• Anonym (Madde)

Vab med olika barn

Hejsan!
    Har några frågor angående vab. Min älsta går på dagis, min yngsta är hos mormor eller med mig när jag jobbar. Har jag rätt att vabba trots att hon inte börjat dagis? Jag arbetar ju! Min andra fråga, min dotter är väldigt förkyld och hemma från dagis, om hon smittar min lilla och jag vabbar med henne också kommer jag ha vabbat mer än 8 dagar. Måste jag ha läkarintyg då? Trots att det är ett "nytt barn" jag vabbar med?
    Med vänlig hälsning,

• Svar på tråden Vab med olika barn
  • Försäkringskassan

Hej!
    Du har rätt att vabba för det yngsta barnet om du avstår från ditt arbete. 
    Du får göra en vabanmälan först på det äldre barnet (läkarintyg krävs om barnet varit sjuk i mer än sju dagar, räknat från första ersättningsdagen) och sedan om det yngre barnet är sjuk en anmälan på det och läkarintyg krävs efter sju dagar räknat från första ersättningsdagen på det barnet.

Hälsningar
    Ebba, handläggare 

• Anonym (Madde)

Tack för ditt svar! Får min äldsta dotter gå på dagis trots att jag vabbar med min minsta? För att förtydliga, om min äldsta blir sjuk 7 dagar och sedan min yngsta blir sjuk 7 dagar behövs alltså inget intyg då det är olika barn som är sjuka 14 dagar? De 8 dagarna är alltså individuellt efter barnet? Med vänlig hälsning

• Försäkringskassan

Hej!

Det ena barnet kan gå på dagis medan du är hemma och vabbar för det andra barnet.

Det krävs inget läkarintyg om det ena barnet är sjukt i sju dagar och om det andra barnet därefter blir sjukt i sju dagar.

Ett läkarintyg krävs från och med åttonde dagen i barnets vårdperiod.

Hälsningar

Malin, handläggare

Svar på tråden Vab med olika barn