• BananeriPyamas

Vill arbeta till förlossningen men många avråder.

Hej!
    Jag är gravid med mitt andra barn i vecka 22 (har en femåring sedan tidigare). Har planer på att arbeta till två veckor innan förlossningen då min chef tyckte det lät lagom.

Första graviditeten gick smidigt förutom illamåendet de första 16 veckorna, i övrigt var jag igång som vanligt fram till förlossningen startade. Då var jag trots allt hemma någon månad innan förlossning då jag arbetade som undersköterska och det var lite svårt med för tunga lyft osv. Dock hade jag inga problem med rörlighet, trötthet osv utan var hur pigg och smidig som helst.

Nu arbetar jag som sjuksköterska och har inte alls så ansträngande arbetsuppgifter som förr. Jag hoppas jag har lika tur att få vara rörlig, smidig och smärtfri såsom förra graviditeten och VILL arbeta till graviditetsvecka 38 om det går.
    Många av mina vänner avråder och menar på att jag måste söka havandeskapspenning. Men jag vill ju arbeta, jag älskar mitt jobb. Tycker det är trist att gå hemma i väntan på bebisen.

Är det någon mer härinne som arbetat länge och hur gick det?
    Jag funderar på om oturen skulle slå till och jag skulle drabbas av ex. foglossning mot slutet - skulle jag då bli sjukskriven eller är allt kört nu när jag inte tänker söka havandeskapspenning?

• Svar på tråden Vill arbeta till förlossningen men många avråder.
  • Maria Elise

Nu har jag i och för sig en annan typ av jobb, mest kontor och lite ute i butik men jag jobbade till mitt bf datum (sedan kom sonen 6 dagar senare) och det funkade hur bra som helst och jag tänkte göra samma sak denna gång.. Skulle bli galen av att gå hemma för länge..

• Löparnörden

Min dotter som nu är 3,5 månad är född i augusti så jag hade 4 veckors semester innan hon kom och jag har kontorsjobb och alla sade att jag skulle behöva dessa veckor till vila och att jag skulle vara trött. Men jag hade också en enkel graviditet och hade absolut klarat av ett tyngre jobb fram till förlossningen. Var på gymet 3 dagar innan hon kom och gick halvtimmes till timmes promenad varje dag ända tills förlossningen, kände mig nästan uttråkad sista veckan. Det är så individuell hur man mår. Gå på din magkänsla och lyssna på din kropp, den talar om vad den pallar med.

• KarinF88

Jag jobbar som vårdare på gruppboende och jag slutade jobba 2 veckor innan och det var inga problem, nu jobbar jag som vikarie och jobbar inte riktigt heltid och kunde styra lite själv över mina arbetstider men det va inga problem, dock jobbade jag inga nätter eller 12-timmars pass utan "normala" dagar. Min barnmorska sa att dom brukar rekommendera att gå hem en månad innan men vad ska man göra en hel månad hemma? Nu mådde jag också väldigt bra så det är ju väldigt individuellt hur mycket man behöver vila upp sig innan men för mig va 2 veckor lagom:)

• efterlängtan

Ja tycker att det är ett beslut som du tar själv :) det känner man ju bäst själv...

Jag har tänkt att jobba ända fram, är nu i v30 och jobbar med barn 1-3 år Dock ska jag gå ner från 100 till 75% efter jul då det bara är ett par veckor kvar :) men det känns bra för mig..... Sånt känner man bäst själv, finns dem stackarna som inte kan jobba alls, eller som är sängliggande.... Så kan man jobba och hålla igång i lagom takt till förlossningen så tycker jag man ska passa på :))

• Tirem

Jag jobbade fram till kl 17:00 den 7:e maj. Dottern kom 00:30 den 8:e maj. För mig funkade det kanon.

Jag jobbar dock stillasittande på kontor men jag har precis som du en till hemma, då 4,5 år, så det var allt annat är lugn och ro

• Cissipissi

Jag var sjuksköterska på vårdavdelning vid min första graviditet. Jobbade nattskift. Blev aldrig avrådd från att jobba och tänkte inte ens tanken på havandeskapspenning. Dock tog jag semester de 4 sista veckorna, men hade kunnat jobba längre..

Nu är jag i en liten annan situation. Jobbar på ambulansen och bär dagligen patienter som väger mer än mig, så denna gång kommer jag söka graviditetspenning. Är det riskfyllt jobb också med risk för slag och så..

