• Anonym (Styvförälder)

Ett forum för styvföräldrar eller ett forum för bittra bioföräldrar??

Funderar lite grann på meningen av detta forum. Jag trodde det var till för styvföräldrar för att de ska kunna dela med sig av sina tankar och funderingar, få tips och råd. Precis som forumet för pappor är till för pappor. Det märkliga är att jag får mer svar på mina trådar av bioföräldrar än av styvföräldrar! Tänk om det vore så på pappaforumet att det var fler mammor som svarade där än pappor! Poängen att ha ett eget forum är då lite förlorad. Och så tycker jag det är här, kanske saknas det ett forum för bittra bioföräldrar som vill häva  ut sig sin skit för att deras barn har en styvförälder som är dum i huvudet? (ja det finns såna med!) Kanske ska ni då skriva till FL och be dem skapa en sådan grupp, istället för att häva ut skiten på ex. mig som redan har en biomamma som har fått kontaktförbud (efter allt hon har utsatt mig för). För jag behöver råd och stöd för att behandla min bonusar på bästa sätt, inte mer skit och okonstruktiv kritik. 

• Svar på tråden Ett forum för styvföräldrar eller ett forum för bittra bioföräldrar??
  • Anonym (H)
    nymedlem skrev 2013-12-04 13:47:22 följande:

Jag hänger här och jag har aldrig haft några problem med bonusungarna.

Tror mycket beror på vilken inställning man har till sin partners barn och "förra liv".
    Eller så har du bara haft tur...och slipper många av de problem som är en verklighet i många styvfamiljer. Men skyll inte på bonusmammorna för att det inte fungerar. De flesta bonusmammor jobbar häcken av sig för att det ska fungera och tacken är oftast ingenting eller griniga och bortskämda ungar! Till sist tröttnar man....och nånstans måste man få söka stöd av de som är i samma situation utan att bli påhoppad av människor som inte har en aning om vad det innebär att leva styvfamiljslivet. Det är oftast väldigt otacksamt!  
  • nymedlem
    Anonym (H) skrev 2013-12-04 15:44:06 följande:
    Eller så har du bara haft tur...och slipper många av de problem som är en verklighet i många styvfamiljer. Men skyll inte på bonusmammorna för att det inte fungerar. De flesta bonusmammor jobbar häcken av sig för att det ska fungera och tacken är oftast ingenting eller griniga och bortskämda ungar! Till sist tröttnar man....och nånstans måste man få söka stöd av de som är i samma situation utan att bli påhoppad av människor som inte har en aning om vad det innebär att leva styvfamiljslivet. Det är oftast väldigt otacksamt!  

Jag har haft 3 ex som hade barn. Har aldrig haft problem med någon av barnen eller dess biomammor.

Jag är ingen bitter biomamma själv och kommer aldrig bli det eftersom jag aldrig kommer ha någon bonusmamma till mitt barn.

Förstår att en del har det jobbigt i sina styvfamiljer, men det ska aldrig skyllas på barnen vilket det oftast gör.
    Bortskämd, curlad, ouppfostrad och helt enkelt jättevidrig är ord man ofta läser om bonusbarnen.
  • Anonym (H)
    nymedlem skrev 2013-12-04 15:55:56 följande:

Jag har haft 3 ex som hade barn. Har aldrig haft problem med någon av barnen eller dess biomammor.

Jag är ingen bitter biomamma själv och kommer aldrig bli det eftersom jag aldrig kommer ha någon bonusmamma till mitt barn.

Förstår att en del har det jobbigt i sina styvfamiljer, men det ska aldrig skyllas på barnen vilket det oftast gör.
    Bortskämd, curlad, ouppfostrad och helt enkelt jättevidrig är ord man ofta läser om bonusbarnen.
    Många gånger är det  sanningen också. Barn kan vara för jävliga helt enkelt.
  • Anonym (bonusliv.se)

Tänk om det fanns en helt egen sida åt oss BONUS-föräldrar? 

Typ www.bonusliv.se 

Jag skulle hänga där istället och slippa snubbla over en hel massa onödigt babbel

Då kan vi ha olika forum for olika åsiker

-BitterBio
    -BitterBonus
    -Pappor
    -LyckligBonus 

etc.. 

Vem e på?

• Litet My

Anonym(H): Varför skulle det aldrig kunna vara en bonusmamma fel att det inte fungerar? Av 3 vuxna kring barnet är det bara två som alltid är skyldiga medan den sista aldrig kan vara det?

• Anonym (mm)
    nymedlem skrev 2013-12-04 15:55:56 följande:

Men grejen är ju att det mesta du räknar upp nu går tillbaka till föräldrarnas uppfostran, jag tolkar inte att man skyller på barnen, grejen är ju att många som uttrycker ex curlad bortskämd unge, man skyller ju egentligen inte då på barnet, så blir min tolkning, för den som skämt bort och curlat är ju föräldrarna.

