• Anonym (kopp)

ordinarie vårdare sjuk mer än 60 dagar/år

"Hur många dagar kan jag ta ut?
    Föräldrarna kan få tillfällig föräldrapenning
    under högst 120 dagar per barn och år. Men
    efter 60 dagar kan du inte få ersättning vid
    ordinarie vårdares sjukdom eller smitta."

Fattar jag rätt, så kan inte den andre föräldern ta tillfällig föräldrapenning efter 60 dagar om jag som ordinarie vårdare fortfarande är sjuk eller blir sjuk igen?Vem ska ta hand om mina barn efter 60 dagar om jag som ordinarie vårdare fortfarande är sjuk?

Kan den andre föräldern ta tillfällig föräldrapenning 60 dagar på barn nr 1 och sedan 60 dagar på barn nr 2, spelar åldern på barnet någon roll vilken man börjar ta ut tillfällig föräldrapenning på? Men vad händer då om 120 dagar?

måste man ha kvar vanlig föräldrapenning kvar om man ska ta ut tillfällig föräldrapenning? iså fall hur många då?
  • Svar på tråden ordinarie vårdare sjuk mer än 60 dagar/år
  • Anonym (kopp)

Såg att texten blev konstig.

"Hur många dagar kan jag ta ut?
    Föräldrarna kan få tillfällig föräldrapenning

under högst 120 dagar per barn och år. Men

efter 60 dagar kan du inte få ersättning vid

ordinarie vårdares sjukdom eller smitta."

Fattar jag rätt, så kan inte den andre föräldern ta tillfällig föräldrapenning

efter 60 dagar om jag som ordinarie vårdare fortfarande är sjuk eller blir sjuk igen?

Vem ska ta hand om mina barn efter 60 dagar om jag som ordinarie vårdare

fortfarande är sjuk?

Kan den andre föräldern ta tillfällig föräldrapenning 60 dagar på barn nr 1

och sedan 60 dagar på barn nr 2, spelar åldern på barnet någon roll vilken

man börjar ta ut tillfällig föräldrapenning på? Men vad händer då om 120 dagar?

måste man ha kvar vanlig föräldrapenning kvar om man ska ta ut tillfällig

föräldrapenning? iså fall hur många då?

• Försäkringskassan

Hej!

Ja det stämmer. 

När ett barn är sjukt kan man få tillfällig föräldrapenning under 120 dagar per barn och kalenderår. Gäller för barn som inte fyllt 12 år. Men de sista 60 dagarna kan inte betalas ut när den som brukar ta hand om barnet är sjuk.  

Om den andre föräldern har kvar föräldrapenning för barnen kan dessa dagar tas ut när de 60 st tillfällig föräldrapenning dagarna är uttagna per barn.

Hälsningar Ellen,

handläggare

Svar på tråden ordinarie vårdare sjuk mer än 60 dagar/år