• Jencie

Uppehåll för resa utan ersättning? H J Ä L P

Kan man göra uppehåll ifrån arbetsförmedlingen för en resa (lång) utan ersättning och sedan återgå när man kommit hem och vara berättigad ersättning igen? En bekant till mig mår väldigt dåligt och skulle behöva komma bort och skingra tankarna nämligen därför jag undrar då vi tänkte bjuda med hen på vår resa (6 veckor) hen vet fortfarande inget och vi vill inte föreslå något heller fören vi vet hur hen skulle kunna lösa det ekonomiskt när vi kommer tillbaka till sverige igen . vi vill liksom inte erbjuda kakan och sedan kan hen inte ta emot det . vi är rädda att hen då skulle bli helt förkrossad . hen är arbetslös och har ersättning ifrån försäkringskassan. av något slag , kan eventuellt även vara ifrån socialen. Hjälp hur ska vi göra?

• Svar på tråden Uppehåll för resa utan ersättning? H J Ä L P
  • The Fugly

Ni måste fråga er vän, det är omöjligt att svara på frågan när ni inte vet vad hens situation är.

• Philippa

Men om hen ska vara borta i 6 veckor, vem ska betala hens hyra etc..... det är ju inte bara en resa som kostar.

• Jencie

hen brular hyra ut sin lght i andra hand när hen rest bort tidigare .

• Jencie
    Hannah76 skrev 2013-12-07 18:37:20 följande:
    Vad har din vän för ersättning?

hen måste ha a-kassa och tidvis sjukpenning
  • Hannah76
    Jencie skrev 2013-12-07 20:42:14 följande:

Jag har för mig att man måste ha intyg på vad man gör om man tar ett uppehåll från stämplingen. Men det kan ju lätt kollas upp med hennes akassa?
    Blir ju avskriven från ams och måste skriva in sig igen sen. Möjligt att det blir karens?
  • Ms H

Om man har sjukpenning måste man ansöka om lov att åka utomlands, kan vara bra att veta :)

• The Fugly
    Jencie skrev 2013-12-07 20:42:14 följande:

Du skrev att det ev. även kan vara från socialen, alltså ekonomiskt bistånd?
Svar på tråden Uppehåll för resa utan ersättning? H J Ä L P