• marla333

Flyga ensam med två barn, tips?

I jul ska jag flyga ensam med mina två barn som är 3 och 1år. 3åringen har flugit förut, och henne blir det nog inga problem med. Men oroar mig för 1åringen! Hon kommer inte vilja sitta i knät, inte vilja vara fastspänd eller kommer vara tyst och stilla under flygningen. Hur kan jag roa en 1åring? Vill inte vara uppe i gången och springa, så behöver tips på grejer som gör att man kan sitta still. Länge...

• Svar på tråden Flyga ensam med två barn, tips?
  • Spank

Har gjort den resan.... Efter det åkte jag inte utomlands på 5 år. Inte med barn alltså. Men lycka till ;)

• Bridie

Äsch ta det bara lugnt och stressa inte, gör det till ett äventyr! Jag bor utomlands och flyger hem själv med två barn flera ggr om året. Se till att packa smart med blöjor etc nära till hands och ha en liten överraskning för dem att öppna på flyget, en liten bok, pyssel och en påse kex... det värsta tycker jag är att släpa med sig två ungar in på flyplanstoan men som tur är är min äldsta gammal nog att sitta kvar själv nu medans jag går med lillebror...

• WSalma

Jag flög ensam med mina två (2,5 år & 6 månader) för ett litet tag sedan. Var hyfsat nervös innan. Storebror är rätt flygvan, men sista resan innan det var en smärre katastrof (vi hade helt missat att förbereda honom på att han måste sitta i egen stol eftersom han blivit två - big mistake!).

Men - det gick precis hur bra som helst! Trots väldigt dåliga förutsättningar faktiskt. På ditvägen ströks vårt flyg och vi blev ombokade i sista minuten. Pga diverse missförstånd höll vi på att missa anslutningsflyget så jag rusade genom Tegel (Berlin) med lillasyster i sele, handbagage i ryggsäck och storebro på höften ("Mamma! Båda barnen! Fortare!" hojtade han glatt). På hemvägen ströks vårt anslutningsflyg och vi var tvungna att sova en natt på hotell och resa vidare dagen därpå. Jag är inte alls rädd för att resa ensam med barnen längre - om allt detta gick bra så klarar vi allt!

Jag förberedde storebror minutiöst så han visste utantill exakt vad som skulle hända. (Gosedjuret genom säkerthetskontrollen, man sitter på sin plats i flygplanet och läser, ritar och äter godis, men man gråter inte. Det kan bli lite oväsen, men det är inte farligt. Man går själv eller åker i vagnen, men mamma kan inte bära osv osv osv). Lillasyster hängde mest på hon är ju lite yngre än din minsta.

Med mat och mutor kommer man rätt långt tycker jag. Packa gärna ner några nya småsaker som kan vara spännande en stund. Mina har alltid somnat efter ett tag (utom en 4-timmars helvetesresa med en 1,5-åring som var totalt uppjagad hela tiden, men det var verkligen ett undantag).

Ersättning i tetra (eller pulver i vällingdoserare), majskrokar, fingerdockor, magnetrittavla... Mycket beror ju på hur lång flygresan är också!

• Tadelle

Köp platser med extra benutrymme så kan barnen leka på golvet där ni sitter. Så gjorde vi med vår 1åring

• Florimell

Åh, herrejisses, jag ska göra samma sak i februari, med en då 5 månaders och en 4,5 åring... Har smått ångest redan nu. 4,5 åringen har flugit flera gånger innan, men ändå. Har dessutom en benskada som gör att jag inte kan bära eller gå så bra också, som grädde på moset. Men det ska väl gå det med... Lycka till, och kom gärna med does and don'ts sedan ;)

• Dixie

Glöm inte att packa extrakläder till dig och barnen, lätt att spilla om man har en 1åring i knät!

• YokohamaNr2

Hur långt är det du ska flyga? det kommer gå bra! det jobbiga är just som du säger när de ska spännas fast under start och landning. JAg brukar alltid försöka ta morgonflyg då mina barn då oftast somnar.

Mycket snacks skulle jag tipsa om, saker den lilla kan bita, suga, tugga på. Mina socker principer slängs bort när jag ska flyga med barnen själv men det kan ju vara lite 'nyttigare' alternativ som kex, majskrokar osv. Rolig drickskopp kanske med ett roligt sugrör som kan pillas med

Misstag jag gjort är att ta med små leksaker som hela tiden kastas ner och är svåra att få tag på under sätena, typ bilar

Lycka till och försök att inte stressa upp dig, ta dig tid att få upp väskor osv, och var inte rädd att be om hjälp!

• slma

Har flugit mycket med 3 små barn själv (bor utomlands, ca 2,5 timmars flygresa), gör det fortfarande, fast dom är större nu. Sedan smartphones/i-pads/Nintendo kom in i våra liv är det ju en baggis att flyga med barn, ska det tittas på film anser jag det dock som allmänt hyfs att använda hörlurar, det tycker tydligen inte alla dock… Tror att en 1åring kan intressera sig en stund i alla fall för något spel eller en kort film. Inte så mycket handbagage, fast tillräckligt med blöjor… talar av egen erfarenhet, fick tigga av en annan familj på planet… lie orutinerat av mig.

• YokohamaNr2
    slma skrev 2013-12-14 07:53:29 följande:

Har flugit mycket med 3 små barn själv (bor utomlands, ca 2,5 timmars flygresa), gör det fortfarande, fast dom är större nu. Sedan smartphones/i-pads/Nintendo kom in i våra liv är det ju en baggis att flyga med barn, ska det tittas på film anser jag det dock som allmänt hyfs att använda hörlurar, det tycker tydligen inte alla dock? Tror att en 1åring kan intressera sig en stund i alla fall för något spel eller en kort film. Inte så mycket handbagage, fast tillräckligt med blöjor? talar av egen erfarenhet, fick tigga av en annan familj på planet? lie orutinerat av mig.

Det har jag oxå behövt göra?självklart skulle sonen bajsa typ 4ggr inom loppet av en kort flygresa
Svar på tråden Flyga ensam med två barn, tips?