• Anonym (Vad?)

Jag får inte kalla mig bonus(styv)mamma/barnvakt

Hej allesammans! Jag har en liten fråga kring en tillsägelse jag fick av biomamman till min pojkväns 3,5 åriga son. Hon har sagt till mig att jag aldrig får kalla mig bonusmamma eller liknande till barnet. Jag får heller inte yttra mig om att vara barnvakt åt pojken heller. Är det larvigt av henne att ge sådana regler till mig eller är det sådant man får acceptera som pappas nya flickvän? 
    Bakgrund: jag har varit delaktig i sonens liv i ca 2,5 år. Alltså så lång tid som jag och pojkvännen varit tsm. Min pojkvän lämnade mamman helt när han träffade mig. Dom var inte tillsammans när vi träffade utan hade haft ett uppbrott på ca 1-2 veckor när vi sågs. Dom hade ett av och på förhållande så jag antar att hon hade räknat med att det skulle bli dom igen. Men så kom jag och förstörde allt. Hon hotade och trakasserade mig under min och pojkvännens första tid tillsammans. Hon snokar fortfarande i våra privatliv (sånt som handlar om allt annat än sonen). Hon är otroligt manipulativ och kräver kontroll över allt. Det har gett konsekvenser i min pojkväns och hennes relation till varandra som föräldrar. Dom har svårt att ha kontakt med varandra utan att hon ställer alla möjliga krav på honom, men ska inte ha några krav själv. Hon ser det som att min pojkvän bara har skyldigheter och hon har bara rättigheter. 
    Jag har iaf varit delaktig i sonens liv och varit barnvakt åt honom när pojkvännen varit på jobbet. Detta har inträffat en gång. Jag la upp bilder på sonen och skrev "barnvakt till sötnosen" (eller något liknande) på FB. Då ringde hon och sa att jag inte ska kalla mig barnvakt åt honom och jag kommer aldrig vara en bonusmamma till sonen. Pojkvännen tycker det här är löjligt men jag vet inte vad jag ska tycka. Jag har inga egna barn ännu men jag ser inte min pojkväns son som vem som helst heller. Jag har aldrig sagt tlll sonen att han ska kalla mig något annat än mit namn och jag har aldrig talat illa om hans mamma med honom på något sätt. Alltid uppmuntrat honom till att se henne med gott perspektiv. Vi är alla i 20 års ålder (pojkvännen 23)
    Så nu till er föräldrar (eller icke föräldrar), har hon rätt i det hon sa eller var det löjligt? 
  • Svar på tråden Jag får inte kalla mig bonus(styv)mamma/barnvakt
  • Ess
    BioBonus skrev 2014-06-11 10:11:24 följande:

Men om man nu är den typen som visar bilder på sin vardag, och har fler barn i familjen - blir det inte lite uteslutande om man bara lägger upp bilder på de tre andra telningarna i familjen, men inte den fjärde. För att mamma blir sur om hon har trevligt med någon annan än henne?
    Det kan ju också bli fel. Och vems känslor ska man ta hänsyn till då? Barnets, eller mammans?

Det tycker jag att man kan förklara för barnen, att man inte får ta det beslutet att lägga ut bilder till allmän beskådan på barn man inte är förälder åt.
    Jag tror inte att det är några problem utan att dom köper det, ingen får ju fota hur som helst på varken dagis eller skola heller.
  • BioBonus
    Ess skrev 2014-06-11 10:41:22 följande:
    Det tycker jag att man kan förklara för barnen, att man inte får ta det beslutet att lägga ut bilder till allmän beskådan på barn man inte är förälder åt.
    Jag tror inte att det är några problem utan att dom köper det, ingen får ju fota hur som helst på varken dagis eller skola heller.
    Visst får man förklara det. Säga som det är - mamma vill inte att jag lägger ut bilder på dig, så då gör jag inte det.
  • BioBonus

Fast i TS fall så verkar det inte vara bilderna som är problemet, för det har mamma inget emot. Det var det faktum att hon kallade sig barnvakt till sötnosen som det blev liv om.

• Solidaritet
    sextiotalist skrev 2014-06-11 10:26:35 följande:

jag har vänner som inte vill att andra än de själva ska publiciera bilder på deras barn, jag har vänner som inte ens vill ha deras barn publicerade på FB

Ja, det är väldigt olika.
  • Brumma
    Solidaritet skrev 2014-06-11 10:14:06 följande:
    Anledningen till att inte lägga ut bilder på barn är för att värna om deras integritet eftersom de själva inte kan ta ställning till det ännu. Därför är det olämpligt att en person som inte är vårdnadshavare på eget bevåg lägger ut bilder på barnet på exempelvis Facebook.
    Men - som Biobonus påpekar. Eftersom varken mamman eller pappan har problem med att TS lägger upp bilder på barnet är ju det ett ickeproblem.

