Är det någon här som vars katt har haft ringorm?
Är det någon här vars katt haft ringorm? Hur gjorde ni? vissa säger att det kan läkas av sig självt. Kan det göra det?
Är det någon här vars katt haft ringorm? Hur gjorde ni? vissa säger att det kan läkas av sig självt. Kan det göra det?
Vår äldsta katt hade ett kraftigt angrepp av ringorm när vi hämtade henne på katthemmet, hon var då ca 3 månader. Det tog ett par månader att få bukt med och läkte absolut inte av sig själv. Hon fick medicin både i tablettform och någon lösning vi skulle badda på såren. Hon smittade mig också, men på mig läkte det snabbt med vanlig pevaryl. Kontakta en veterinär!
Det beror på vilken typ av ringorm katten har. Kontakta SVA och berätta, och fråga hur du går till väga för att skicka in prover. Du måste skicka in prover (själv eller via en veterinär) för att SVA ska kunna fastställa om det verkligen är ringorm samt vilken typ det är, för att kunna starta rätt behandling.
En kompis fick in ringorm på sina 5 katter och 1 kanin. Det tog ca 10v att få ett exakt svar på vad det var och hur det skulle behandlas. Vi fick bada dem 2 gånger i veckan i 2 månaders tid innan vi fick bekräftat via prover att ringormen var borta. Under tiden var det bara till att städa med virkon, överallt och ingenstans, högt och lågt, även soffor och annat, samt förvara allt rent i backar. Inga besökare var välkomna in, men vi som hjälpte till att bada och städa fick duscha innan vi gick ut i trapphuset och klädde på oss rena kläder. Det var även hon tvungen att göra varje gång hon skulle gå hemifrån.
Har haft på en jourkatt som smittade ngr katter här hemma inkl två av mina barn. Det läkte ut av sig själv.
Fundersam vad som gäller vid ringorm, spec. städningen. De blev smittade av en liten kattunge och får nu 5 v. beh. och badas 2 ggr/ vecka. jag har blivit smittad och smöjer med daktarin. Jag har sanerat hela huset och de får gå i kök/vard.rum samt mitt sovrum. Städar där de sover och är mest varje dag samt sanerar hela huset 2 ggr i ´veckan då efter då badats. De sover i sänge så jag byter sängkläder 2 ggr i veckna.
jag har själv oxkå fått ringorm och smörjer med Daktakort. Katterna får Intrafungol 5 v. behandling.
Behöver jag tänka på nåt mer? All textil har jag tagit bort förutom soffstommen som jag börjat ångtvätta liksom fårskinnsstolen. Hur länge ska man dras med det här?
Kuddar och sånt som inte kunnat tvättas i 60 gr , vågar man ta in sen när ddet är fritt från ringorm?
Kattmöbeln som var ganska ny, räcker det med ordentlig dammsugning och sen ångtvätt? Eller kan det ändå finnas sporer kvar?+
Tacksam för tips!
Lena
Jag sanerade ingenting och katterna behövde ingen behandling och har inte fått tillbaka det.