• Jessica 338

motorlampan lyser gång på gång:(

har en saab 95 där motorlampan lyser hela tiden:(, vi har bytt båda landsonderna bak och fram men den varnar ändå att något e fel:(..luftfilter hängde utanför och jag skruvade dit det i dag  och en kompis släkte lampan men  då vi byte den bakre landan som det varnade för..kan det ha något med luftfiltret att göra? det är rent och fint.....kan det hjälpa att kanske smörja luftmassemätaren??? eller kan det vara glapp i någon kabel? har kollar slangar och dom är fina. bilen går och låter precis som den skall.....skall in på besiktning på 2 månader och behöver få den där dumma lampan släckt.....den varnar för lambdasonerna men dom e ju bytta så hur kan den fortfaranda varna????

• Svar på tråden motorlampan lyser gång på gång:(
  • Lizzie 83

Jag kan inget om bilar, men när hi hade det felet på vår Saab 93 var det några slangar som behövde bytas ut. Kostade typ 500 kr, men det tog ett tag för verkstaden att hitta felet. Tror att de inte var riktigt täta....

• Rabarbapuppa
    Lizzie 83 skrev 2013-12-03 22:41:45 följande:
    Jag kan inget om bilar, men när hi hade det felet på vår Saab 93 var det några slangar som behövde bytas ut. Kostade typ 500 kr, men det tog ett tag för verkstaden att hitta felet. Tror att de inte var riktigt täta....
    Det här är inte alls ett dumt förslag faktiskt.
    Saaben är en turbo-bil va?

Jag hade en Golf GTI (med turbo) och den varnade också med gul lampa och man fick till slut "röka" bilen - vilket innebär att man blåser in rök i alla slangar och ser om den är otät eller drar tjuvluft. (man ser ju om rök sipprar ut nånstans där det inte ska) och det visade sig vara en spricka i en vacuum-slang. 

Dessutom var sprickan lurig, den var strax under en slangklämma. 

/Puppa
  • MrRed

TS har redan nämnt luftmassemätaren och om den knasar kan den vara orsaken till problemet. Obd-koderna kan vara lite luriga och förstår att verkstaden kan ha svårt att identifiera felet. Man smörjer inte LMM:en, man byter ut den. När jag bytte på min Audi åkte jag till Mekonomen som gav mig en slant för min gamla. Kan förstås även vara en vacumslang som någon föreslår. Tycker f.ö. att du vänder dig till forum.saabturboclub.com istf att fråga folk här.

• Tre Töser

Vill det sig illa har motorn "kocksat" dvs, den har inte fått smörjning som den ska. Beror på att SAAB-aRna behöver få oljan bytt oftare än rekommenderat, samt för litet oljetråg= lite olja att smörja med. Detta "oilsludge" fal är vanligt på Saab 9-5. Det blir dyrt, Vet inte vilken lampa som lyser, men be verkstaden kolla termostater också. Vi bytte nyliga efter att varningslampan lyste. Det är billigare! Lycka till!

• Jessica 338
    Tre Töser skrev 2013-12-05 11:46:00 följande:
    Vill det sig illa har motorn "kocksat" dvs, den har inte fått smörjning som den ska. Beror på att SAAB-aRna behöver få oljan bytt oftare än rekommenderat, samt för litet oljetråg= lite olja att smörja med. Detta "oilsludge" fal är vanligt på Saab 9-5. Det blir dyrt, Vet inte vilken lampa som lyser, men be verkstaden kolla termostater också. Vi bytte nyliga efter att varningslampan lyste. Det är billigare! Lycka till!
    vi byter olja var 1000 mil och den e mer än väl servad...men vi skall byta luftfilter och bränslefilter, kolla tändstiften och kolla alla kontakter till lamban, kolla slangar och smörja LMM..så skall kolla allt detta först innan vi lämnar in den..så HOPPAS det e något av detta för e beroende av denna bil till jobbet...
  • Rabarbapuppa
    Jessica 338 skrev 2013-12-05 13:07:25 följande:
    vi byter olja var 1000 mil och den e mer än väl servad...men vi skall byta luftfilter och bränslefilter, kolla tändstiften och kolla alla kontakter till lamban, kolla slangar och smörja LMM..så skall kolla allt detta först innan vi lämnar in den..så HOPPAS det e något av detta för e beroende av denna bil till jobbet...
    Alltså du måste antingen lägga ner det här med "smörja LMM" - eller förklara vad du faktiskt menar.
    En LMM består av tunna platinatrådar och att ens röra den är direkt olämpligt. Att "smörja" (med vad?) skulle ändra resistans och hela motorstyrningen får ju spunk?!

