• MaaxMaax

Vilken är din favoritkaraktär i Mumin-böckerna?

Hej! Tycker det vore kul att veta vem i Muminböckerna som är er favorit? Eller kanske vem ni identifierar er med, eller känner lite extra för på något sätt.
    Skriv gärna vem, på vilket sätt, och varför :)

Veni Sancte Spiritus - - - Blogg: stadiggrund.blogspot.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-04 09:57
    Lite snabb på tangenterna - Naturligtvis ska det stå Filifjonkan!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken är din favoritkaraktär i Mumin-böckerna?
  • MaaxMaax
    DenNamnbitne skrev 2013-12-04 10:16:24 följande:
    Du har glömt flera viktiga figurer. Var är Stinky, Häxan och Häxans dotter?
    De har inte så framträdande roller i böckerna. Stinky tex är bara med i en av böckerna. Häxan och dottern är bara med i den animerade serien
  • DenNamnbitne

Jaha. Jag har i huvudsak sett serien som är förtjusande.

MaaxMaax skrev 2013-12-04 10:21:31 följande:
    De har inte så framträdande roller i böckerna. Stinky tex är bara med i en av böckerna. Häxan och dottern är bara med i den animerade serien

• MaaxMaax
    DenNamnbitne skrev 2013-12-04 10:25:16 följande:
    Jaha. Jag har i huvudsak sett serien som är förtjusande.
    Jag gillar serierna väldigt mycket också :) Men rekomenderar att läsa böckerna, de är fantastiska!
  • Josephine96

Minns inte vilka typ hälften av dem är men tror Sniff är min favorit, Snusmumriken är la för mysig också.

• Rafael90

STINKY såklart!! Kyss trots att jag är vuxen har jag ett Stinky-gosedjur i sängen som min mamma köpte åt mig i Finland.

• Aniiee
    MaaxMaax skrev 2013-12-04 09:56:48 följande:
    Du menar att hon är baserad på Toves partner Tuulikki? 
    Ja, precis.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Flash Gordon

Får väl bli Muminpappan då. Den forne äventyraren som, nu fast i vardagslivet, då och då drömmer sig tillbaka till "storslagna" tider.

Eller möjligen Hemulen som bökar och stökar med sitt när han försöker få ihop allt med vetenskaplig exakthet i räta rader

Alla karaktärerna är väl egentligen bra men jag tycker nog det är för mycket sorg över dem alla, lite generellt så jag kan inte tycka att jag känner igen mig i direkt i någon av dem.

Knyttet är också en bra karaktär (men sorglig) men är ju inte med i Mumintrollen.

• Xenia

Jag gillar Mumin, Muminmamman, Lilla My och Snusmumriken. Mlåteumin är snäll och lite vem som helst. Muminmamman är den eviga mamman som alltid vet hur man tar hand om andra. Lilla My låter ingen annan sätta sig på henne. Snusmumriken är alltid fri och låter sig inte bindas, han går sin egen väg.

Men jag röstade på Hemulen. Inte den jag tycker bäst om (de flesta vill vara Lilla My eller Snusmumriken) utan den jag liknar mest.

Svar på tråden Vilken är din favoritkaraktär i Mumin-böckerna?