• Helly

Jag planerar att jobba till fredagen innan mitt snitt (som blir på måndagen eller tisdagen), men jag planerar däremot att ta 1 dag föräldraledigt per vecka under sista månaden, för att kunna ta det lite lugnare.

Om man trivs med sitt jobb tror jag att det ger mer att korta ner veckorna lite än att sätta sig hemma och vänta i förtid.

4 föräldradagar är trots allt nästan ingenting av den stora pott man får, och jag tror att det kommer att ge mig väldigt mycket att kunna ta 3-dagarshelger sista månaden, eller att ta ledigt på onsdagar och göra två mini-veckor med en ordentlig vila emellan.

• Gladskit

Det är ju jättesvårt att säga vad någon annan ska göra. Dels är det individuellt hur man mår. Dels har man olika behov, jag tex. kände inte alls att jag behövde vara hemma och "boa" och "slappna av". Jag mår som bäst när jag får göra det jag trivs med och jag gillar att jobba. Dessutom mådde jag bra.
    Så jag jobbade schemalagt fram till en vecka innan. Det tyckte jag var lagom just då.
    Sen blev det tyvärr så att jag gick 2v över tiden och hade jag vetat det hade jag fortsatt att jobba för jag mådde fortfarande bra. Men då hade ju min ersättare kommit in redan och jag hade lämnat över så det var bara att gå hemma och vänta. Får jag fler barn kommer jag vara väldigt tydlig gentemot min arbetsgivare med att jag har för avsikt att jobba så länge det går och sen får vi se hur vi löser vikarie-frågan, för det var pest att gå hemma i dryga tre veckor som det nu blev.

Dessutom jobbar min man skift och var hemma mycket på dagtid så vi var liksom två som bara klättrade på väggarna av tristess till slut

• TomMon

Jag vill så gärna arbeta men kan inte pga en svår graviditet. Mina planer var att jobba in i det sista (bf 12mars) men har nu gått hemma sedan slutet av november. Frustrerande.

• tikki masala
    BananeriPyamas skrev 2013-12-07 15:53:49 följande:
    Hej!
    Jag är gravid med mitt andra barn i vecka 22 (har en femåring sedan tidigare). Har planer på att arbeta till två veckor innan förlossningen då min chef tyckte det lät lagom.

Första graviditeten gick smidigt förutom illamåendet de första 16 veckorna, i övrigt var jag igång som vanligt fram till förlossningen startade. Då var jag trots allt hemma någon månad innan förlossning då jag arbetade som undersköterska och det var lite svårt med för tunga lyft osv. Dock hade jag inga problem med rörlighet, trötthet osv utan var hur pigg och smidig som helst.

Nu arbetar jag som sjuksköterska och har inte alls så ansträngande arbetsuppgifter som förr. Jag hoppas jag har lika tur att få vara rörlig, smidig och smärtfri såsom förra graviditeten och VILL arbeta till graviditetsvecka 38 om det går.
    Många av mina vänner avråder och menar på att jag måste söka havandeskapspenning. Men jag vill ju arbeta, jag älskar mitt jobb. Tycker det är trist att gå hemma i väntan på bebisen.

Är det någon mer härinne som arbetat länge och hur gick det?
    Jag funderar på om oturen skulle slå till och jag skulle drabbas av ex. foglossning mot slutet - skulle jag då bli sjukskriven eller är allt kört nu när jag inte tänker söka havandeskapspenning?
    Jag jobbade med mitt första barn fram till två veckor innan bf. Inga problem! Tunga lyft hade jag faktiskt också. Det var en toppen graviditet! 
    Men nu med min andra graviditet har jag redan ont i kroppen andnöd, huvudvärk osv efter bara 22 veckor. Så denna gång ska jag söka graviditetspenning om jag inte måste sjukskriva mig innan. 
    Men du kan väl söka havandeskapspenning men inte ta ut det om du inte känner att du behöver? Det rådet fick jag av BM.
  • noorrkkk

Arbeta hur länge du tycker det känns bra. Jag har istället tagit semester 6 veckor innan då mitt jobb är tungt o magen i vägen , ha ha. Vill ta det lugnt innan o ta bara hand om den blivande stora systern.

• Charlie32

Hej,
    Jag kommer jobba in till sista dagen om kroppen tillåter, jag vet faktiskt inte vad jag ska
    göra hemma, strunta i vad alla säger och kör på 
    /C

Svar på tråden Vill arbeta till förlossningen men många avråder.