonen var det senast...

Båda föräldrarna brukar inte behöva befinna sig mitt bland spyorna, och vi har två badrum.
    Lyckliga du som inte blev smittad! Jag klarade mig sällan när de var små och behövde hjälp.
  • modsey
    Wilma45 skrev 2013-12-05 00:14:46 följande:

Man kan nog räkna med det.
    här brukar smittan bara stanna hos ex de stora barnen, eller de små.
    De friska vuxna går till jobbet på sjukhuset, de friska stora barnen går till skolan och de friska små barnen går till dagis.
    Men jag skulle absolut kunna vabba med en magsjuk 12 åring om det behövs, man behöver ju inte ta semester utan det är fullt möjligt och inte ens svårt att vabba för det.
  • underlandetialice

Tack för ert engagemang!! Jag kan tipsa alla som hamnar i den här situationen att ringa vårdcentralen. Jag hade telefonkontakt med en läkare som skrev ett intyg o skickade hem. Jättesmidigt! Sen om jag får ut ersättning eller i te från försäkringskassan är ju en annan femma. Det är ju inte alltid de godkänner läkarintyg nuförtiden.... Tack så hjärtligt till alla er hur som helst!

• hansine
    engladprick skrev 2013-12-03 07:23:49 följande:
    gå till vårdcentralen så kan du få intyg för vabb :) (hjälp att kunna vabba iaf minns inte hur det gick till)
    min mamma fick det en gång för mig när jag var rejält sjuk som 14åring,
    På min vårdcentral står det "kräks hemma". De vill inte ha dit smittan. Ring VC istället så kan de nog fixa ett sjukintyg som gör att du kan stanna hemma med henne.
  • hansine
    tikki masala skrev 2013-12-04 14:01:24 följande:
    Jag var hemma magsjuk när jag var tolv t o m elva år gammal. Ensam. Inga problem där inte. Men det ska ju daltas med vad ungar ska kunna nuförtiden. Snart kommer väl inte ens en artonåring få lämnas ensam hemma för de räknas inte som "fullt utvecklade"     
    Om dina föräldrar hade brytt sig om dig och tagit hand om dig så skulle du ha kunnat utveckla empati... Hoppas att du inte har barn.
  • hansine
    Wilma45 skrev 2013-12-04 14:12:34 följande:
    Jag tycker nog också att en 12-åring borde klara sig själv, men å andra sidan vet väl TS själv bäst hur mycket hennes barn klarar. Sen är det väldigt olika hur en magsjuka utvecklar sig. Många spyr hela dagen, skiter ner sig, svimmar o s v. Mina barn brukade spy 1-2 gånger och sen sova resten av dagen. 
    Borde? Frågan är väl inte vad man "bör utan vad man gör? Vem bestämmer vad man bör? Vad gör med dem som inte gör vad du anser att de "bör"?

• Bones91

Alltså tycker det helt beror på om man har feber eller ej, om din dotter inte har feber ser jag inte något problem med att lämna henne själv. Det var ingen som vabbade mig när jag var magsjuk i den åldern. Bädda ned henne i sängen med en hink bredvid och lite filmer som hon kan titta på. 
    Du kan väl ringa henne nån gång i var eller varannan timme och se hur det är med henne, skulle de vara så att hon försämras medan du är på arbetet kanske du kan ta ledigt och åka hem eller så? 

• Hannaliv
    jag är den jag är skrev 2013-12-04 19:33:31 följande:

Jag däremot förstår faktiskt inte alls alla som tycker att en 12-åring "borde" klara sig själv hemma.
    Jag har nämligen mycket liten förståelse för människor som vill placera alla i ett fack och som förutsätter att alla är som dem och att det som funkar för dem måste funka för alla andra.

Min 12-åring lider - som jag skrev ovan - av riktigt svår kräkfobi. Jag skulle aldrig någonsin tvinga henne att vara ensam när hon är magsjuk!

I ett annat inlägg skriver någon att de nästan förlorat ett barn till följd av magsjuka (ja, det kan faktiskt hända vid extrem uttorkning t.ex), då är det inte så konstigt att de vill vara där och ha koll när något av barnen får magsjuka.

Så nej, jag har ingen förståelse för människor som tycker att en 12-åring "borde" klara sig själv hemma.
    Men du är kanske mer förstående än mig
    Klart att man måste utgå från varje unik situation och det kanske är klantigt och okänsligt av folk att skriva att de borde klara sig men de utgår väl ifrån de tolvåringar de känner och hur de blir av magsjuka. Alla kan inte se saker från allas perspektiv, så är det tyvärr.

Även om de flesta rent fysiskt klarar att sköta spyendet och allt det där på ett bra sätt kan jag ju som mamma säga att jag kommer vara hemma med min tolvåring den dagen jag har en för att stötta och trösta. Man vet ju själv hur ynklig man känner sig och jag som vuxen hade gärna velat ha nån som höll mig i handen vid sjukdom men det lär ju inte ske så jag vill ge mitt barn den kärleken och omtanken så länge jag känner att han behöver det, rent psykiskt.

Men jag kommer inte förlita mig på att försäkringskassan vill betala detta för mig utan jag kommer vara hemma oavsett om jag får en sämre ekonomi just den månaden. Man får prioritera och inte vara en så bortskämd svensk som tror att allt är gratis här i livet.
Svar på tråden Min dotter 12år magsjuk, ingen VAB, vad göra??