spelberoende - stanna eller gå?
För att göra det kort träffade jag min kille för 2½ år sedan, efter ½år blev vi sambo och kort därefter fick jag redan på att han har ett spelmissbruk som han nekade. Det var bekräftat av anhöriga att han hade ett missbruk så mina tankar/magkänslor stämde, men han nekade allt i alla dessa år.
För tre månaders sedan flyttade jag ifrån honom, jag fick nog av alla lögner, bortspelade löner osv osv.
För en 1½ månad sedan erkände han sitt missbruk, han hade nu nått botten, skuldsatt, skyldig privatpersoner och företagare pengar, kunde ej ta sig till jobbet osv. Han började gå på stödgrupp som han regelbundet gått på.
Jag började få hopp om en ljus framtid. och hade planer på att få det att funka igen, fram tills hans återfall igår. Han hade svårt att låta bli när lönen inkom, han grät hysteriskt och bad mig följa med till hans stödperson, han ville överlåta ekonomin till mig, han kan inte motstå frestelsen när tillgången till det finns inom bara ett knapptryck.
Nu till problemet, mitt hjärta slits isär! Vad ska jag göra? Ska jag välja att ge det en sista chans och stötta honom? Kan han bli spelfri nu när han vill och med rätt medel? Samtidigt, vågar jag ge mig in i detta? Vågar jag riskera och bli sårad igen? Jag vet vägen dit är lång och kampen är hård och risk för återfall finns. Stödperonen sa att det är en självklarhet att återfall finns när pengar är serverade framför honom, för att bli frisk måste man offra allt och sätta upp spärrar.
Jag har hela tiden velat han själv ska inse, erkänna missbruket och låta någon ta kontroll över hans ekonomi. Idag vill han allt detta jag så länge strävat efter men varför tvekar jag nu?