• jessij

Vad krävs av mig som bonusförälder?

Jag har en undran. Vad för ansvar har jag gentemot min sambos barn?
    Och vad finns det för krav av mig likaså vad har jag rätt till?
    Jag lever ihop med en man som har tre barn sen innan och det har hela tiden pågått en strid mellan honom och barnens mor. Nu har ju även jag blivit inkluderat där.
    Exet pendlar väldigt mycket i vad hon tycker och tänker och ena stunden är allt bra medans en stund senare är allt fel.
    Jag har gjort det bästa jag kan med barnen och vi har en jättebra relation.
    Det har pågått i två år nu och nu sist så brakade det loss ordentligt.
    Hon sa då att om jag sa åt hennes barn en gång till så skulle jag få veta att jag levde. Med en rad andra påhopp så ja, just då orkade jag inte utan svarade dåatt: "bra, då släpper jag allt och inte bryr mig alls." Då gick hon i taket för det istället och började bråka om det. Att jag har krav på mig som bonusmamna att ta fullt ansvar för barnen osv.
    Jag menar självklart inte med detta att jag ska skita i barnen och inte bry mig så. Jag skulle aldrig göra något för att skada eller såra barnen.
    Men vad kan hon kräva av mig?
    Är bara allmänt less på att höra att jag är dålig för att jag faktiskt tar barnen som de vore mina egna, med kärlek, skola, dagis, sjukdomar, regler, aktiviteter...ja allt. Men sen få höra att jag inte får säga till dom, eller säga att jag älskar dom eller något sånt. Men hon vill gärna att jag ska vara med på möten med skola, på sjukhusbesök och andra aktiviteter.
    Vet att det låter konstigt att fråga detta men jag undrar bara hur ni andra föräldrar/ bonusföräldrar gör?

• Svar på tråden Vad krävs av mig som bonusförälder?
  • Fanny b

Som jag ser det är det inte upp till bioföräldern att bestämma hur deras barns bonusföräldrar ska göra.  Vill du ta hand om dina bonusbarn ska du göra det. Det är orimligt att begära att någon som regelbundet tar hand om specifika barn inte får säga till dem. På samma sätt är orimligt att begära att denna person inte får säga att de tycker om barnen. I ditt fall skulle jag avsluta kontakten med bioföräldern, och hänvisa ärenden som rör barnen till barnets pappa.

• ica
    Fanny b skrev 2013-12-03 14:08:09 följande:
    Som jag ser det är det inte upp till bioföräldern att bestämma hur deras barns bonusföräldrar ska göra.  Vill du ta hand om dina bonusbarn ska du göra det. Det är orimligt att begära att någon som regelbundet tar hand om specifika barn inte får säga till dem. På samma sätt är orimligt att begära att denna person inte får säga att de tycker om barnen. I ditt fall skulle jag avsluta kontakten med bioföräldern, och hänvisa ärenden som rör barnen till barnets pappa.

Det enda raka att göra.
Svar på tråden Vad krävs av mig som bonusförälder?