• Anonym (trött)

känner ingen kärlek till min egen mor, hon bryter ner mig psykiskt.

Måste man älska sin mor? Jag känner mig så hemsk ibland just för att jag inte tycker om min egen mamma. Hon tröttar ut mig och dränerar mig på energi, under min uppväxt fanns hon aldrig där som ett stöd, som ngn att prata med.jag har fått klara mig själv om man så säger, hade en styvpappa i tonåren som var hård och bestämd och hade det inte varit för honom så vet jag inte vad som kunnat hända, jag drack en hel del och strulade runt med olika killar osv, men aldrig att min mamma pratade med mig om vilka konsekvenser det kunde få. Hon satte styvpappan i första hand, mig sket hon i. Minns min första mens, har nog aldrig varit så nervös ngn gång, var ju tvungen att berätta för henne så vi kunde köpa mensskydd, fy vad jag skämdes, mem det var ju aldrig Ngt hon tagit upp med mig därav skammen. Hon är mycket hemma hos mig och så fort hon dyker upp vänder mitt humör totalt, jag blir grinig men försöker hålla masken och sedan hon på sitt sätt, hon höjer rösten och kan bli jobbig. Jag har aldrig känt mig älskad av henne hon har aldrig visat några moders känslor mot mig. Vet att hon jämnför mig med mina andra syskon (jag är yngst i skaran så dom hade flyttat hemifrån under min uppväxt) har hört henne kallat mig rötägg, hur dom andra blev normala men jag blev ett rötägg, detta bara för 2-3 år sedan, hon sa det visserligen på fyllan och till sig själv men jag vet att hon känner så om mig. Skulle så vilja slippa henne ibland men ändå inte, men hon för mig verkligen att må skit. Och jag vill inte hålla uppe den här fasaden längre det orkar jag inte. Hon bryter verkligen ner mig bit för bit.
    Någon här som valt artt bryta med sin/sina föräldrar?
    Ska tillägga att jag är 30 år och ingen ungdom..

• Svar på tråden känner ingen kärlek till min egen mor, hon bryter ner mig psykiskt.
  • puss

du är HELT fri att göra precis som du vill. bryt om du vill det! det är helt och hållet du soim bestämmer. man måste inte ha några personer alls i sitt liv, man väljer helt själv. det är din rättighet.

lycka till.

*puss puss puss puss*
  • Anonym (Dotter, 30 år)

Jag bröt med min pappa för nästan 10 år sedan för att han fick mig att må dåligt. Idag har jag fortfarande dåligt samvete för i mitt fall så menar pappa väl men det ändrar inte på faktum att hans beteende är destruktivt för mig. Jag känner mig också ibland som familjens rötägg men det är ingenting jag har hört någon säga (förutom mammas nya sambo) så det blir inte alls samma sak som för dig. Om jag mår så mycket bättre av att bryta kontakten med min i jämförelse harmlösa pappa tror jag att du skulle må underbart av att bryta kontakten med din mamma. Men det funkar bara om hon låter dig, annars kan det göra saken ännu värre. Om hon inte vill bryta kontakten har hon makt att trakassera dig med oönskad kontakt som är mycket värre än vad ni har idag. På något sätt tror jag ändå det är viktigt att du vågar stå på dig och tala om var gränsen går så att hon förstår att du mår dåligt av vad ni har nu.

• Anonym (Dotter, 30 år)

Vill tillägga att min livssyn är att blodsband inte alls behöver vara det viktigaste som finns. Självklart finns det många som har fått starka relationsband av att växa upp tillsammans och det är lättare att ha överseende med brister hos någon man har tvingats bo med i 20 år än någon annan, men det betyder inte att det är något man måste leva med. Du måste inte känna kärlek till din mamma bara för att hon födde dig eller matade dig eller gav dig tak över huvudet. Du väljer själv vilka människor du vill ha i ditt liv och det är hälsosammare att umgås med människor som får oss att må bra. Om du känner att relationen med din mamma är viktig för din egen skull får ni arbeta tillammans med att göra den bättre, men du behöver absolut inte utsätta dig själv för vad som helst bara för att ni delar gener.

Svar på tråden känner ingen kärlek till min egen mor, hon bryter ner mig psykiskt.