Det mamman blev arg över var ju att TS kallade sig barnvakt...
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2014-06-11 10:26:35 följande:

jag har vänner som inte vill att andra än de själva ska publiciera bilder på deras barn, jag har vänner som inte ens vill ha deras barn publicerade på FB
    Och då respekterar man självklart det.

Men bu är ju det inte fallet hör vad jag förstår utan problemet är ju att TS kallade sig barnvakt. Inte att hon la upp en bild på Facebook...
  • Ess
    Brumma skrev 2014-06-11 12:19:35 följande:
    Och då respekterar man självklart det.
    Men bu är ju det inte fallet hör vad jag förstår utan problemet är ju att TS kallade sig barnvakt. Inte att hon la upp en bild på Facebook...
    Är det inte lite underligt att lägga en bild helt utan text?

Frågan kommer ju då vem barnet är, och då kommer hon ändå att få skriva det förhatliga ordet "barnvakt".

Hade jag nu känt ett enormt behov att skriva en statusuppdatering, så hade jag bara neutralt skrivit att jag var barnvakt, varken mer eller mindre än det.
    Fast i detta läget hade jag gjort som sextiotalist och inte öst mer bensin på elden, och försökt hålla mamman så ovetandes som möjligt om hur vi lade upp det hemma hos oss.
  • Brumma
    Ess skrev 2014-06-11 12:34:28 följande:
    Är det inte lite underligt att lägga en bild helt utan text?

Frågan kommer ju då vem barnet är, och då kommer hon ändå att få skriva det förhatliga ordet "barnvakt".

Hade jag nu känt ett enormt behov att skriva en statusuppdatering, så hade jag bara neutralt skrivit att jag var barnvakt, varken mer eller mindre än det.
    Fast i detta läget hade jag gjort som sextiotalist och inte öst mer bensin på elden, och försökt hålla mamman så ovetandes som möjligt om hur vi lade upp det hemma hos oss.
    Jo. Fast diskussionen här rör sig om att TS la upp en bild olovandes. Men det är ju inte det hon blev arg på...

Hon hade väl likagärna kunnat balla ur om farmor berättade för henne att TS suttit barnvakt..

Hela diskussionen är "onödig" då det är ett annat problem som ligger bakom.

Kontentan är väl - är det ok för TS att överhuvudtaget säga att hon suttit barnvakt åt bonusbarnen eller för den delen kalla sig bonusmamma?

Oavsett om hon lägger det på Facebook eller inte..
  • Ess
    Brumma skrev 2014-06-11 12:50:12 följande:
    Jo. Fast diskussionen här rör sig om att TS la upp en bild olovandes. Men det är ju inte det hon blev arg på...
    Hon hade väl likagärna kunnat balla ur om farmor berättade för henne att TS suttit barnvakt..
    Hela diskussionen är "onödig" då det är ett annat problem som ligger bakom.

Kontentan är väl - är det ok för TS att överhuvudtaget säga att hon suttit barnvakt åt bonusbarnen eller för den delen kalla sig bonusmamma?
    Oavsett om hon lägger det på Facebook eller inte..
    Att lägga ut det på en social media som mamman uppenbarligen kollar, är inte så väl genomtänkt.
    Vad dom gör hemma hos sig har inte mamman med att göra. Men att under en pågående konflikt elda på ännu mer är inte så genomtänkt.
    Det är det jag vänder mig emot. Jag ser det som viktigare att dom värnar hennes rätt att sitta barnvakt och att dom bestämmer i deras familj, att sen skriva det på mammans näsa är bara onödigt.

Om exet pratar med farmor så hoppas jag att hon är informerad om hela situationen, så att hon bara svarar -Det vet jag inget om det får du ta med xx (sonen). 
  • Solidaritet
    Brumma skrev 2014-06-11 12:18:09 följande:
    Men - som Biobonus påpekar. Eftersom varken mamman eller pappan har problem med att TS lägger upp bilder på barnet är ju det ett ickeproblem.
    Det mamman blev arg över var ju att TS kallade sig barnvakt...

Ja, detta är en generell anledning till varför det är olämpligt.
Svar på tråden Jag får inte kalla mig bonus(styv)mamma/barnvakt