Likaväl som du säger att du tror det handlar om vilken inställning man har när man går in i en sån relation så tror jag att det ofta beror på folks inställning när man läser inlägg vad man tolkar.
  • Anonym (mm)
    Anonym (Styvförälder) skrev 2013-12-04 13:34:10 följande:
    Du har helt klart en poäng. Men det finns väldigt många trådar som inte är av det slaget, där TS lämnat för mkt åt egen tolkning (= inte uttryckligen skriver att hon inte hatar barnet och att hon vill barnets bästa), som blir som ett slagfält. När jag skriver här så skriver jag för att ge stöd och råd, inte för att trycka ner någon som antagligen har det jävligt jobbigt redan som det är. För det är SVÅRT att vara bonusförälder och det är ännus SVÅRARE att vara en bra sådan. Och jag tror de som det är lätt för, ja de lyckliga jäklarna hänger inte här.

Jag brukar också se det så, jag brukar se det som frustrerade känslor, och är man frustrerad kanske man inte alltid uttrycker sig så bra och har kanske minst av allt lust att börja inlägget med hur bra allt är annars, inte behöva ha så mycket utläggningar om annat än själva problemet.

Sen tycker jag ju inte för den sakens skull att man ska uttrycka sig respektlöst mot någon men en viss frustration får man lov att försöka förstå.
  • Anonym (Bio&Bonus)
    Anonym (mm) skrev 2013-12-04 23:21:15 följande:

Men grejen är ju att det mesta du räknar upp nu går tillbaka till föräldrarnas uppfostran, jag tolkar inte att man skyller på barnen, grejen är ju att många som uttrycker ex curlad bortskämd unge, man skyller ju egentligen inte då på barnet, så blir min tolkning, för den som skämt bort och curlat är ju föräldrarna.
    Likaväl som du säger att du tror det handlar om vilken inställning man har när man går in i en sån relation så tror jag att det ofta beror på folks inställning när man läser inlägg vad man tolkar.

Fast om man nu vill bli bemött utefter hur jobbigt man tycker att det är så kanske man får lov att nyansera sig lite. Man måste inte utrycka sig i stil med "jag hatar sambons söndercurlade ungar" och tro att alla läser in nyanserna och tolkar in det som självklart att man inte menade så som man skrev.
  • nymedlem
    Anonym (Bio&Bonus) skrev 2013-12-05 01:01:41 följande:

Fast om man nu vill bli bemött utefter hur jobbigt man tycker att det är så kanske man får lov att nyansera sig lite. Man måste inte utrycka sig i stil med "jag hatar sambons söndercurlade ungar" och tro att alla läser in nyanserna och tolkar in det som självklart att man inte menade så som man skrev.

Exakt! Det är ordvalet om barnen som jag stör mig på. Hade det istället stått "jag hatar min man som har curlat sönder sina barn" så hade det tolkats helt annorlunda.
  • Anonym (BB)
    nymedlem skrev 2013-12-05 10:46:03 följande:
    Exakt! Det är ordvalet om barnen som jag stör mig på. Hade det istället stått "jag hatar min man som har curlat sönder sina barn" så hade det tolkats helt annorlunda.

• Anonym (mm)
    Anonym (Bio&Bonus) skrev 2013-12-05 01:01:41 följande:

Nej jag skulle inte heller anse det okej man uttrycker att man "hatar" ungarna.

Men som ts även beskriver i inlägg 9 när det finns utrymme för tolkning så tolkas det allt för ofta åt att man hatar sina styvbarn. Många börjar sina inlägg med att beskriva hur de älskar sin bonus som sin egen just för att slippa påhoppen. Det är ju egentligen irrelevant, har man problem i relationen så har man, man måste inte älska sina styvbarn som sina egna för att ha en bra relation. Jag utgår ifrån att man inte hatar sina styvbarn även om man ogillar sånt de gör eller säger.

Jag tycker inte jag läst så många inlägg där man hatar barn, de fördömande kommentarerna kommer ändå.
  • FrökenKanSjälv

Jag önskar att forumet hette StyvFAMILJER istället för Styvföräldrar. Jag lever styvfamiljsliv eftersom jag har barn, men min sambo har inga barn. Vi har svårigheter precis som alla andra familjer och jag behöver också ventilera problem ibland.

Den största nyttan jag (och min sambo) har av det här forumet är att jag lärt mig väääääldigt mycket om vad som är jobbigt för bonusföräldrar. Jag försöker helt enkelt lära mig härifrån hur jag ska bete mig för att göra livet enklare för min sambo.

Utöver det tar jag nog oftast parti för bonusmammorna, 95% av trådarna skrivs av någon som vill ha hjälp eller råd och det är för det mesta uppenbart att det är bioföräldrarna som skapat problemen.

Svar på tråden Ett forum för styvföräldrar eller ett forum för bittra bioföräldrar??