Jag flög ensam med mina två (2,5 år & 6 månader) för ett litet tag sedan. Var hyfsat nervös innan. Storebror är rätt flygvan, men sista resan innan det var en smärre katastrof (vi hade helt missat att förbereda honom på att han måste sitta i egen stol eftersom han blivit två - big mistake!).
Men - det gick precis hur bra som helst! Trots väldigt dåliga förutsättningar faktiskt. På ditvägen ströks vårt flyg och vi blev ombokade i sista minuten. Pga diverse missförstånd höll vi på att missa anslutningsflyget så jag rusade genom Tegel (Berlin) med lillasyster i sele, handbagage i ryggsäck och storebro på höften ("Mamma! Båda barnen! Fortare!" hojtade han glatt). På hemvägen ströks vårt anslutningsflyg och vi var tvungna att sova en natt på hotell och resa vidare dagen därpå. Jag är inte alls rädd för att resa ensam med barnen längre - om allt detta gick bra så klarar vi allt!
Jag förberedde storebror minutiöst så han visste utantill exakt vad som skulle hända. (Gosedjuret genom säkerthetskontrollen, man sitter på sin plats i flygplanet och läser, ritar och äter godis, men man gråter inte. Det kan bli lite oväsen, men det är inte farligt. Man går själv eller åker i vagnen, men mamma kan inte bära osv osv osv). Lillasyster hängde mest på hon är ju lite yngre än din minsta.
Med mat och mutor kommer man rätt långt tycker jag. Packa gärna ner några nya småsaker som kan vara spännande en stund. Mina har alltid somnat efter ett tag (utom en 4-timmars helvetesresa med en 1,5-åring som var totalt uppjagad hela tiden, men det var verkligen ett undantag).
Ersättning i tetra (eller pulver i vällingdoserare), majskrokar, fingerdockor, magnetrittavla... Mycket beror ju på hur lång flygresan är också!