Vill arbeta till förlossningen men många avråder.
Hej!
Jag är gravid med mitt andra barn i vecka 22 (har en femåring sedan tidigare). Har planer på att arbeta till två veckor innan förlossningen då min chef tyckte det lät lagom.
Första graviditeten gick smidigt förutom illamåendet de första 16 veckorna, i övrigt var jag igång som vanligt fram till förlossningen startade. Då var jag trots allt hemma någon månad innan förlossning då jag arbetade som undersköterska och det var lite svårt med för tunga lyft osv. Dock hade jag inga problem med rörlighet, trötthet osv utan var hur pigg och smidig som helst.
Nu arbetar jag som sjuksköterska och har inte alls så ansträngande arbetsuppgifter som förr. Jag hoppas jag har lika tur att få vara rörlig, smidig och smärtfri såsom förra graviditeten och VILL arbeta till graviditetsvecka 38 om det går.
Många av mina vänner avråder och menar på att jag måste söka havandeskapspenning. Men jag vill ju arbeta, jag älskar mitt jobb. Tycker det är trist att gå hemma i väntan på bebisen.
Är det någon mer härinne som arbetat länge och hur gick det?
Jag funderar på om oturen skulle slå till och jag skulle drabbas av ex. foglossning mot slutet - skulle jag då bli sjukskriven eller är allt kört nu när jag inte tänker söka havandeskapspenning?