/Puppa 
  • TryckNisse
    Jessica 338 skrev 2013-12-03 17:53:26 följande:
    har en saab 95 där motorlampan lyser hela tiden:(, vi har bytt båda landsonderna bak och fram men den varnar ändå att något e fel:(..luftfilter hängde utanför och jag skruvade dit det i dag  och en kompis släkte lampan men  då vi byte den bakre landan som det varnade för..kan det ha något med luftfiltret att göra? det är rent och fint.....kan det hjälpa att kanske smörja luftmassemätaren??? eller kan det vara glapp i någon kabel? har kollar slangar och dom är fina. bilen går och låter precis som den skall.....skall in på besiktning på 2 månader och behöver få den där dumma lampan släckt.....den varnar för lambdasonerna men dom e ju bytta så hur kan den fortfaranda varna????
    Om motorlampan lyser konstant .kan det även vara ett  fel på en bromskrets..
  • Noname00
    TryckNisse skrev 2013-12-06 16:52:48 följande:
    Om motorlampan lyser konstant .kan det även vara ett  fel på en bromskrets..
    Försöker du lura någon eler vad är det frågan om.
    Hur kan den vara relaterat till bromsarna.
    Den lyser eftersom bilen lagrat en felkod för motorstyrningen.
  • Noname00

Den som har felsökt er bil saknar kunskaper och har givit er felaktig information eller så har ni blivit blåsta.

Att en motorlampa lyser betyder att bilen har lagrat en felkod gällande motorstyrningen.
    På Saab är det ganska vanligt att man får felkod på en tändspole och då byter man hela kassetten.

Ett annat vanligt fel är tex "lamdasonder utanför sitt reglerområde"det vanligaste felet man gör då är att man byter sonder i tron om att de är trasiga vilket så ej är fallet då det är blandningskoder.
    Dvs det kommer in för mycket syre detta rapporteras av sonderna till databoxen som försöker kompensera med mer bensin för att försöka hålla rätt blandning.
    Det går att hålla rätt blandning ett tag men ju mer luft det kommer in så hamnar det till slut utanför området för hur mycket det går att kompensera, databoxen lägger då en felkod.
    För att lägga dessa felkoder för blandning så måste sonderna fungera.
    Det är väldigt vanligt att man har en luftläcka oftast en sprucken slang kan vara så liten som 5mm som utvidgar sig av värmen därför kan lampan komma och gå vartefter den pendlar inom och utanför reglerområdet.
    Sonderna kan man dessutom enkelt se om de fungerar det genererar en liten spänning 0,1-0,9 mv pendlar det så fungerar dom, det bör man kolla innan man byter sonder.

Läs av felkoderna och tala om exakt vad det är för felkoder så blir det lättare att hjälpa er.

• Noname00
    queenofhearts skrev 2014-11-15 11:03:33 följande:

Vi har precis samma fel som TS beskriver.
    Fick ni rätt på bilen?

Läs av felkoden då har man något att gå efter, det kan vara enkelt löst.
  • Gymkille81

På min 9-5 var det tändkasetten som var kass! Lampan lyste från och till Vst bytte kasset och sedan funkaden ok!

• Mims72

Jag har en seat Leon och motorlampan lyser pga katalysatorn . Den renar inte som den ska .

• Rabarbapuppa
    Mims72 skrev 2015-01-08 11:42:26 följande:

Jag har en seat Leon och motorlampan lyser pga katalysatorn . Den renar inte som den ska .

Hur vet du att det är katalysatorn?
    Vad är felkoden bakom den gula varningslampan?

Kan ju lika gärna vara lambdasond/erna som är dåliga. 
    Har du helknasiga utsläppsvärden på besiktningen eller?

/Puppa
  • Mims72

Ja den har varit inne på besiktningen och där visade det sig att det var katalysatorn som inte renade som den ska . Lamda är bytt både bak och fram .

• VillaHolland

Motrlampan lyser konstant, detta efter! att "ABS " lampan varnat till och från ett antal ggr.

Nu lyser inte ABS-lampan.

Skall göra check på detta i veckan.

• Noname00
    VillaHolland skrev 2015-11-21 23:24:48 följande:

Motrlampan lyser konstant, detta efter! att "ABS " lampan varnat till och från ett antal ggr.

Nu lyser inte ABS-lampan.

Skall göra check på detta i veckan.

De har ingen relation till varandra, vad är det för bil?
Svar på tråden motorlampan lyser gång på gång:(