• anynom

Minskade fosterrörelser, normala hjärtljud?

Hej! Jag är gravid i v 33 med lilltjejen och har de sista dagarna tyckt att hon rört sig mycket mindre än hon brukar! Hon brukar hålla mig vaken halva nätterna och ge järnet därinne på morgnarna, men nu har hon varit jättestilla. Jag var inne på sjukhuset i söndags för att kontrollera detta, låg med CTG i en timme och hjärtat var HELT PERFEKT. Igår var jag hos barnmorskan och hon lyssnade på hjärtat och var helt nöjd hon med, trots att jag berättat att hon rör sig mindre. Enligt henne så är bebisen så stor nu och har så lite plats att rörelserna blir mindre, men när jag läser omkring är det inte ett svar man ska nöja sig med?

Min bebis verkar inte ha gjort detta bara en dag, hon är fortfarande likadan därinne. Snälla, behöver höra lite solskenshistorier! Är det någon mer som upplevt detta? Vad har det berott på? Det är en stor tjej enligt ultraljud (ca 2100 gram just nu) så hon har ingen näringsbrist och barnmorskan tror inte att jag har havandeskapsförgiftning.

• Svar på tråden Minskade fosterrörelser, normala hjärtljud?
  • zazzah

Åh, vad jobbigt för dig och jag förstår precis känslan. För ett tag sen så hade jag inte känt min bebis på ca 10 timmar (över natten) så vi ringde in till förlossningen och de sa åt oss att komma in på en gång så vi åkte in och gjorde CTG och på vägen in började bebisen röra på sig lite grann. Allt såg fint ut på CTG men vi blev även erbjudna ett UL som vi faktiskt avstod ifrån. Min bm sa att händer det igen ska jag åka in igen på en gång så jag tycker att du ska ringa in till förlossningen igen och fråga efter ett nytt CTG och ett UL. Hoppas allt går bra för dig och bebisen!!

• Blixtlås
    anynom skrev 2013-12-03 12:11:02 följande:

Hej! Jag är gravid i v 33 med lilltjejen och har de sista dagarna tyckt att hon rört sig mycket mindre än hon brukar! Hon brukar hålla mig vaken halva nätterna och ge järnet därinne på morgnarna, men nu har hon varit jättestilla. Jag var inne på sjukhuset i söndags för att kontrollera detta, låg med CTG i en timme och hjärtat var HELT PERFEKT. Igår var jag hos barnmorskan och hon lyssnade på hjärtat och var helt nöjd hon med, trots att jag berättat att hon rör sig mindre. Enligt henne så är bebisen så stor nu och har så lite plats att rörelserna blir mindre, men när jag läser omkring är det inte ett svar man ska nöja sig med?

Min bebis verkar inte ha gjort detta bara en dag, hon är fortfarande likadan därinne. Snälla, behöver höra lite solskenshistorier! Är det någon mer som upplevt detta? Vad har det berott på? Det är en stor tjej enligt ultraljud (ca 2100 gram just nu) så hon har ingen näringsbrist och barnmorskan tror inte att jag har havandeskapsförgiftning.

Är lite i samma sits... Är i v37 nu och igår, inatt och än så länge idag har bebis varit väldigt stillsam. Hon har rörts sig kanske 5 ggr sedan igår och jag börjar med bli lite orolig. Ska till bm i eftermiddag och hoppas på att hon kan lugna mig, annars blir det ett samtal till fl!

Jag är däremot rädd att jag fått havandeskaosförgiftning, svullen om ben, försämrar allmäntillstånd, vallningar och huvudvärk. Huvudvärken kom först igår :(. Dessutom har jag fått utslag på benen som kliar ngt så infernalisk!

Hur har det gått för dig? Blev det en tur till in till fl?
  • Toppen9

Visst buffarna och sparkarnas kan kännas mindre när det blir ont om plats MEN de ska inte minska i antal.

• sammax

Jag är i v 35 nu, men när jag var i v 33, precis som du, upplevde jag samma sak!
    Jag har också en MYCKET livlig bebis där inne, han väcker mig på nätterna sedan är det full rulle där inne mest hela tiden men en natt sov jag som en stock, inget tecken alls där inne, inte när jag steg upp heller. Jag skulle till bm samma dag så jag väntade tills jag kom dit för att fråga/ringa förlossningen. Hon tyckte hjärtljuden lät jättebra men skickade ändå in mig till förlossningen och jag var där två timmar senare. Låg också med ctg i ca en timme men fina hjärtslag och väl där inne började bebisen härja igen :)
    Hur är det med dig nu ett par dagar senare??

• anynom

Hej tack för era svar! Bebisen blev jätteaktiv igen så jag har inte alls varit orolig. Men visst har hon dagar då frekvensen faktiskt minskar och inte bara utförandet, det får jag säga. Som att hon är tröttare vissa dagar. Men jag känner liv där inne varje dag. Kanske är det som hon sparkar vissa gånger in mot ryggen och då känner man mindre? Vet inte. Men det verkar inte som det finns något mer de gör än att ta CTG och om allt är normalt där så är det ingen fara..? usch jämt denna oro!

Hur går det för er alla andra? 

• Blixtlås

Anonym: skönt att läsa! Jag vart inskickad av bm och när jag låg med ctg vaknade hon till liv och förde rövare

Svar på tråden Minskade fosterrörelser, normala hjärtljud?